«احمد شاه شریفی» همراه با برادرانش نخستین فارم پرورش شترمرغ را در ولایت هرات باستان ایجاد کرده است. او کارش را با سرمایه گذاری 50 هزار دالر از فروش خانه شخصی خودش آغاز کرد.

پرورش شتر مرغ، اقدامی نو در افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «احمد شاه شریفی» همراه با برادرانش نخستین فارم پرورش شترمرغ را در ولایت هرات باستان ایجاد کرده است. او کارش را با سرمایه گذاری 50 هزار دالر از فروش خانه شخصی خودش آغاز کرد.  

وی گفت: به منظور معرفی این پرنده و عرضه محصول جدید و مفید برای هموطنان، به راه اندازی این کار اقدام نموده است.

او یادآور شد: مدت یک سال می شود که این فارم را افتتاح نمودیم و بار نخست 120 قطعه جوجه شترمرغ ها را از کشور ایران خریداری و به هرات وارد کردیم. در آغاز بنابر کمبود امکانات شماری زیاد از ین پرنده ها تلف شدند، اکنون تعداد شترمرغ های بالغ در فارم او  50 قطعه می رسد.  

وی اضافه کرد: سال قبل وزن هر کدام از جوجه شترمرغ های، که در زمان خرید بیست روزه بودند حدود یک الی دو کیلو بود، اکنون وزن هر کدام شان به صد تا یک صدو بیست کیلو رسیده است. ما خواستیم از این طریق خدمتی به وطن و هموطنان خود کرده باشیم. زیرا همانطوری که مشخص است، پرورش حیوانات و پرندگان دیگر در افغانستان رواج دارد اما در مورد پرورش شتر مرغ تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته بود و من خواستم یک محصول جدید را به هموطنان خود پیشکش کنم.  

به گفتۀ آقای شریفی، آب و هوای افغانستان برای پرورش شتر مرغ  مساعد است. او می گوید: جای مسرت است که شتر مرغ های ما نسبت به ایران، که دومین کشور از نظر پرورش شترمرغ  و صادر کننده گوشت شتر مرغ در منطقه شمرده میشود، خیلی خوب رشد نموده و آب و هوای افغانستان نسبت به ایران برای پرورش آنها مناسب تر ثابت شده است.

 پرورش شتر مرغ، اقدامی نو در افغانستان

شریفی در خصوص اشتغال زایی جوانان گفت: در ایران بیش از هزار مزرعه ها و فارم های پرورش شتر مرغ  فعالیت میکنند، و در هر مزرعه صد ها نفر مصروف کار هستند. اما فارم ما چون امکانات مالی کمتری دارد، تنها خودم با اعضای خانواده این کار را به پیش می برم. سرمایه برای ایجاد فارم را من از پول فروش خانه خود آماده نمودم. فعلا ما حدود ده نفر اعضای یک خانواده هستیم که مصروف پرورش شتر مرغ های هستند. تصمیم دارم تا فعالیت های خود را گسترش داده و امیدوارم در آینده برای شمار زیادی هموطنان خود امکانات کار را ایجاد نمایم و بتوانم شرایطی را ایجاد کنم که از 50 تا 100 نفر را در هر مزرعه کار دهم.

وی تاکید کرد: ما فعلا سرمایه نداریم و هیچگونه کمکی از طرف دولت و مقامات وزارت زراعت دریافت نکرده ایم. با وجود درخواست های مکرر ما حتی مقدار کمی غذا هم برای فارم به صورت حمایتی پیشنهاد نشده است.

ما امیدوار هستیم که با کمک و حمایه تجار ملی، ریاست زراعت و مالداری ولایت هرات و همچنین سعی و تلاش خود برنامه های بزرگی را در آینده عملی کنیم.

این شهروند هرات تاکید کرد: این پرنده ها برای دامداران بهترین جایگزین برای گاو و گوسفند هستند، چراکه نگهداریشان کم مصرف است و در محیط ها و آب و هوای مختلف سازگاری دارند. این پرندگان از 30 درجه زیر صفر تا 50 درجه سانتی گراد بالای صفر می توانند زنده بمانند.

 پرورش شتر مرغ، اقدامی نو در افغانستان

وی گفت: تصمیم دارم محصولات دیگری از قبیل  تخم، روغن، پر و حتی پوست شتر مرغ را جهت تولید چرم به بازار عرضه نمایم.

 تعداد مشتریان ما فعلا محدود است و کسانی هستند که در مورد فواید این نوع گوشت معلومات  دارند. آنها سفارشاتشان را به ما می فرستند و ما برای آنها محصول مورد نیازشان را آماده می سازیم.

احمد شاه شریفی افزود: ما می خواهیم با حمایت دولت از محصولات شتر مرغ حداکثر استفاده را بنمائیم و به بازار های بین المللی راه پیدا کنیم. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
عبدالشکور
۱۳:۲۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
سلام برادر محترم راجع به شتر مرغ میخواستم معلومات داشته باشم
آخرین اخبار