قائم مقام سازمان عشایر کشور گفت: در حال حاضر ۲۲ اتحادیه استانی و ۲۰۴ شرکت تعاونی عشایری در کشور فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ شاپور علایی مقدم قائم مقام سازمان عشایر کشور در دیدار با ابوالفضل یاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین گفت: حمایت از تعاونی‌های عشایری می‌تواند در افزایش درآمد و اشتغالزایی نقش بسزایی داشته باشد و دولت نیز حمایت خوبی از این تعاونی‌ها انجام داده است.

علایی مقدم افزود: در برنامه ششم توسعه ۱۷ مورد از احکام درباره عشایر است که این امر انگیزه و اشتیاق را برای حمایت و خدمت رسانی بیشتر به جامعه عشایری را دو چندان کرده است.

وی اضافه کرد: عشایر کوچنده در مسائلی همچون سوخت رسانی، آبرسانی و کمک‌های بهداشتی، انرژی‌های نو نیازمند خدمات رسانی بهتری هستند که باید گام‌های مثبتی در این زینه برداشته شود.

قائم مقام سازمان عشایر ایران گفت:در کل کشور سهم اعتبار جامعه عشایری ۵۰۰ میلیارد تومان است که این میزان می‌تواند در ارتقاء معیشت قشر عشایر تاثیر گذار باشد.

به گفته وی، برای استان قزوین در مرحله اول ۴ میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغالزایی و تولید بیشتر عشایر استان تخصیص داده شده است.

قائم مقام سازمان عشایر کشور گفت: عشایر نقش مهمی در توسعه صنایع دستی دارند بطوریکه ۳۵ درصد صنایع دستی کشور در اختیار این قشر است و این امر می‌تواند برای درآمد زایی و اشتغال موثر باشد.

علائی مقدم گفت: در حال حاضر میانگین درآمد عشایر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که امیدواریم با برنامه ریزی مناسب و حمایت‌های همه جانبه از این قشر زحمت کش تا پایان برنامه ششم این میزان درآمد به دو برابر افزایش یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین هم در این جلسه گفت: ایجاد و تشکیل تعاونی‌های عشایری باید ویژه‌تر دیده شود تا بتوان بواسطه آن خدمات رسانی بیشتری به قشر زحمت کش عشایر ارائه شود.

ابوالفضل یاری افزود: استان قزوین ظرفیت و بستر مناسبی برای طرح‌های مهم عشایری دارد و می‌تواند بعنوان پایلوت در کشور برای اجرای اینگونه طرح‌ها باشد.

رئیس اداره امور عشایر استان قزوین هم گفت: برای ارائه خدمات به ایلات و عشایر استان اولین تعاونی عشایر‌ی استان در حال شکل گیری است.
بهزاد غیاثوند افزود: داشتن ساختار قبیله و طایفه‌ای، اتکا بر معاش دامداری و کوچندگی سه فاکتور مهم عشایر بودن محسوب می‌شود که بر این اساس می‌توانند مشمول دریافت خدمات از اداره امور عشایراستان باشند.

رئیس امور عشایر استان استان گفت: بر اساس آخرین آمار سرشماری در حال حاضر ۲۵۰ خانوار عشایری با هزار و ۳۵۶ نفر در استان قزوین زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/

 

دیدار یاری با  قائم مقام سازمان عشایر کشور 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.