مشاهده عقاب دریایی دم‌سفید در تالاب گندمان

مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری از مشاهده دو بهله عقاب دریایی دم‌سفید در تالاب بین المللی گندمان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ شهرام احمدی با اشاره به آغاز مهاجرت زمستانی پرندگان در تالاب‌های چهارمحال و بختیاری گفت: دو بهله از گونه کمیاب و در خطر انقراض عقاب دریایی دم‌سفید در تالاب بین المللی گندمان مشاهده شده است.


وی افزود: با آغاز فصل سرما تعدادی از پرندگان آبزی و کنار آبزی از کشور‌های آسیای مرکزی و سیبری از اواخر مهر امسال وارد تالاب‌های بین المللی چغاخور و گندمان استان شدند و تا آخر فصل زمستان و یخ زدن کامل آب در تالاب‌های زمستان لانه‌گزینی می‌کنند.

احمدی اضافه کرد: عقاب دریایی دم‌سفید ۶۹ تا ۹۲ سانتیمتر طول دارد، فاصلهٔ میان بال‌هایش ۱۸۲ تا ۲۴۴ سانتی‌متر است. ماده‌ها با ۴ تا ۶۹ کیلوگرم وزن قدری از نر‌ها که ۳۱ تا ۵۴ کیلو وزن دارند بزرگترند و با این قواره عقاب دم‌سفید چهارمین عقاب بزرگ دنیا است.

گفتنی است: تالاب بین المللی گندمان با ۹۸۰ هکتار وسعت و ۲ هزار و ۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا، در نزدیکی تالاب بین المللی چغاخور و فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

این تالاب از ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخمگذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن ـ ۱۳۵۲» به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/خ

دو بهله عقاب دریایی دم‌سفید در تالاب بین المللی گندمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.