رییس دانشگاه فردوسی مشهد و مشاور رئیس جمهور افغانستان با هدف گسترش همکاری‌های آموزشی و فرهنگی با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛دکتر محمدکافی رییس دانشگاه فردوسی مشهد در دیدار با دکتر حمیدالله فاروقی، رئیس دانشگاه کابل و مشاور رئیس جمهور افغانستان، گفت: دانشگاه فردوسی و کابل می‌توانند برنامه آموزشی مشترکی به منظور ارتقاء علمی اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها و موسسات کوچک‌تر افغانستان تعریف کنند.

وی افزود: ما تاکنون در حوزه آموزشی و تبادل دانشجو روابط بسیار مطلوبی با دانشگاه‌های افغانستان داشته‌ایم، اما اکنون زمان آن فرا رسیده است که وارد حوزه‌های پژوهشی و فناوری شویم. تا مادامی که دانشگاه‌ها تنها به مسائل آموزشی منتهی شوند، ما نخواهیم توانست به دانشگاه پویا و مسئولیت‌پذیر در جامعه دست‌یابیم.

رییس دانشگاه فر دوسی مشهد با اشاره به اینکه امروز حوزه‌های پژوهش و فناوری و گردشگری از اهمیت ویژه‌ای در دنیا برخوردار هستند، ادامه داد: تا مادامی که علم را به صورت تئوری فرا بگیریم، به توسعه، پیشرفت و ثروت دست نخواهیم یافت. اما امروز ما در دانشگاه فردوسی توانسته‌ایم گام‌های موثری در این حوزه‌ها برداشته و تجربیات مطلوبی در این زمینه کسب کنیم، لذا آماده‌ایم تا این تجربیات را در اختیار دانشگاه‌های افغانستان قرار دهیم و آن‌ها نیز متقابلا می‌توانند تجربیات خود را به ما منتقل کنند.

دکتر حمیدالله فاروقی، رئیس دانشگاه کابل و مشاور رئیس جمهور افغانستان در این نشست گفت: دپارتمان و یا واحد درسی زبان پَشتو افغانستان با همکاری اساتید دانشگاه کابل می‌تواند در دانشگاه فردوسی مشهد راه‌اندازی شود که این اقدام در راستای گسترش فرهنگ و زبان افغانستان به کشور‌های همسایه خواهد بود.

فاروقی افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی و مسائل فرهنگی مشترک شهر مشهد و افغانستان باعث می‌شود که ما با دانشگاه فردوسی مشهد روابط خود را تقویت کنیم.

وی گفت: دانشگاه کابل آمادگی کامل برای همکاری در خصوص گسترش تعاملات آموزشی و تبادلات اساتید و دانشجویان افغان، انجام تحقیقات مشترک و همچنین برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی و فرهنگی مشترک در سطح گسترده را با دانشگاه فردوسی مشهد دارد.

انتهای پیام// ف. غ.


دیدار رییس دانشگاه فردوسی مشهد و مشاور رئیس جمهور افغانستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار