در جلسه هفتگی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اعضای شورای شهر بر مشخص شدن نقش سازمان‌ها و بویژه شهرداری در قانون ساماندهی متکدیان تاکید شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  بختیاری معاون فرهنگی اجتماعی شهردار مشهد گفت: فرهنگ‌سازی و توانمندسازی مددجویان باید از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد انجام شود و شهرداری باید زمینه را برای توانمندسازی و فرهنگ‌سازی آماده کند.

موحدی زاده نائب رئیس شورای شهر درباره قانون ساماندهی متکدیان گفت: با وجود نقایصی که درمتن این قانون وجود دارد و نقش سازمان‌ها در آن به درستی مشخص نشده‌است اما اصلاح آن تحت اختیار شورای شهر نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر شهرداری به تنهایی مجری این طرح است، درحالی که در ماده 3 قانون ساماندهی متکدیان شناسایی، جمع‌آوری و تحویل به مجتمع‌های نگهداری بر عهده شهرداری است اما متاسفانه کلیه امور بر دوش شهرداری گذاشته شده است.

موحدی زاده گفت: قانون ساماندهی متکدیان با هدف جمع آوری متکدیان از سطح شهر و جلوگیری از توسعه این معضل تدوین شده‌است و برای اجرای آن بایستی قاعده‌مند عمل شود تا زمینه بازگشت آنها به زندگی فراهم شود.

نائب رئیس شورای شهر با ابراز گلایه نسبت به سایر ارگان‌های متولی در ساماندهی متکدیان گفت: دولت برای ارگان‌هایی که در قانون به اجرای این امر موظف شده‌اند بودجه عملیاتی و اجرایی در نظر گرفته‌است، و شهرداری نمی‌بایست زیر بار مسئولیتی که نسبت به آن دستور العمل ندارد قرار گیرد لذا تعریف نقش شهرداری برای ورود به این امر در سال بعد امری ضروری است.

در ادامه جلسه اصولی، عضو شورای شهر مشهد گفت: بر اساس قانون، تعیین محل و امکانات مورد نیاز اردوگاه توسط شهرداری صورت خواهد گرفت و در صورت ضرورت و با تشخیص استاندار از سایر اعتبارات استان نیز استفاده خواهد شد. و اعتبار مورد نیاز مجتمع‌های اردوگاهی از محل بودجه عمومی و کمک‌های مردمی تامین خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا ادامه داد: با توجه به متن قانون کلیه اقدامات و نقش‌هایی که تاکنون شهرداری بر عهده داشته‌است هیچ کدام به درستی مشخص نشده و حتی در این قانون مکانیزم‌های جذب و ورود افراد متکدی نیز مشخص نیست.

وی افزود: باید ضوابط جدیدی در قالب آیین‌نامه برای جمع‌آوری متکدیان تعریف شود و ضروری است نقش سایر دستگاه‌ها نیز بدرستی و شفافیت مشخص شود و سایر دستگاه‌ها، شهرداری را در این مقوله تنها نگذارند.

گندمی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اشاره به تجربیات خود در زمینه ساماندهی متکدیان در شورای اول گفت: در قانون ، جمع‌آوری متکدیان بر عهده شهرداری و نگهداری آن‌ها به بهزیستی واگذار شده است .

وی ادامه داد: از اوایل دهه 60 اعتبارات دولتی از شهرداری‌ها گرفته شد و مقرر شد شهرداری‌ها به صورت مستقل درآمد خود را تامین کنند، اما دولت شهرداری‌ها را مکلف به جمع‌آوری و نگهداری از معتادان کرد، باتوجه به این اتفاقات شهرداری مشهد باتوجه به بودجه خود هم وظیفه استقبال از زائران را برعهده دارد و هم وظیفه ساماندهی متکدیان لذا بایستی به این نکته توجه کرد که شهرداری با صرف هزینه‌های بسیار برای این مقوله تاکنون چه موفقیت‌هایی را بدست آورده‌است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا ادامه داد: دولت بایستی در مبحث ساماندهی متکدیان به شهرداری‌ها کمک کند و مدیران استانی با همراهی نمایندگان مجلس تلاش کنند تا بودجه‌های ملی برای این موضوع جذب کنند.


انتهای پیام // ف.ح

 

در ساماندهی متکدیان نقش و وظیفه ارگان‌ها چیست

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.