نشانه های مسمومیت با گاز منوکسید کربن را بشناسیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ میترا نحاس کارشناس حوادث غیرترافیکی در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: گاز مونوکسیدکربن یک گاز بی رنگ و بی‌بو است و همین ویژگی به نامگذاری آن به عنوان "قاتل پنهان"منجر شده است.

وی افزود: در شرایطی که اکسیژن کافی به محل سوخت نرسد، واکنش سوختن به صورت ناقص صورت می‌گیرد و گاز مونوکسیدکربن تولید می‌شود.

نحاس، علت خطرناک بودن گاز مونوکسیدکربن را اول بی بو و بی رنگ بودن گازمونوکسیدکربن و بعد از آن غیراختصاصی بودن نشانه‌های اولیه و در نتیجه مسمومیت به دلیل بی توجهی افراد به علایم اولیه عنوان کرد و دلیل ایجاد مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن را میل ترکیبی بسیار زیاد مونوکسیدکربن با اکسیژن و پایداری این ترکیب نسبت به ترکیب اکسیژن با هموگلوبین دانست.

کارشناس حوادث غیرترافیکی معاونت بهداشتی دانشگاه از مردم خواست به محض مشاهده نشانه‌های اولیه مسمومیت با مونوکسیدکربن شامل خواب آلودگی، ضعف، بیحالی، سردرد، سرگیجه، تنگی نفس و حالت تهوع، در و پنجره‌ها را بازکرده و محیط را ترک کنیم.

به گفته این کارشناس معاونت بهداشتی، به دلیل شباهت علایم اولیه به سرماخوردگی، فرد ممکن است به علایم توجه نکرده و اقدام به استراحت در بستر کند که موجب پیشرفت مسمومیت می‌شود.

نحاس، یکی از نشانه‌های وجود گاز مونوکسید کربن در منزل را بروزنشانه‌های نامبرده در تمام افراد خانواده عنوان کرد و با بیان اینکه آزمایش دودکش می‌بایست به روش‌های استاندارد باشد، گفت: حداکثر پنج دقیقه پس از راه اندازی بخاری، دودکش فلزی آن را لمس کنید که در صورت سالم بودن، دودکش باید کامل گرم باشد، روش دیگرقرار دادن شمع یا شعله کبریت در محل دریچه و مبدا دودکش است که شعله باید به سمت داخل کشیده شود.

وی، سرد بودن قسمت فوقانی لوله بخاری را یکی از نشانه‌های خارج نشدن گاز‌های سمی برشمرد و افزود: استفاده نکردن از دودکش فنری، استفاده از کلاهک H، ارتفاع مناسب دودکش در پشت بام که دست کم یک متر باشد، نصب دودکش به صورت بالا رونده، استفاده نکردن از زانوی اضافی به دلیل کاهش مکش، خارج نشدن دودکش از شیشه مگر با رعایت ضوابط و آن هم در مدت کوتاه و تهویه مناسب منازل در هنگام استفاده از پکیج، موجب ارتقای امنیت در این زمینه می‌شود.

کارشناس حوادث غیرترافیکی در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: راه‌های پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در سفر شامل استفاده نکردن از زغال برای گرم کردن محیط‌های سربسته، روشن نکردن پیک نیک در چادر مسافرتی و اتومبیل و بررسی لوله دودکش در هنگام ورود به محیط جدید برای اطمینان از نبود ترک و شکستگی در لوله دودکش و جدا نشدن لوله دودکش از بخاری است.
انتهای پیام/ر

قاتل پنهان را بشناسیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.