نشانه های مسمومیت با گاز منوکسید کربن را بشناسیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ قاسم مترجمی کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان کوار، گفت: منوکسید کربن یا قاتل خاموش، گازی سمی، خطرناک، بدون بو و مزه و غیر قابل دیدن است.
وی افزود: استنشاق هوای آلوده به گاز منوکسید کربن، مانع از اکسیژن رسانی به بافت های بدن شده و می تواند موجب آسیب های مغزی شود، همچنین جمع شدن مقدار کمی از گاز منوکسیدکربن در محیط های بسته، مانند خانه، دفتر کار، کلاس درس و داخل خودرو، می تواند خطرناک باشد.
کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان کوار، ادامه داد: چنانچه برای گرم کردن فضاهای داخلی و آب مصرفی، از سوخت فسیلی استفاده شود، نصب هشدار دهنده گاز منوکسید کربن، الزامی است.  
مترجمی اضافه کرد: سردرد، تهوع، استفراغ و کوفتگی بدن، خواب آلودگی، گیجی و تپش قلب بالا، بیهوشی، تشنج، مشکلات قلبی، تنفسی و مرگ، از نشانه های مسمومیت با گاز منوکسید کربن، شمرده می شود.
کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان کوار گفت: گاز منوکسید کربن، در اثر سوختن ناقص مواد سوختی، مانند گاز شهری، گاز کپسول، نفت، بنزین و گازوئیل، ایجاد می شود، هر وسیله ای که با سوخت کار می کند و دارای عملکرد معیوب، دودکش نامناسب و نصب غیراستاندارد باشد، می تواند منبع تولید و انتشار گاز مونوکسید کربن باشد.
زهرا قاسمی افزود: پس زدن دود در دودکش ناشی از شرایط جوی بیرون، مانند وزش باد و سرعت آن و همچنین سنگین بودن هوا در داخل دودکش، که بیشتر در هوای سرد و مرطوب و تازه روشن شدن دستگاه اتفاق می افتد، از شرایطی است که می تواند به طور موقتی موجب انتشار گاز منوکسید کربن در محیط شود.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار