نماینده مردم قائمشهر گفت: اکنون در شمال کشور حدود 7 میلیارد متر مکعب آب در حال هدر رفت است و سیاست اردکانیان حداکثر سازی آب سرزمینی است.

موافق وزیر نیرو رضیانبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالله رضیان نماینده مردم قائمشهر در جریان روند رای اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو و در موافقت با  رضا اردکانیان گفت: بی‌شک آب و برق دو عامل کلیدی در توسعه کشور هستند که با بالا رفتن استانداردهای زندگی روز به روز بر میزان تقاضا برای این دو کالا افزایش می‌یابد لذا تأمین این دو عنصر حیاتی زندگی بشر، با دشواری‌های زیادی همراه خواهد بود.

وی افزود: بی‌شک یکی از ابرچالش‌های کشور مبحث آب است که در شرایط کاری و با ورود به خشکسالی‌های پی در پی بیش از پیش اهمیت داشته و برنامه ششم توسعه نیز به همراه محیط زیست به عنوان چالش‌های خاص راهبردی در کشور تعیین شده‌اند و چه در تأمین آب شرب و کشاورزی و چه در زیرساخت‌های آن شرایط نامساعدی حاکم است.

رضیان تصریح کرد: وزارت نیرو یک وزارتخانه کلیدی بوده و اینکه چه کسی و با چه اندیشه‌ای آن را اداره می‌کند حائز اهمیت بسیاری است و خوشبختانه رئیس جمهور فردی را برای تصدی این وزارتخانه پیشنهاد کرده که کاملا آشنا به زیر و بم‌های مسائل آب کشور است چرا که او هم دارای تحصیلات مرتبط در بالاترین سطوح است و هم سابقه‌ای طولانی در مدیریت منابع آب کشور از جمله معاونت آب در وزارت نیرو را دارا بوده است.

نماینده مردم قائم‌شهر بیان کرد: همچنین وی دارای تجربیات ارزشمندی در حوزه انرژی است و خوشبختانه مسئولیت چندین ساله او به عنوان قائم مقام و همچنین معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو و سوابق تحقیقاتی وی در زمینه انرژی تسلط کامل او بر حوزه انرژی را تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: دارا بودن تحصیلات مرتبط در زمینه مدیریت منابع آب و داشتن سابقه علمی و اجرایی درخشان و دارا بودن کرسی دائمی فرهنگستان بین المللی آب، تدریس در دانشکده محیط زیست دانشگاه سازمان ملل متحد، تألیف و ویرایش بیش از 100 اثر علمی چاپ شده و ده‌ها اقدام علمی و بین المللی در خصوص آب و محیط زیست از او چهره‌ای علمی و اجرایی و جامعه نگر در سطح بین الملل به نمایش گذاشته است و او را برجسته‌تر کرده است.

رضیان تأکید کرد: اردکانیان موسس واحدهای مختلفی در سطوح منطقه‌ای و بین المللی است و به عنوان قائم مقام ارشد سازمان ملل متحد نقش کلیدی در پیاده سازی اهداف توسعه پایدار در بخش آب و محیط زیست ایفا کرده است و همچنین او با دعوت دانشگاه سازمان ملل متحد، مدیر انستیتو این دانشگاه در زمینه منابع زیست محیطی آب، خاک و پسماند می‌باشد.

نماینده مردم قائم‌شهر گفت: از نکات مثبت دیگر برای تصدی وزارت نیرو می‌توان به برنامه جامعه وی اشاره کرد، او ضمن شناخت کامل وضعیت موجود برنامه وزرات نیرو را در طی چهار سال مشخص کرده است و در هر بخش راهبردها و سپس برنامه‌های خود را ارائه کرده است.

وی اذعان کرد: به هم پیوستگی در ارائه برنامه‌ها از نکات مهمی می‌باشد که تنها از یک فرد آگاه و مسلط به شرایط گذشته و کنونی صنعت آب و برق کشور مانند اردکانیان ساخته است چرا که راهبردهای ارائه شده در برنامه وی به خوبی تشریح گردیده است که از جمله آنها می‌توان به ارتقای سطح تعامل در دولت به ویژه شورای عالی آب و ظرفیت‌های ساختاری نیروی انسانی، استقرار حکمرانی خوب به واسطه مدیریت به هم پیوسته منابع‌ آب مبتنی بر مدیریت تقاضا، صیانت از منابع آب کشور با تمرکز و احیا و تعادل‌بخشی و جبران تراز منفی آب‌های زیرزمینی، توجه جدی به اقتصاد آب و بهبود کسب و کار، فرهنگ‌ سازی و اصلاح مصرف و مدیریت تقاضا، افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاه‌ها، بهینه سازی و کاهش تلفات شبکه‌های انتقال و توزیع، افزایش ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر، توجه جدی به محیط زیست و پیشگیری از آلودگی منابع آب و بازنگری در طرح‌ها و حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی و افزایش سهم بخشی خصوصی می‌توان اشاره کرد.

رضیان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط حساس آب در کشور و نیاز و اتخاذ تدابیر سخت در وزارت نیرو نیاز به شخصی قاطع داریم که بتواند تصمیمات قاطعی بگیرد و با شناختی از شخصیت اردکانیان داریم این ویژگی در او به صورت ملموس دیده می‌شود که جزء نقاط قوت وی است.

نماینده مردم قائم‌شهر افزود: با توجه به بحران آب نیاز به فردی متخصص داریم که هم تجارب داخلی داشته باشد و هم به دانش روز مسلط باشد در مجموع کارنامه اردکانیان در این زمینه مثبت است لذا برای گذر از شرایط کنونی نیاز به فردی داریم که حمایت کننده و پشتیبان بدنه مدیریت صنعت آب و برق در بخش دولتی و خصوصی باشد.

وی خاطرنشان کرد: اغلب نهادهای اصلی بخش خصوصی صنعت آب و برق و مدیران پیشین و فعلی این صنعت که اساتید دانشگاه از او حمایت کرده‌اند و با توجه به اوضاع نامناسب اقتصادی کشور و محدودیت‌های منابع آبی نیاز داریم تا فردی در رأس وزارت نیرو قرار گیرد که اعتبار بین المللی و توان لازم جهت جذب سرمایه گذار خارجی در بخش خصوصی داخلی را دارا باشد که خوشبختانه اردکانیان از این ویژگی‌ها برخوردار است.

رضیان تصریح کرد: در حال حاضر بر حسب آمارهای ارائه شده از اروند تا گواتر به عمق 100 کیلومتر مطالعه‌ای صورت گرفته که جهت استفاده از آب شیرین‌کن‌ها در حال حاضر در 63 منطقه آب‌شیرین‌‌کن موجود است و حدود 280 میلیون متر مکعب در حال ساخت است.

نماینده مردم قائم‌شهر ادامه داد: سیاست اردکانیان حداکثرسازی آب زیرزمینی که یکی از آنها نمک زدایی و انتقال آب از دیگر نقاط مورد نیاز است که در برنامه‌های وی وجود دارد و همچنین تنوع بخشی به ساماندهی تولید و توزیع آب شرب و بهداشتی و بهره‌گیری از آب‌های غیرمتعارف که شامل آب‌شیرین‌کن‌ها می‌شود و عملیاتی کردن اسناد بالادستی از برنامه‌های او است البته لازم است که به یک نکته اشاره کنم در حال حاضر در شمال کشور ما حدود 7 میلیارد مترمکعب آب در حال هدر رفتن است و ما تا زمانی که این مقادیر آب را مهار نکنیم و مبحث آب‌شیرین‌کن‌ها در این مناطق کشور توجیه اقتصادی ندارد.

وی تأکید کرد:‌ از دیگر نکات مهم برنامه اردکانیان می‌توان به توجه ویژه آب شرب شهرها و روستاها اشاره کرد که در حال حاضر مشکلات بسیاری در این زمینه وجود دارد و افزایش یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب در ظرفیت آبرسانی در نظر گرفته شده است و از آنجایی که وضعیت فعلی منابع آب کشور و وابستگی آب شرب اغلب مناطق به منابع آب زیرزمینی است باید گفت که این منبع در حال کاهش است.

رضیان خاطرنشان کرد:‌ در برخی کلان‌شهرهای کشور و تعدادی شهرها در مرحله شکننده‌ای قرار داریم و بسیاری از روستاها با مشکل تأمین آب پایدار مواجه هستند لذا تأمین آب شرب به عنوان حیاتی‌ترین نیاز مردم است.

نماینده مردم قائم‌شهر در پایان خاطرنشان کرد: بهره برداری از 20 هزار مگا‌وات ظرفیت جدید نیروگاهی با احداث و رویکرد و افزایش بازدهی با میانگین هزار مگاوات ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر در کشور و ارتقای متوسط راندمان و بازدهی‌ نیروگاه‌های کشور به میزان 40 درصد و تک رقمی نمودن تلفات شبکه توزیع برق از برنامه‌های اردکانیان برای تصدی وزارت نیرو است.

انتهای پیام/

جلسه رای اعتماد به دو وزیر دولت 

رای اعتماد مجلس به اردکانیان و غلامی 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار