حمایت از ساخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک علاوه بر بازده بسیار زیاد و بازگشت سریع سرمایه، موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و برطرف شدن قطع برق در منطقه می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، نیروگاه‌های مقیاس کوچک یکی از سیاست‌های کلان صنعت برق کشور و مجموعه‌ای از دستگاه‌های تولید برق است که اتصال آن به شبکه توزیع امکان پذیر بوده و ظرفیت تولید آن در محل اتصال به شبکه از ۲۵ مگاوات بیشتر نمی‌باشد.

تامین امنیت انرژی با نیروگاه‌های مقیاس کوچک


این دستگاه‌ها متشکل از یک موتور گازسوز به همراه یک مولد برای تولید برق است که انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.


مزایای ساخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، عواملی نظیر پایداری بیشتر شبکه متشکل از نیروگاه‌های پراکنده مقیاس کوچک، صرفه جویی در مصرف انرژی گاز و همچنین درآمدزایی برای کارخانه‌های صنعتی با مدیریت انرژی و افزایش راندمان موجب شد که سرمایه گذاری در نیروگاه مقیاس کوچک (CHP) از توجیه بالای اقتصادی برخوردار شود.


این نیروگاه‌ها که ظرفیت ساخت شان از ۱ تا ۲۵ مگاوات پیش بینی شده است عملیات تولید برق و حرارت را به صورت همزمان انجام می‌دهد و سوخت آن‌ها نیز از طریق گاز تامین می‌گردد، همچنین به علت اینکه مصرف کننده و نیروگاه‌ها در این جریان رابطه لازم و ملزوم دارند فاصله‌ی بین تولید و مصرف را به حداقل می‌رساند.

تامین امنیت انرژی با نیروگاه‌های مقیاس کوچک


از دیگر مزایای این نیروگاه‌ها می‌توان حجم سرمایه پایین، بازده بسیار زیاد و بازگشت سریع سرمایه را بر شمرد که در عین حال امنیت انرژی را برای مصرف کننده تامین می‌کند.


نیروگاه‌های مقیاس کوچک فرصتی برای سرمایه گداری بخش خصوصی


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، با توجه به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش چشمگیر هزینه‌های برق مصرفی در صنایع تولیدی و مراکز تجاری و سیاست‌های حمایتی دولت در ارائه تسهیلات و عقد قرارداد خرید تضمینی برق به مدت ۵ سال جهت احداث مولد‌های مقیاس کوچک، این طرح را در یکی از بالاترین رتبه‌های جذب سرمایه گذاران خصوصی قرار داده است.

تامین امنیت انرژی با نیروگاه‌های مقیاس کوچک


نعمتی مدیرعامل نیروگاه نکا با بیان اینکه این نیروگاه ۲ هزار و ۲۰۰ مگاوات تولید انرژی دارد، گفت: راه اندازی چنین نیروگاهی به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد.


مجری طرح نیروگاه‌های مقیاس کوچک نیز با بیان اینکه وزارت نیرو سال ۱۳۸۷ ایجاد نیروگاه‌های مقیاس کوچک با هدف تامین انرژی توسط بخش خصوصی را مصوب کرد، بحث محیط زیست و کاهش آلایندگی در سطح وسیع که موجب پایداری شبکه برق می‌شود را از دلایل لزوم و وجوب ایجاد مولد‌هایی با مقیاس کوچک اعلام کرد.

تامین امنیت انرژی با نیروگاه‌های مقیاس کوچک


ذاکری فر با تاکید بر اینکه نیروگاه مقیاس کوچک موجب بهبود کیفیت برق می‌شود، افزود: اگر در نقاطی که مشکل افت ولتاژ دارند این نیروگاه‌ها نصب شود، ولتاژ که یکی از مهمترین مشخصه‌های کیفیت برق است، را می‌توان افزایش داد و مشکل را حل کرد.


بازده‌های نیروگاه‌های مقیاس کوچک در قیاس با نیروگاه‌های بزرگ


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، مجری طرح نیروگاه‌های مقیاس کوچک با بیان اینکه برق تولیدی نیروگاه‌های بزرگ در سیستم انتقال و توزیع تا رسیدن به دست مصرف کننده ۱۵ درصد تلفات دارد، گفت: این تلفات در نیروگاه‌ها با مقیاس کوچک به صفر می‌رسد و این به معنی تولید برق در محل مصرف خواهد بود.


ذاکری فر ایجاد نیروگاه مقیاس کوچک و تامین بار در نقطه توزیع را اصلاح کننده پروفیل ولتاژ اعلام کرد که به بهبود وضعیت ولتاژ نیز منجر می‌شود.

تامین امنیت انرژی با نیروگاه‌های مقیاس کوچک


وی زود وارد شدن به مدار را از مزیت‌های نیروگاه‌های مقیاس کوچک بیان کرد و افزود: نیروگاه بزرگ برای ورود به مدار به حداقل یک ساعت تا بیشتر زمان نیاز دارد در حالی که مولد‌های مقیاس کوچک در زمان کمتر از ۱۵ دقیقه وارد مدار می‌شود.


مجری طرح نیروگاه‌های مقیاس کوچک راندمان بالا تا شرایط اقلیمی مازندران را از دیگر مزیت‌های نیروگاه‌های مقیاس کوچک برشمرد و گفت: با توجه به اینکه رطوبت، دما و ارتفاع از سطح دریا در مازندران از شرایط مطلوبی برخوردار است بهره برداری از این نیروگاه در این استان نسبت به سایر استان‌های کشور، خیلی مطلوب‌تر و بهتر انجام می‌شود.

تامین امنیت انرژی با نیروگاه‌های مقیاس کوچک


حسن پور سرمایه گذار نیروگاه مقیاس کوچک بشل هم با بیان اینکه این نیروگاه پربازده‌ترین نیروگاه مقیاس کوچک کشور نام گرفته است، گفت: این نیروگاه با پست بشل، برق ۲۵ مگاباتی تولید می‌کند.


هزینه اندک نیروگاه مقیاس کوچک محرک سرمایه گذاری سرمایه گذاران کره‌ای


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، حسن پور سرمایه گذار نیروگاه مقیاس کوچک بشل با بیان اینکه از اردیبهشت سال ۹۳ نیروگاه مقیاس کوچک بشل وارد مدار و به شبکه سراسری وصل شد، افزود: سرمایه گذاری در نیروگاه مقیاس کوچک خیلی کمتر از نیروگاه‌های بزرگ است هر مگابات حدودا به ۲ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

تامین امنیت انرژی با نیروگاه‌های مقیاس کوچک


این سرمایه گذار ۳۰ ساله، هزینه اندک ایجاد نیروگاه مقیاس کوچک در مقایسه با نیروگاه‌های بزرگ را یکی از عوامل باز شدن پای سرمایه گذاران کره‌ای به استان مازندران اعلام کرد.

تامین امنیت انرژی با نیروگاه‌های مقیاس کوچک


یکی از سرمایه گذاران کشور کره هم در این باره گفت: مشتاق هستیم که بتوانیم سرمایه گذاری در حد ۵ هزار مگاوات در این بخش در کشور ایران را داشته باشیم.


افزایش توان مالی، فنی و مدیریتی کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، با فعال شدن بخش خصوصی در عرصه احداث نیروگاه‌های کوچک توان مالی، فنی و مدیریتی کشور افزایش یافته و بخش خصوصی عملا به کمک دولت می‌آید و از این مشارکت، سود عاید کشور می‌شود.

تامین امنیت انرژی با نیروگاه‌های مقیاس کوچک


سرمایه گذار، نیروگاه مقیاس کوچک را هم اکنون هم در کنار واحد‌های صنعتی و هم در دل شهر‌ها ساخته است، عده‌ای از شهروندان نیز در این باره گفته اند: با ایجاد نیروگاه مقیاس کوچک در مجاورت محل زندگی آنها، از مشکل قطع برق خلاص شدند و دیگر با خرابی وسایل برقی و فساد مواد غذایی به دلیل افت فشار و قطع برق مواجه نیستند.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، در اصل ۴۴ قانون اساسی بر اجرای طرح هایی، چون نیروگاه‌های مقیاس کوچک از سوی دولت تاکید شده است، زیرا نکات مثبتی از جمله اشتغال زایی و جلوگیری از عدم اتلاف انرژی را در بر خواهد داشت.

تامین امنیت انرژی با نیروگاه‌های مقیاس کوچک


در مقایسه با نیروگاه‌های قدیمی که علاوه بر هزینه‌های سنگین شروع، پایانی طولانی دارند، نیروگاه‌های مقیاس کوچک را می‌توان در اشتغال زدایی، پیشرفت و جلوگیری از اتلاف انرژی بسیار مفید خواند و در نهایت در بودجه بخش انرژی صرفه جویی آشکاری را مشاهده کرد.


انتهای پیام/ع


گزارش از مرضیه عابد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار