معاونت آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به اهمیت اجرای طرح های آبخیزداری در جلوگیری از افت سطح آب های زیرزمینی تاکید کرد.

اهمیت اجرای طرح های آبخیزداری در جلوگیری از افت سطح آب های زیرزمینیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، پرویز گرشاسبی معاونت آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه باید براساس ماده 27 قانون افزایش بهره‌وری، میزان افت آب‌های سفره‌های زیرزمینی توسط طرح‌های آبخیزداری جبران شود،گفت: سالانه 13 میلیون متر مکعب بیشتر از تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی برداشت می‌شود.
 معاونت آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: سالانه باید تا 50 درصد افت آب‌های سفره‌های زیر زمینی توسط آبخیزداری جبران شود.
 وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح های آبخیزداری در جلوگیری از افت سطح آب های زیرزمینی و ذخیره آب گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری فعالیت‌های ارزانی هستند و یک نوع عدالت اجتماعی را به دنبال دارد و می‌تواند عاملی در مهاجرت معکوس به روستاها باشد.
 این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت آب‌های استحصالی یک چهارم آب‌های ذخیره شده در پشت سدها است، بیان کرد: این تحلیل خود وزارت کشور است که این قیمت را برای آب‌های استحصالی و پشت سد ارزیابی کرده است.
 
گرشاسبی با اشاره اینکه هزینه هر مترمکعب آب ذخیره شده پشت سد یک هزار و 240 تومان است، گفت: 264 تومان قیمت آب ذخیره شده استحصالی است.
 گرشاسبی با اشاره به اینکه براساس سند مدیریت حوزه‌های آبخیز برای استان‌ها گام‌های هفت گانه پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: تلاش شده، تجربه 15 سال را در طول دو سال تلفیق کرده و عصاره‌ای برای استان‌ها ابلاغ شود.
وی با بیان اینکه باید در مسیر سند قرار گیریم، اضافه کرد: در بعضی استان‌ها فعالیت‌ها خوب جلو رفته است ولی باید براساس سند به سمت جلو حرکت کرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه استان زنجان سابقه کاری بین‌المللی ندارد، عنوان کرد: این در حالی است که در استان اقدامات خوبی در راستای انسجام سازمانی انجام شده است.
 
معاونت آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه جلسات مختلفی برای انسجام سازمانی در استان زنجان برگزار شده است، بیان کرد: این گام سخت‌ترین گام است و پس از ایجاد انسجام همکاری برای پیشرفت پروژه‌ها افزایش می‌یابد.
 
گرشاسبی با بیان اینکه در کمتر مواردی دانشگاه نیز در پروژه‌های آبخیزداری مشارکت دارد، بیان کرد: خوشبختانه در استان زنجان شاهد تعامل خوب آبخیزداری و دانشگاه در راستای اجرای پروژه‌های آبخیزداری است.

انتهای پیام/ن

 

اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری از عوامل موثر در مهاجرت معکوس


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.