مسجد بیرون ابرکوه ازسوی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه مرمت و بازسازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  مجاهد کرباسی  سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه گفت: مسجد بیرون ابرکوه مربوط به دوران‌ تاریخی پس از اسلام  و در کنار شهر تاریخی ابرکوه واقع شده است.

کرباسی  افزود: مسجد بیرون در حال حاضر از نوع مساجد دو ایوانی است ایوان غربی به گنبد خانه‌ای راه دارد که از داخل آن مربع و از خارج نیم دایره است ضخامت دیوارهای این قسمت در برخی جاها بیش از 170 سانتی متر است ایوان شرقی کوچکتر است و تنها ورودی مسجد در حال حاضر در جبهه شمالی از طریق اتاقی با ایوان غربی باز می‌شود.

وی گفت: علاوه بر این دو گذرگاه دیگر نیز وجود دارد که از اتاق‌های جانبی به گنبدخانه و صحن راه پیدا می‌کند بقایای تنها مناره مسجد در قسمت شمال محوطه گنبد دار واقع شده است و ایوان شرقی به دو اتاق کوچک در شمال مربوط می‌شود.

کرباسی افزود: مسجد بیرون ابرکوه با گنبد و طاق پوشش یافته است طاق‌ها از نوع دو مرکزه و جناغی از انواع معماری اوایل اسلام و نمونه‌هایی از قوس‌های گهواره‌ای شکل مشابه نمونه‌های ساسانی و اوایل اسلام هستند. شکل این طاق‌ها و قوس‌ها گویای ساخت آنها در قرون نخستین اسلامی است.

این مقام مسئول تصریح کرد: بنا بر منابع معتبر این مسجد قدمگاه علی بن موسی الرضا (ع) امام هشتم شیعیان است.

مجاهد کرباسی از جمله موارد مرمتی انجام شده در مسجد بیرون ابرکوه را شامل اجرای کفسازی و استحکام بخشی بنا، کاهگل بدنه به صورت ته کش و روکش و اجرای شرفی برشمرد.

بنای اولیه مسجد بیرون از قدیمی‌ترین مساجد ایران به شمار می‌آید و این اثر در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۷۰ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 ابرکوه یکی از شهرستان های تاریخی استان یزد است که  مشهورترین آثار تاریخی رامی توان به   سرو ۴۵۰۰ ساله، گنبد عالی، مسجد جامع ابرکوه، مسجد جامع ابرکوه، خانه صولت، مناره های نظامیه، آرامگاه عزیزالدین نسفی و خانه آقازاده اشاره کرد.

انتهای پیام/ ی

احیای بنای تاریخی درابرکوه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار