معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: بسترها و زیرساخت‌های دانشگاه نسل سوم را باید تغییر داد، تا دو سال دیگر خودروها هیبریدی می‌شود اما آموزش‌های ما متناسب با صنعت نیست

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمد حق پناهی  امروز در آیین رونمایی از تفاهم‌نامه دانشگاه فنی و حرفه‌ای و شرکت خصوصی قطعه ساز خودرو اظهار کرد: بسترسازی این که چگونه ارتباط خود را با صنعت افزایش دهیم در حال انجام است، در سال اول برنامه ششم توسعه حدود 4 درصد از جمعیت آموزش عالی کشور را در دانشگاه فنی و حرفه‌ای داریم که حدود 180 هزار دانشجو می‌شود.

وی ادامه داد: 150 هزار نفر از این 4 درصد در مقطع کاردانی و 30 هزار نفر در مقطع کارشناسی هستند و با این جمعیت اصلاً به آموزش عالی کشور تنه هم نمی‌زنیم و سهمی که باید را نداریم، در سال 1400 حدود 300 هزار نفر جمعیت دانشجوی کشور کم می‌شود و فعالیت خیلی از مؤسسات کمرنگ می‌شود و آن چه مورد توجه قرار خواهد گرفت توجه به شاخص‌های کیفیت آموزشی خواهد بود.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: خیلی از مراکز آموزشی بدون کنکور در حال شکار دانشجو هستند، سیاست توسعه دانشگاه فنی و حرفه‌ای از کاردانی به کارشناسی است از هر 3 نفر 2 نفر در مقطع کاردانی و یک نفر در مقطع کارشناسی است.

وی با بیان این که دانشگاه‌ها امروزه خود را دانشگاه‌های نسل دوم معرفی می‌کنند، بیان کرد: دانشگاه نسل دوم پژوهش محور است ولی دانشگاه‌های ما در پژوهش گیر کرده‌اند و پژوهشی نیست که به درد صنعت بخورد و کارفرما داشته باشد، نتایج پژوهش‌های خود را نمی‌توانیم به صنعت بفروشیم.

حق پناهی مطرح کرد: بسترها و زیرساخت‌های دانشگاه نسل سوم را باید تغییر داد، تا دو سال دیگر خودروها هیبریدی می‌شود اما آموزش‌های ما متناسب با صنعت نیست، سرفصل‌های درسی ما به روز نیست، سیستم نظام واحد آموزشی ما کم‌فروشی دارد و از تعطیلات هم استقبال می‌کند چنین سیستمی که به روز هم نیست چگونه می‌تواند فرد متخصص تحویل دهد؟

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ایزو در سیستم آموزشی ما ورود پیدا نکرده است، عضو هیأت علمی ما باید کار بلد و دست به آچار باشد، باید فنّاوری روز را به کار ببرد، اگر به این شاخص‌ها توجه کنیم به یک رویکرد جدید در نظام آموزشی دست می‌یابیم.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور از خرید 10 میلیارد تومانی تجهیزات برای سال تحصیلی جدید خبر داد و یادآور شد: این خریدها مدیریت بهره‌وری می‌خواهد، نمی‌شود این 10 میلیارد تومان تجهیزات را دکوری در کنار دانشگاه قرار داد بلکه این تجهیزات باید مورد استفاده دانشجو قرار بگیرد.

وی در پایان گفت: تمام دانشجویانی که در مقطع تحصیلات تکمیلی فارغ‌التحصیل می‌شوند از نگرانی بیکاری در بازار کار، می‌خواهند مستر خود را برای ادامه تحصیل دکتری در خارج از کشور بگیرند، در سال 1400 می‌خواهیم به همه دانشگاه‍‌ها تنه بزنیم اما نیاز به کمک صنعت داریم ما نیاز به ارتباط با صنعت نداریم بلکه نیاز به ممزوج شدن با صنعت داریم.

 

انتهای پیام/م

 

نمی‌توانیم نتایج پژوهش‌های خود را به صنعت بفروشیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.