مدیرکل بهزیستی استان خوزستان تعداد کاشت حلزون برای کودکان زیر ۳ سال در استان از سال ۹۲ تا کنون را بیش از ۲۵۰ مورد عنوان کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، غلامرضا صدیق‌راد، مدیرکل بهزیستی استان خوزستان با اشاره به هفته جهانی ناشنوایان با شعار مشارکت کامل با زبان اشاره گفت: هدف از این هفته ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته‌هایی از زبان اشاره و آگاهی عموم مردم از مشکلات این قشر است.

وی تصریح کرد: ناشنوا به فردی اطلاق می‌شود که سیستم شنوائی وی دچار اختلال شده و به دنبال آن در برقراری ارتباط با محیط، یادگیری و به کارگیری گفتار و زبان دچار مشکل و همچنین محدودیت درفعالیت های روزمره زندگی است.

صدیق‌راد اظهار داشت: با این تعریف کم‌شنوایی و ناشنوایی نوعی معلولیت است که نه تنها به نشنیدن، بلکه به دشواری قدرت ارتباط با دیگران نیز مربوط است.

مدیرکل بهزیستی استان خوزستان با بیان اینکه 6 درصد جمعیت ناشنوای کشور را در خوزستان زندگی می‌کنند، اذعان کرد: به عبارتی تعداد 10 هزار و 357 نفر معلول ناشنوا و کم شنوا تحت پوشش بهزیستی خوزستان بوده که از این تعداد 899 نفر زیر 10 سال و 85 نفر زیر 3 سال هستند و از حمایت‌های لازم سازمان بهره‌مند می‌شوند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه 3/12 درصد معلولیت‌ها در خوزستان ناشنوایی است بیان داشت: معلولیت کم شنوایی و ناشنوایی سومین نوع معلولیت بعد از جسمی- حرکتی و ذهنی در خوزستان است و شهرستان‌های اهواز، شوش و دزفول به ترتیت بیشترین تعداد ناشنوا را دارند.

وی در ادامه اظهار کرد: براساس پروتکل جهانی، تشخیص مشکل شنوایی یک نوزاد باید تا 3 ماهگی مشخص و از 6 ماهگی اقدامات مداخله‌ای شود و حداقل سن تایید شده برای انجام عمل کاشت حلزون 12 ماهگی است.

غلامرضا صدیق‌راد در این خصوص گفت: مرکز کاشت حلزون شنوایی نیز، وضعیت شنوایی کودکان مشکوک به کم شنوایی را که دارای فاکتورهای خطر وجود کم شنوایی هستند یا از مراکز غربالگری شنوایی ارجاع می شوند، تا 3 ماهگی مشخص، تا 6 ماهگی تایید و از 6 ماهگی اقدامات مداخله‌ای را آغاز می‌کند.

وی اذعان داشت: در حال حاضر 4 مرکز کودک و خانواده کم شنوا و ناشنوا در شهرستان های اهواز، آبادان و دزفول با ظرفیت 200 نفر، به 132 کودک زیر 10 سال خدمت رسانی می کنند.

صدیق‌راد بیان کرد: پس از غربالگری اولیه شنوایی نوزاد و ارجاع به پزشک و شنوایی شناس در صورت تشخیص کم شنوایی پایدار در کودک توسط متخصصان مرکز کاشت مبنی بر پایش شنوایی و گفتار، تشکیل پرونده برای فرد صورت می‌گیرد و همزمان، تشکیل پرونده در بهزیستی نیز انجام می شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: مرکز کاشت حلزون اهواز در سال 95 برای 100 کودک زیر 3 سال کاشت حلزون انجام داده است و از سال 92 تاکنون بیش از 250 مورد کاشت حلزون برای کودکان زیر 3 سال انجام شده است.

مدیرکل بهزیستی خوزستان در رابطه با دیگر خدمات سازمان بهزیستی به ناشنوایان خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی با هدف رفاه جامعه ناشنوای استان و حفظ حقوق آن ها، خدمات مختلفی در حیطه‌های آموزشی، رفاهی، درمانی، حرفه‌آموزی و اشتغال به این قشر ارائه می‌کند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.