مداح اهل بیت (ع) شهر بجنورد گفت:یکی از اهداف نهضت عاشورا زنده نگه داشتن فرهنگ شهادت است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛ با آغاز ماه سوگواری ابا عبدالله الحسین(ع) مجالس عزاداری در اکثر مساجد و تکیه ها برگزار می شود.

اما نکته مهم در این مراسم ها این است که تا چه حد مردم به سیره اهل بیت نزدیک می شوند و شخصیت والای امام حسین (ع) را می شناسند.

حساسیت روایت صحیح واقعه عاشورا در مراسم عزاداری باعث شد تا سراغ مداحان مشهور شهر برویم و در مورد فلسفه عاشورا گفتگو کنیم.

محمد باقر خوشنویس مداح اهل بیت (ع) در شهرستان بجنورد است. با وی در رابطه با مسائل مورد توجه در مداحی و موضوعات مرتبط با این حوزه گفتگو کرده ایم.

 خوشنویس درباره فلسفه عاشورا گفت :عاشورا قبل از قیام امام حسین (ع) نام یک روز بود. اما امروز دیگر عاشورا نام یک روز نیست، نام یک فرهنگ و یک مکتب فکری و نظام سیاسی است.

ذاکر اهل بیت افزود:انقلاب ما در امتداد نهضت عاشورا است و ما مداحان باید به مباحثی بپردازیم که ارزش های حسینی درست حفظ شود و نهضت امامت باقی بماند .

یکی دیگر از اهداف نهضت عاشورا زنده نگه داشتن فرهنگ شهادت است که این فرهنگ از مهم ترین شاخص های جهان اسلام است .

بدون تردید عزاداری های حسینی در زنده نگه داشتن اسلام نقش به سزایی دارند همانطور که هدف از برگزاری آن از جانب پیشوایان دین هم همین بوده است.

جایگاه مداح حسینی چیست؟

در خصوص جایگاه مداحان می توان گفت که از عظیم ترین دستاوردهای نهضت عاشورا پدیده مدح و مرثیه خوانی است که به توصیه اهل بیت (ع) قصد زنده نگه داشتن پیام عاشورا و درس های بزرگ آن حماسه برپا شده است.

امام صادق (ع) می فرماید : حمد و سپاس خدایی را که در میان مردم کسانی را قرار داد که به سوی ما می آیند و ما را مدح می کنند و برای ما مرثیه می خوانند این نشان دهنده جایگاه زیارت ، مدح و مرثیه در فرهنگ شیعه است .

لباس فاخر اهل بیت زیبنده خالص مردان و زنانی است که با ایمان و عقیده و عشق و دلدادگی زبان و حنجره و دل و جان خویش را وقف خاندان اهل بیت می کنند.

کاستی کار مداحان چیست؟

یکی از  کاستی های کار مداحان بدعت های جدیدی است که مداحی را  از قالب سنتی خارج کرده  و به اسم نوآوری و جذابیت ، موارد نادرستی  را وارد مداحی کرده اند.

از دیگر کاستی ها تحریف هاست .تحریف حقایق تاریخی ، غلط نشان دادن سیمای حوادث و چهره معصومین و اهل بیت نمونه ای دیگر از این تحریف هاست.

همچنین  ورود آهنگ های مبتذل نیز یکی از کارهای غلط در مداحی های جدید است.

چگونه باید فرهنگ واقعی عاشورا را آموزش داد؟

در خصوص ترویج فرهنگ عاشورایی باید زندگینامه امام حسین خوانده شود .همچنین خرافه باید از مداحی ها پاک شود و روضه خوانی ها نیز باید آگاهی بخش باشد.مطالب مداحی  مفید باشد و سخن و کلام مداحی باید نافذ و ماندنی باشد. خلوص در مداحی بسیار مهم است و اگر انسان می خواهد ماندنی باشد باید برای خدا کار کنند.

همچنین به اعتقاد بنده در مجالس اهل بیت باید قرآن خوانده شود .

در پایان اگر صحبتی با مداحان دارید بفرمایید؟

 عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری که تاکید بر شناساندن شعور و شور محرم در بین جوانان دارد،مهمترین کار یک مداح است .یک مداح خوب می تواند باعث جذب جوانان شود و ذاکرین اهل بیت در عزاداری ها باید فلسفه قیام عاشورا را به خوبی تبیین کنند.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.