سازمان میراث فرهنگی برای حفاظت از باغ عباس‌آباد بیش از گذشته نیازمند مشارکت دستگاه‌ها است.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ در حالی اواخر هفته گذشته چند تن از خبرنگاران از باغ جهانی عباس‌آباد بهشهر بازدید کردند که در عرصه این باغ با یک سازه چوبی که صرفا تبلیغات ساختِ خانه روی آن نصب شده بود، مواجه شدند که در حریم این باغ تعداد زیادی فروشگاه و مغازه به فروش اقلام غیرفرهنگی از جمله شلوار و دمپایی می‌پرداختند. این در حالی است که مصوب شده که در فضای تجاری دریاچه عباس‌آباد اقلام فرهنگی از جمله صنایع دستی فروخته شود.

همچنین پیشتر نیز خشک شدن آب دریاچه به علت مسدود شدن دریچه سد عباس‌آباد از سوی شرکت آب و منطقه‌ای منظر فرهنگی- تاریخی باغ جهانی عباس‌آباد را مخدوش کرده بود.

این در حالی است که مدیر پایگاه جهانی عباس‌آباد نسبت به این اقدامات اعتراض کرده و در مکاتبه و مذاکراتی که با مسئولان استانی داشته خواستار برچیده شدن این دکه چوبی، فروش اقلام فرهنگی در فضای تجاری دریاچه و همچنین آبگیری دریاچه عباس‌آباد برای حفظ منظر فرهنگی و تاریخی این باغ جهانی شد.

«صاحب دهشت» مدیر پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد بهشهر در مازندران که نسبت به این ساخت‌وساز و همچنین فروش محصولات غیرفرهنگی اعتراض دارد، می‌گوید: این دکه بدون استعلام از میراث فرهنگی و فقط با مجوز منابع طبیعی ساخته شده است. همچنین مصوب شده که در حاشیه دریاچه عباس‌آباد اقلام فرهنگی، چون صنایع دستی فروخته شود، اما متاسفانه برخی از نهاد‌ها گویی متوجه اهمیت این اثر جهانی نیستند.

وی افزود: در حال حاضر پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد بهشهر تمام تلاش خود را می‌کند تا با مرمت اصولی بخش‌هایی که مرمت آن‌ها صحیح نبوده و با نصب پوشش حفاظتی در قسمت حمام، اقدامات حفاظتی از سازه‌های تاریخی باقیمانده را دوچندان کند.

دهشت می‌افزاید: اقدامات حفاظتی پایگاه با توجه به وسعت آن نیازمند همکاری مسئولان و مشارکت بیشتر آنان در حفاظت از این مجموعه جهانی است.

وی معتقد است؛ رعایت نکردن ضوابط میراث فرهنگی وجهه سایت میراث جهانی عباس‌آباد را تخریب می‌کند و ما نیازمند آن هستیم که مسئولان استانی نگاه دقیق‌تری به محوطه‌های تاریخی و جهانی در راستای توسعه گرشگری داشته باشند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار