قائم مقام وزيربهداشت گفت: انستيتوپاستور بايد با يك نقشه راه علمى به يك مركز علم و فناورى برجسته حوزه سلامت در منطقه تبديل شود.

ضرورت تدوين نقشه راه علمى در انستيتوپاستور/ ابلاغ اولویت‌های تخصصی تعیین‌شده از سوی رئیس‌جمهور به وزیر بهداشتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ايرج حريرچى قائم مقام وزيربهداشت در مراسم توديع مصطفى قانعى رئيس اسبق و معارفه بيگلرى رئيس جديد انستيتو پاستور ايران كه در محل این موسسه برگزار شد، با بيان اينكه نظام سلامت بايد سلامت مردم را ارتقا دهد، گفت: زمانى در كشور مالاريا بسيار شايع بود اما با زحمات بسيارى از مسئولان در استان ها اين بيمارى در كشور كنترل شد.

وى ادامه داد: وزيربهداشت تاكيد دارد انستيتو پاستور بايد به يك مركز علم و فناورى حوزه سلامت در منطقه تبديل شود و اين مركز بايد تعريف كند كه چه مشكلاتى از سلامت مردم را مى تواند حل كند، افزايش سلامت، طول عمر و طول عمر سالم مردم بايد ارتقا پيدا كند.

حريرچى افزود: انستيتو پاستور سابقه درخشانى در كشور دارد اما مهم ترين موضوع نقش فعلى اين مركز در نظام سلامت است و براى ارتقا سلامت مردم بايد از نيروى انسانى، ذخيره هوشى كشور و پول نفت استفاده كرد.

قائم مقام وزير بهداشت عنوان كرد: سه سال ديگر صدمين سالگرد تاسيس انستيتو پاستور ايران است و ما بايد تا آن زمان خود را آماده كنيم تا برنامه اى درخور و محصول خوبى از نظر علمى براى ارتقا سلامت به نمايش بگذاريم.

حريرچى به جايگاه برجسته انستيتوپاستور از نظر علمى در كشور اشاره كرد و گفت: اين مركز با ١٦٠ هيئت علمى و شركت هاى دانش بنيان از برخى دانشگاه هاى علوم پزشكى هيئت علمى بيشترى دارد.

وى افزود: h-Index (شاخصی عددی که بهره‌وری و تأثیرگذاری علمی دانشمندان را به صورت کمی نمایش می دهد) انستيتوپاستور ٥٩ است و اين عدد موجب افتخار براى ايران بوده اما كافى نيست و بايد يك نقشه راه علمى در اين مركز براى ارتقا سلامت مردم تدوين شود.

ادامه اجرای طرح تحول سلامت اولویت وزیر بهداشت در دولت دوازدهم

 حریرچی با بیان اینکه اولویت های تخصصی رئیس جمهور در حوزه سلامت دیروز به وزارت بهداشت ابلاغ شد، گفت: ضمیمه احکام وزرا به عنوان یکی از مهم ترین اسناد برای تعیین نقشه راه آینده کشور محسوب می شوند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت با توجه به تمام اسناد بالادستی از جمله سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، برنامه های توسعه کشور، احکام دائمی آن و برنامه رئیس جمهور برای دولت دوازدهم حرکت کند و در همین جهت برنامه های وزیربهداشت برای کسب رای اعتماد بیش از 95 درصد با اسناد بالادستی مطابقت داشت.

وی با اشاره به هشت اولویت عمومی و 9 اولویت تخصصی در ضمیمه حکم ابلاغی رئیس جمهور برای وزارت بهداشت، عنوان کرد: ادامه اجرای طرح تحول سلامت اولین اولویت تخصصی در ضمیمه حکم وزارت بهداشت و در بندهای 6 گانه اولویت اجرایی وزیر برای وزارت بهداشت در دولت دوازدهم است.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: دومین و سومین اولویت حکم ضمیمه وزارت بهداشت در دولت دوازدهم، اهمیت به بهداشت و پیشگیری در برنامه های ارتقای سلامت جامعه و خدمات رسانی جامع و همگانی سلامت مبتنی بر مراقبت های اولیه سلامت و سطح بندی خدمات تشخیصی و درمانی بر اساس نظام ارجاع است.

حریرچی افزود: چهارمین اولویت تخصصی وزارت بهداشت، بهبود نظام مدیریتی و مالی بخش درمان از طریق جایگزینی خدت رسانی بخش دولتی با خرید خدمت از بخش خصوصی است و رویکرد افزایش مشارکت بخش خصوصی در حوزه سلامت، برای ما ارزشمند است.

قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت افزود: پنجمین اولویت تخصصی وزارت بهداشت در دولت یازدهم پوشش رایگان بیمه برای بیش از 10 میلیون ایرانی بود و توانستیم تعداد افراد فاقد پوشش بیمه در کشور را از 13.6 درصد به کمتر از 7 درصد کاهش دهیم و اکنون هدفمند کردن حمایت ها در نظام بیمه ای و حذف همپوشانی بیمه ها اولویت پنجم ما در وزارت بهداشت است.

ضرورت ارتقای صنایع مرتبط دارویی و لوازم پزشکی کشور

وی ادامه داد: بازطراحی ساختار دولتی بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اساس روندها و آموخته های جهانی اولویت بعدی ماست و تولیت سلامت در کشور مشخص شود البته تکلیف تولیت و بیمه به وضوح در سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مشخص شده است که باید به این هدف توجه کنیم.

حریرچی رشد صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی را اولویت هفتم معرفی کرد و گفت: ارتقای صنایع مرتبط دارویی و لوازم پزشکی بر پایه تولید و صادرات محصولات در تراز جهانی و تولید فناوری مشترک با شرکت های پیشروی جهانی به عنوان هفتمین اولویت تخصصی وزارت بهداشت، ابلاغ شده است.

وی افزود: بعد از اجرای طرح تحول سلامت، واردات دارو از یک میلیارد و 350 میلیون دلار به حدود یک میلیارد دلار کاهش پیدا کرد و صادرات دارو نیز 2.5 برابر افزایش یافت اما در حال حاضر نسبت واردات به صادرات، 9 به یک بوده و هدف ما این است که تراز صادرات دارو مثبت شود و صنعت داروی ایران بتواند در بازارهای بین المللی حضور مقتدرانه ای داشته باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت از برنامه ریزی برای توسعه کاربرد گیاهان دارویی و صنایع جانبی و تقویت صادرات محصولات آن و همچنین توجه به توسعه گردشگری سلامت، ایجاد بیمارستان های مجهز به همین منظور، به عنوان اولویت های تخصصی هشتم و نهم وزارت بهداشت یاد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار