سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بیماران قلبی در کمتر از 2 ساعت به مراکز درمانی‌ انتقال‌ داده شده و کار آنژیوگرافی‌ و فنر‌ انجام می‌شود.

بیماری های غیر واگیر دلیل ۷۶ درصد از مرگ و میرها/ رسیدگی به بیماران قلبی در کمتر از دو ساعتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در حاشیه نشست خبری که امروز برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دلیل بیش از ۷۶ درصد از مرگ و میرها در کشور، بیماری های غیر واگیر و به خصوص سکته های قلبی و مغزی است.

وی بیان کرد: پیشگیری از بیماری های غیر واگیر در خارج از حوزه بهداشت و درمان است، به طوری که اگر میزان مصرف چربی درشروع سن نوزادی بر اثر مواد غذایی نامناسب رعایت نشود این چربی رسوخ کرده و بیماری های قلبی را ایجاد می کند.

حریرچی ادامه داد: در صورت کم تحرکی، تغذیه غذای ناسالم و  مصرف سیگار در آینده فرد دچار بیماری های قلبی شده و عوامل خطر در این صورت افزایش می یابد.

بروز بیماری‌های غیرواگیر‌ که بر اثر تغذیه ناسالم‌ و مصرف دخانیات‌

حریرچی با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر‌ که بر اثر تغذیه ناسالم‌ و مصرف دخانیات‌ ایجاد می‌شود، افزود: در این راستا‌ کار پیشگیری‌ ثانویه‌ انجام می‌شود تا افرادی که به بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی‌ در حال مبتلا شدن هستند‌ قبل از بروز عارضه‌، عوارضشان‌ شناسایی‌ و آنها درمان شوند.

حریرچی‌ تأکید کرد: با اصلاح تغذیه، تغییر رفتار‌ و در مرحله بعدی‌ در هنگام بروز بیماری‌، با تجویز مناسب دارو و آنژیوگرافی‌ می‌توان از بروز‌ مراحل شدیدتر‌ به بیماری‌های غیر‌واگیر از جمله سکته‌های قلبی و مغزی جلوگیری کرد.

سکته‌های قلبی و مغزی شایع‌ ترین عامل مرگ و میر

سخنگوی وزارت بهداشت‌ با بیان اینکه شدیدترین‌ عامل مرگ و میرها‌ بیماری‌های غیرواگیر‌ و بخصوص‌ سکته‌های قلبی و مغزی است، افزود: امروزه ما موفق شده‌ایم تا سنجه های هفت، بیست و چهارم بیماری‌های قلبی‌ و 24، هفتم سکته‌های مغزی را در تعداد قابل توجهی از مراکز استان‌ها ایجاد کنیم. در همین راستا بیماران کمتر از 2 ساعت به مراکز درمانی‌ انتقال‌ داده شده و طی این مدت کار آنژیوگرافی‌ و فنر‌ انجام می‌شود. تا به امروز 23 هزار بیمار‌ در کمتر از یک ساعت و نیم کار درمانشان‌ انجام شده که در صورت به موقع عمل نکردن این اقدامات همه این افراد در آینده دچار نارسایی قلبی‌ می‌شوند.

حریرچی‌ ادامه داد: یکی از کارهای بزرگی که در کشور انجام شده این است که بر طبق نظر سازمان بهداشت جهانی، کشورمان به عنوان گروه اول، هر 15 شاخص مربوط به جلوگیری از بیماری‌های غیرواگیر‌ را انجام داده است.

وی یادآور شد:  باید به وضعیت مردم در سنین کهنسالی‌ و میانسالی‌ و در خصوص بیماری‌های قلبی و عروقی رسیدگی‌ شود و ما این کار را با توجه به سنجه‌ها اندازه‌گیری‌ کرده و برای هر دسته و رده سنی با توجه به نیازشان‌ راهنمای بالینی‌ و درمانی‌ گوشزد می‌کنیم.

حریرچی‌ گفت: در این طرح افرادی که خطر ریسک‌ بروز بیماری‌های غیرو‌اگیر از جمله سکته‌های قلبی و مغزی‌ در آنها وجود دارد شناسایی و با چکاب کامل به این افراد کارت‌های سبز، زرد‌ و یا قرمز‌ داده می‌شود.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار