به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، شهرداری کابل می گوید؛ برای اولین بار در افغانستان این نهاد در نظر دارد تا جهت فراهم آوری سهولت برای شهروندان کابل و کاهش ازدحام ترافیک، سیستم (بی آر تی) یا مترو بس را در این شهر راه اندازی و تطبیق کند.
شهرداری کابل در خبرنامه ای نوشته است، مرحلۀ نخست ساخت متروبس در شهر کابل، از ده افغانان الی سرای شمالی به طول ۸ کیلومتر بوده که این مسیر تمام ضروریات یک سیستم مترو بس مدرن را دارا خواهد بود، کار روی دیزاین تفصیلی آن جریان داشته، کار اعمار و راه اندازی آن تا سال آینده به اتمام خواهد رسید.
مرحلۀ دوم مترو بس از مسیر بره کی- باغ بالا- کوتۀ سنگی- دهمزنگ الی ده افغانان بوده که دیزاین تفصیلی آن به زودی آغاز گردیده و کار ساختمان آن بعد از ختم دیزاین آن شروع خواهد شد.
این ارگان نوشته است “مسیرهای متروبس به اساس ماسترپلان ترانسپورت عامۀ شهری نظر به تعداد رفت و آمد در هر مسیر (همانند ساحات مزدحم تجارتی و رهایشی، مراکز تحصیلی بزرگ، مراکز دولتی وغیره) انتخاب شده است که با تطبیق این دو مسیر متروبس، نواحی سمت شمال با نواحی غرب کابل وصل خواهد گردید که ضمن مرفوع شدن مشکلات عمدۀ ترانسپورتی باشندگان مناطق مذکور، مشکلات حمل و نقل محصلین دانشگاه های کابل، پولی تخنیک، تعلیم و تربیه و بعضی موسسات تحصیلی دیگر (موجود در این مسیر) را تا حد امکان مرفوع خواهد نمود.”
در قدم بعدی مسیرهای دارالامان، کارتۀ نو و دشت برچی تحت پلان قرار دارد تا سیستم متروبس آن تطبیق گردیده و شاروالی کابل متعهد است تا ۵ سال آینده به طول ۱۱۱ کیلومتر مسیرهای متروبس را در تمام سرکهای اصلی شهر کابل تطبیق و راه اندازی کند .
گفتنیست که متروبس دارای مسیر جداگانه، بسهای خاص، ایستگاههای پیشرفتۀ مجهز با تکنالوژی روز و مرکز کنترول دیجیتالی بوده که با ایجاد راههای مختلف برای تسریع حرکت بسهای این سیستم مانند مسیرهای مخصوص، ایستگاههای پیشرفته، سیستم جمع آوری پول الکترونیک و چراغهای ترافیکی هوشمند این سیستم از امنیت، سرعت و آسایش بالا برخوردار میباشد. سرعت متوسط این بسها در سطح دنیا بین ۱۹ تا ۴۸ کیلومتر در ساعت میباشد.
متروبس و یا ( (BRT Bus Rapid Transitازسیستمهای ترانسپورت عامه است که پس از سال ۱۹۷۴ اولین خط متروبس در کشور برازیل راهاندازی شد و اکنون از این سیستم در حدود ۴۰ کشور و بیش از ۷۰۰ شهر در دنیا استفاده میکنند و یا هم در حال ساختن این خط ترانسپورتیاند.
داشتن مسیر جداگانه، پرداخت هزینهی راه از طریق تکت، داشتن حق اولویت در چهارراهیها، داشتن ظرفیت زیاد برای انتقال عابران و پایین بودن هزینهی راه از ویژگیهای این سیستم ترانسپورتی بهشمار میرود.
انتهای پیام/