صابر قدیمی گفت: وضعیت پخش کتاب نه تنها در شهرستان‌ها بلکه در تهران به دلیل نظارت ضعیف بر چاپ کتاب خوب نیست.

صابر قدیمی شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت پخش کتاب گفت: وضعیت پخش کتاب نه تنها در شهرستان‌ها بلکه در تهران هم خوب نیست. مشکل اساسی ما این است که سیستم نظارتی مناسبی برای چاپ کتاب وجود ندارد. هر کسی در هر مرتبه‌ای که باشد کتاب منتشر می‌کند. این افراد پس از مدتی که به عقب برمی‌گردند از چاپ کتاب‌شان پشیمان می‌شوند. تعداد زیاد کتاب‌هایی که کیفیت پایینی دارند در این امر تاثیر می‌گذارد. قبل از این سال‌ها طول می‌کشید شاعر پیش استادهای مختلف می‌رفت استادان او را مجبور می‌کردند کتاب بخواند و فرد وقتی اثر با کیفیتی داشت برای چاپ کتاب اقدام می‌کرد اما امروزه فرد در همان ابتدای کار ناشری پیدا می‌کند و اثرش را منتشر می‌کند.

وی افزود: هنگام بررسی کتاب نظارت روی محتوا و خط قرمزهایی است که قراردادی هستند، در حالی که بیشتر باید کیفیت اثر بررسی شود. از این حیث نظارتی وجود ندارد و با مماشات برخورد می‌شود. نتیجه‌اش این می‌شود که با هزاران کتابی مواجه هستیم که در بازار کتاب و کتابخانه‌ها پخش شده است. در این وضعیت است که  تفاوت بین اثر خوب و بد برای مخاطب مشخص نیست. متاسفانه پخش کتاب محدود است و در برخی جاها کتاب‌های سطحی‌تر و با کیفیت پایین ادبی در اولویت قرار می‌گیرند. البته این مسئله در همه جای دنیا هست. باید در زمینه بررسی کتاب بازنگری شود. تعداد زیاد چاپ کتاب هم به محیط زیست و هم به مخاطبان و فرآیند کتابخوانی لطمه می‌زند.

این شاعر با اشاره به اینکه سال‌هاست 3 کتاب منتشر کرده‌ام و کتاب‌هایی در زمینه شعر طنز و ترانه نوشته‌ام اما به دلیل آنکه می‌خواهم کیفیت بالاتری داشته باشد، منتشر نمی‌کنم، اظهار کرد: برخی از دوستان بی‌محابا کتاب چاپ می‌کنند این افراد به خودشان رحم نمی‌کنند. یک مولف که در طول سال 5 کتاب منتشر می‌کند نمی‌تواند آثاری با کیفیت بالا منتشر کند مگر آنکه استثنا باشد و ما با استثناها کاری نداریم. در بحث تبلیغات در فضای مجازی می‌توان کارهای متفاوتی انجام داد. نشست نقد کتاب با حضور مولف، جشن امضای کتاب و فروش کتاب با تخفیف از جمله اقدامات خوبی برای تبلیغ یک کتاب است. ما باید صدا و سیما و سایر سازمان‌ها را ملزم کنیم انرژی بیشتری برای تبلیغ کتاب بگذارند. نشست صمیمی مولفان با مخاطبان می‌تواند به افزایش سرانه مطالعه و فروش کتاب کمک زیادی کند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یزدان نورانی
۱۵:۵۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۶
عجب
آخرین اخبار