مهم‌ترین وجه آثار خیام اندیشه‌اش است و اندیشه متفاوتی که فراتر از آن دوره‌ای بوده که در آن زندگی می‌کرده است.

خیام در خارج از کشور بیشتر شناخته شده استصابر قدیمی، شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص خیام گفت: طبیعتا . اندیشه‌اش از ابتدا تا انتها قابل تعمیم است نگاه جهان شمول و متفاوت وی به زندگی سبب شد خیام را در دنیا بشناسند در خارج از کشور بیشتر از داخل کشور خیام را می‌شناسند. تنها نام بزرگان را روی خیابان‌ها می‌گذاریم و خیابان خیام و پل حافظ را می‌شناسیم اما شناخت صحیحی از آنها نداریم. 

وی افزود: کسانی اشعاری در قالب رباعی می‌سرودند؛ زمان خیام هم سده‌های ابتدائی رواج رباعی بود. اولین قله این قالب شعری خیام بود. بعدها هر چه می‌گذشت رباعی را به نام این شاعر ثبت می‌کردند. این مسئله مانند آن چیزی است که برای قالب شعری دوبیتی اتفاق افتاد. کسانی بودند که دوبیتی می‌سرودند. دیگران می‌گفتند دوبیتی سروده باباطاهر است. برای آنکه رباعی آنها بماند اثرشان را در کنار نام خیام ثبت می‌کردند.

این شاعر با اشاره به نگاه متفاوت خیام به مرگ و زندگی بیان کرد: نگاه متفاوتی که خیام به مرگ و زندگی و نگاه جامع‌الاطرافی که به حیات داشت و زندگی در لحظه و اینکه همه چیز را نگذاریم برای اینکه در آینده انجام دهیم و دم را غنیمت بشماریم، سبب شد همه مردم دنیا بتوانند اثرش را بخوانند. نگاه متفاوت خیام این بود که دم را غنیمت بشماریم. تولد، زندگی و مرگ سه ضلع متفاوت نگاه خیام بود.
 
قدیمی با اشاره به ویژگی آثار خیام که شاعران جوان می‌توانند الگوی خود قرار دهند، اظهار داشت: شاعران جوان بیشتر از آنکه به سبک بپردازند به مسئله اصلی انسان توجه کنند به دلیل آنکه مخاطب ارتباط بیشتری با این مسائل برقرار می‌کند. 


انتهای پیام/

برچسب ها: خیام ، شاعر ، رباعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار