وی با مطرح کردن این موضوع که به دلیل کوچک بودن واحدهای عرضه کننده بسیاری از کالاها، امکان قراردادن برندهای مختلف یک کالا در شلف مغازهها وجود ندارد، افزود: به همین خاطر فروشنده نهایی کالایی را در قفسه قرار میدهد که بیشترین سود را برای او دارد و شرکتهای تولیدی و تأمین کننده نیز در یک رقابت منفی همواره مجبور به درج قیمتهای غیر واقعی روی کالا هستند تا فروشنـده بتواند از فاصله قیمـت روی کالا و قیمـت درج شده در فاکتـور تولیدکننده بهره مند شود.
مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاستهای تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغیه جدید را سبب حذف نظارت و کنترل ندانست و تأکید کرد: در چند کالای محدود اما کاملاً رقابتی و غیر مؤثر در سبد مصرف خانوار سعی شد همانند دیگر کشورهای دنیا اطلاع رسانی قیمت به حلقه آخر فروش یعنی شبکه توزیع نهایی واگذار شود.
کلامی با اشاره به استفاده از صندوقهای مکانیزه فروش در دیگر کشورهای دنیا گفت: شفافیت گردش مالی واحدها و حفظ حقوق مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان به صورت همزمان از مزیتهای صندوق مکانیزه فروش است که در کشور ما نیز با تصویب هیأت وزیران نصب این صندوقها و پرداخت لحظه ای مالیـات از سوی واحدهای خرده فروشی الزامی شده و واحدها در یک فرآیند زمانبندی شده در حال تجهیز و نصب صندوق مکانیزه فروش هستند.
وی بهرهمندی از نرخهای رقابتی را از مزیت های اجرای صحیح طرح برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برشمرد و افزود: در شرایط قبل از این بخشنامه بسیاری از تولیدکنندگان در برخی مواقع کالاهای خود را با تخفیف ویژه و حتی زیر قیمت تمام شده به فروش می رساندند که به دلیل درج قیمت مصرف کننده روی کالا این تخفیف بعضاً به صورت کامل به جیب شبکه توزیع خرده فروشی می رفت ولی در طـرح جـدید، تولیـدکننده میتواند در فضای رقابت بازار کالای خود را ارزان بفروشد و یا با قیمتهای دارای تخفیف عرضه کند.
کلامی افزایش حق انتخاب مصرف کننده را از جمله دیگر مزیت های طرح دانست و گفت: در این طرح مردم میتوانند به راحتی با مقایسه قیمت نصب شده در هر سوپر مارکت، فروشگاهها یا شبکه زنجیرهای تحقق رقابت را مشاهده و نسبت به انتخاب شبکه توزیع منصفتر و با قیمت پایینتر اقدام کنند، این در حالی است که در شرایط قبل درج قیمت روی کالا اجازه رقابت و حتی انتخاب را از مردم سلب شده بود.
مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاستهای تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اعمال مدیریت فروش توسط تولید کنندگان با اجرای این طرح، عنوان کرد: علاوه بر درج قیمت واقعی فروش کالا به خردهفروشیها در فاکتورها، شرکتهای تولیدی با ارزیابی و کنترل نرخهای فروش در مغازهها نسبت به اعمال مدیریت فروش در این شبکه اقدام خواهند کرد.
انتهای پیام/