عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران گفت: بدهی شرکت‌های بیمه‌ به داروخانه‌ها در حدود ۶ هزار میلیارد تومان است که سبب مشکلات نقدینگی در شرکت‌های پخش می‌شود.

بحران نقدینگی چالش جدی سازمان غذا و دارو و شرکت‌های پخشحسام‌الدین شریف نیا عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: جامعه داروسازی با بحران نقدینگی مواجه است که این مسئله به خاطر عدم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها به وسیله شرکت‌های بیمه‌ای است.

وی عنوان کرد: بر اساس قانون پس از ارائه اسناد باید در زمان مشخصی مطالبات داروخانه‌ها پرداخت شود که متأسفانه در ایران این کار با تأخیر چند ماهه انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه مطالبات داروخانه‌ها از شرکت‌های بیمه‌ای ۶ ماه به تأخیر افتاده است، افزود: بیمارستان‌های دولتی نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان به پخش دارو و لوازم پزشکی بدهی دارند که خوشبختانه این مطالبات باعث ایجاد مشکلی در توزیع دارو در بین بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها ایجاد نکرده است.

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان تهران مهمترین چالشی که در حال حاضر برای سازمان غذا و دارو وجود دارد، بحران نقدینگی است که باید هر چه زودتر این مشکل برطرف شود تا شرکت‌های پخش دارویی بیش از این با کمبود منابع مالی مواجه نشوند.

شریف نیا با اشاره به اینکه نقش و خدمات داروسازان در نظام سلامت بسیار پررنگ است، گفت: تعرفه خدمات داروسازی مبلغی در حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تومان است که از شأ‌ن داروساز به دور است، اما بطور کلی شرکت‌های پخش با وجود بحران‌های مختلف و مشکلات زیاد به کار خدمت‌رسانی به مردم و بیماران مشغول بوده و در این زمینه هیچ کوتاهی‌ای نکردند.

 وی در پاسخ به این سوال که فعالیت داروسازان در نظام سلامت چگونه تعریف شده، بیان کرد: یکی از نقش‌های مهم داروساز‌ان در نظام سلامت تجویز منطقی دارو است که داروساز به عنوان مشاور پزشک در این حوزه تأثیرگذار است واگر این نقش نادیده گرفته شود می‌تواند مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کند.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران اظهار کرد: ۵۵ درصد داروسازان در داروخانه‌ها، ۲۰ درصد در داروخانه‌های بیمارستانی و ۱۰ درصد در صنعت مشغول به فعالیت هستند که متأسفانه در کشور ما ۷۸ درصد داروسازان در داروخانه‌ها فعالیت می‌کنند که این میزان رقم بالایی است در حالی که داروسازان باید در بیمارستان‌ها، صنعت و شرکت‌های دارویی فعالیت کنند.

 وی با اشاره به اینکه اکنون ۵۰ درصد سهم دارویی کشور در اختیار بخش دولتی است؛ یادآور شد: باید سهم بیشتری در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و همواره مسئولان به این نکته توجه داشته باشند که عدم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها یکی از اساسی‌ترین مشکلات داروسازان به حساب می‌آید.

 انتهای پیام/ 

 اساسی ترین مشکلات داروسازان پرداخت نشدن مطالبات داروخانه ها است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
کسی هم که رسیدگی نمیکنه آخر باید به سمت ورشکستگی کامل حوزه دارویی بریم
آخرین اخبار