گوگل ارث، تلخ‌ترین تصاویر تاریخی را از دریاچه ارومیه به اشتراک گذاشته است؛ تصاویری که دیدن آن آه حسرت را بر دل هر ایرانی می‌گذارد.

تایم لپس گوگل از دریاچه ارومیه + فلیمبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزی که یونسکو نام دریاچه ارومیه؛ دومین دریاچه آب شور دنیا  و بیست و پنجمین دریاچه وسیع دنیا را  در فهرست مناطق تحت حفاظت شده خود قرار داد، بلاشک به ویژگی‌های منحصر به‌فرد این دریاچه توجه کرده بود؛ وجود 62 گونه باکتری و آرکئو باکتر، 42 گونه قارچ میکروسکوپی، 20 نوع جلبک، 311 گیاه مختلف، 5 نوع از نرمتنان دو کفه‌ای، 226 نوع پرنده، 27 گونه خزنده و 24 گونه از پستانداران در کنار حدود 47 فسیل یافت شده  و ارتباط با 60 رودخانه ( 39 رودخانه فصلی و 21 رودخانه دائمی ) تنها قسمتی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این ستاره ایرانی بود.

متاسفانه دریاچه ارومیه از اواسط سال 1380 شروع به خشک شدن و از بین رفتن کرد. طبق بررسی‌های ماهواره‌ای صورت گرفته، در سال 2015، بیش از 88 درصد آب دریاچه خشک شده و از بین رفته است؛ فاجعه‌ای که به گفته کارشناسان بیشتر به عوامل انسانی برمی‌گردد و خشک‌سالی تنها 5 درصد در آن موثر بوده است.

تیم گوگل ارث با 5 میلیون تصویر ماهواره‌ای که بین سالهای 1984 تا 2016 از کره زمین ثبت کرده،  تایم لپس ‌هایی از مکان‌های مختلف زمین از جمله دریاچه ارومیه گرفته که در نوع خود بی‌نظیرند.

 

 
 
انتهای پیام/

خشکسالی دریاچه ارومیه از نگاه گوگل ارث

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.