گورابی مطرح کرد؛

برگزاری هجدهمین جشنواره پزشکی تولید مثل و سلول‌های بنیادی رویان

رئیس پژوهشکده رویان گفت: امسال شاهد برگزاری هجدهمین جشنواره پزشکی تولید مثل و سلول‌های بنیادی رویان هستیم.

برگزاری هجدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان پزشکی تولید مثل و سلول‌های بنیادیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید گورابی رئیس پژوهشکده رویان در نشست خبری هجدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان که امروز برگزار شد، با بیان اینکه امسال شاهد برگزاری هجدهمین دوره کنگره بین المللی پزشکی تولید مثل و سلول‌های بنیادی هستیم، بیان کرد: در مهر ماه هر سال فراخوانی داده می‌شود و محققان برتر در زمینه‌های تولید مثل و سلول های بنیادی طرح‌های خود را ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: این طرح‌ها در2 مرحله داوری می‌شود و در نهایت پس از بررسی‌های لازم در هر رشته نفراتی برتر خواهند شد.

رئیس پژوهشکده رویان اضافه کرد: 239 طرح تحقیقاتی از 45 کشور جهان جهت شرکت در جشنواره بین المللی در هجدهمین جشنواره رویان ارسال شده که از این 239 طرح 131 طرح مربوط به پزشکی تولید مثل و 108 طرح مربوط به سلول‌های بنیادی بوده است، بیشترین طرح‌های تحقیقاتی به ترتیب از کشورهای هند، ایتالیا، چین، آمریکا، ژاپن، آلمان، ایران، انگلستان، اسپانیا و استرالیا به جشنواره رویان فرستاده شده که برندگان جشنواره میز از کشورهای گوناگونی بوده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: 167 داور طرح‌های ارائه شده را مورد ارزیابی قرار دادند که از این تعداد 86 داور ایرانی بوده‌اند؛ رتبه اول، دوم و سوم مطرح نیست، بلکه در هر رشته فرد برتر معرفی می‌شود که روز اهدای جوایز نفرات برتر پنجشنبه 9 شهریور در سالن همایش‌های بین المللی میلاد خواهد بود.

گورابی در ادامه کنفرانس در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با دستاوردهای یک ساله پژوهشکده رویان بیان  کرد: معمولا سعی شده است تا پژوهش‌ها به صورت پیشرفته انجام شوند و نهایت نیز قابلیت کاربردی برای مردم داشته باشد به طور خلاصه می‌توانم بگویم که تداوم کارهای گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در یک سال گذشته بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان که از قبل تاسیس شده بودند به محصول رسیدند در یک تا 2 ماه ماه آینده نیز به افتتاح رسمی مجتمع سلولی شرکت دانش بنیان را شاهد خواهیم بود که این شرکت اقدامی مشترک بین پژوهشکده رویان و شرکت دارویی برکت است که امیدواریم بعد از افتتاح محصولاتش عرضه شود.

گورابی گفت: شرکت دانش بنیان زیستک پژوهش نیز در زمینه تولید فاکتورهای رشد بیوتکنولوژیک فعالیت می‌کند از طرفی آنزیمی خاصی نیز که در آزمایش‌های ملکولی برای بیان ژن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تولید شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: اعضای بانک خون بند ناف از 80 هزار نفر گذر کرده و این منبع بسیار خوبی برای درمان بیماری‌های صعب علاج و سرطان‌هاست به طوری که سال گذشته بیش از 15 بیمار چه از منابع بانک عمومی و از چه از منابع بانک خصوصی مورد درمان قرار گرفتند.

گورابی با اشاره به پیشرفت‌های زمینه زیست فناوری جانوری عنوان کرد: پیشرفت‌های زیادی در شبیه سازی رخ داده به طوری که می‌توان گفت در این زمینه کارهای پژوهشی امروز به صورت یک فرآیند تولیدی تبدیل شده بنابراین قراردادهای را در این زمینه با مرکز دام پروری داشته ایم و در آینده نیز رونمایی از چند حیوان آزمایشگاهی که با دستکاری ژنتیکی به مدل‌های تبدیل شده‌اند را نیز خواهیم داشت.

گورابی در پایان بیان کرد: بیمارستان سلول درمانی همچنان که در حال وضعیت کندی قرار دارد به طوری که باید امسال یا سال آینده افتتاح می‌شد اما اکنون در حالت پی ریزی است کمک‌های خیران در این راستا وجود داشته اما در حدی نبوده که بتوان پروژه را پیش برد سعی در پیدا کردن سرمایه گذاری خارجی داریم اما از آن جهت که پژوهشکده رویان دولتی نیست استفاده از این سرمایه گذران نیز امکان پذیر نیست.

محورهای هجدهمین کنگره بین المللی پزشکی تولید مثل پزشکی

در ادامه پروانه افشاریان دبیر علمی هجدهمین کنگره بین المللی پزشکی تولید مثل در نشست خبری این کنگره بیان کرد: کنگره پزشکی تولید مثل در راستای تبادل علمی تولید مثل برگزار می‌شود و با توجه به محورها و فعالیت‌هایی که در مرکز ناباروری ایران و خارج از کشور انجام می شود بعد از یکسری نظرسنجی مهم ترین این محورها در جشنواره مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: محورهای هجدهمین کنگره بین المللی پزشکی تولید مثل پزشکی مبتنی بر فرد در ناباروری، غده‌های جنسی مصنوعی و زیست شناسی سلول‌های جنسی، شکست در روش‌های درمانی کمک باروری، آندومتر یوز نتایج سیکل‌های ARP آنتی اکسیدان‌ها و باروری تست باروری در بیماران سرطانی و بیوتکنولوژی جانوری است.

افشاریان گفت: 243 مقاله به هجدهمین کنگره تولید مثل ارسال شده که ده تای آن به صورت سخنرانی و 161 پوستر طراحی پذیرفته شده است

پذیرفته شدن 5 پوستر در سیزدهمین کنگره سلول‌های بنیادی فناوری سلول‌های بنیادی

در ادامه مراسم کوروش شاه پسند دبیر علمی سیزدهمین کنگره بین المللی سلول‌های بنیادی بیان کرد: تعداد مقاله های دریافتی در این کنگره 119 مقاله بوده که 73 پوستر و 9 سخنرانی پذیرفته شده و این کنگره دارای امتیاز باز آموزی است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: محورهای سیزدهمین کنگره سلول‌های بنیادی فناوری سلول‌های بنیادی، پزشکی باز‌ساختی، فناوری سلول‌های پر توان انسانی، مهندسی بافت، مدل سازی بیماری، پزشکی مبتنی بر فرد، سلول‌های بنیادی سرطانی و فرآورده‌های درمانی پیشرفته است.

 زهرا عزآبادی دبیر علمی دوازدهمین سمینار پرستاری و مامایی نیز در ادامه، بیان کرد: تعداد مقاله های دریافتی 32 مقاله بوده که پنج سخنرانی و پنج پوستر پذیرفته شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار