مهلو بافی با قدمتی 3 هزار ساله از جمله هنرهای سنتی کهگیلویه و بویر احمد است که در فرهنگ، ادبیات و اقتصاد استان جایگاه خاص دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ زنان روستایی از دیر باز با استفاده از دانه درختی زینتی وحشی بنام آلبالوی تلخ رشته ای از صنایع دستی در استان راه انداخته اند که به مهلو بافی شهرت دارد.

بنا به این گزارش آنان میوهای این درخت را خشک کرده سپس پودر و خمیر آن را با رنگهای طبیعی آغشته کرده و به قطعات کوچک با اشکال مختلف تبدیل می کنند و از آنها زیور آلاتی مانند گردنبند و مچ بند می سازند از آن جا که که مردم استان بر این باورند که مهلو خوش یمن است و خیر و برکت به همراه دارد، این محصولات به عنوان بخشی از جهیزیه به عروس خانم ها هدیه داده می شود.

استفاده از این زیور الات سنتی گرچه با ورود زیورآلات صنعتی و ادکلنهای شیمیایی کمتر شده اما همچنان بانوان استان بر اساس رسم قدیمی از آن در عروسی ها استفاده می کنند.

همچنین روستائیان برای دورکردن حشرات موذی از عصاره و پودر مهلو استفاده می کنند بدین صورت که پودر آن در محیط خانه پاشیده می شود تا مانع ورود حشرات و خزندگان خطرناک مثل مار، موش و عقرب شود و گاهی هم از پودر مهلو برای درمان نیش عقرب و مار گزیدگی استفاده می شود.

آلبالوی تلخ یا مهلو یکی از درختان زینتی اما مثمر جنگلهای استان است که به صورت پراکنده در بخشهایی از جنگلهای زاگرس وجود دارد، این گونه جنگلی سالانه 700تن محصول به ارزش 35 میلیارد ریال تولید می کند که کمتر از 20 درصد آن به صورت سنتی برداشت می شود که بخشی از محصول برداشت شده از طریق واسطه ها به کشور آلمان صادر می شود.

از عصاره این میوه در تولید داروهای مسکن، مواد آرایشی، عطریات و انواع خوشبو کننده استفاده می شود.

الهی کارشناس و پژوهشگر هم استانی گفت: میوه آلبالوی تلخ خوراکیست و مصرف آن برای تقویت و پاکسازی کبد، کلیه و برداشتن لکهای پوستی موثر است.

به یمن وجود آلبالوهای وحشی رشته ای از صنایع دستی بنام مهلو بافی از گذشته تاکنون در استان شکل گرفته است.

این هنر سه هزار ساله از دوره ساسانیان در استان رایج است.

 

انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
مهلو خوش یمنه برای بدن مفیده
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۲۱:۳۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
اصلیت این هنر مربوط به ایل بزرگ قشقایی است