نایب رئیس هیئت مدیره سازمان بورس گفت: قرار است از معاملات زیان ده مالیات گرفته نشود.

تیترامشب/ بازار سرمایه؛ عملکرد و چشم اندازبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز اعلام کرد قرار است تا پایان سال ۳ اقدام مهم در بازار سرمایه کشور انجام شود که یکی از آنها راه اندازی بورس ارز است. خبر دیگر اینکه قرار است فقط از معاملات سود ده مالیات اخذ شود و معاملات زیان ده از دریافت مالیات معاف خواهند شد . بازار سرمایه اخبار دیگری هم دارد که جزییات آنها در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با حضور علی سعیدی نایب رئیس هیئت نظارت سازمان بورس و شهاب الدین شمس کارشناس بورس بررسی شد.

سعیدی نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس در این برنامه از کاهش کارمزدهای معاملاتی در بورس خبر داد و افزود: قرار است از معاملات زیان ده مالیات گرفته نشود ولی باید برای این کار قانونگذاری شود. البته در مورد کارمزدها در طول سالجاری کارمزدهایشان کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم این است که سرمایه گذاران خارجی بتوانند ریسک خودشان را مدیریت کنند، افزود:
یک سرمایه گذار در زمان تبدیل ارز ممکن است کاهش ارزش پول داشته باشد و در آن زمان برایش از طریق قراردادهای آتی و کسب سود هم می توانند بدون جابجایی پول کسب سود داشته باشند.

سعیدی گفت: بر اساس قانون از دو سال قبل تمام بنگاههای اقتصادی مکلف به انتشار اطلاعات مالی خود شده‌اند و سازمان بورس هم مکلف است با مکاتبه با بانک مرکزی و دستگاه قضایی اطلاعات مالی بنگاههای اقتصادی را اخذ و منتشر کند.

سعیدی با تاکید بر نقش رسانه ها در رونق بورس گفت: استفاده از شبکه های مجازی هم مضرات و هم منفعت هایی دارد اما ما از طریق رسانه ها و بویژه صدا و سیما تلاش کردیم برای سرمایه گذاری اطلاع رسانی کنیم .

وی گفت: ما نمایندگیها و شعباتی برای اطلاع رسانی داریم لذا گروهها و افراد داوطلب سرمایه گذاری باید تحقیق لازم را انجام دهند و به گروهها و شبکه های مجازی اطمینان نکنند.
سعیدی گفت: حدود 1و نیم ماه پیش از طریق پلیس فتا توانستیم برخی سایت ها را شناسایی کنیم و پرونده آنها را به دادگاه ارجاع دادیم .
سعیدی ادامه داد: باید اطلاعات مالی را از طریق سایت کدال برداشت کنند تا موثق باشد. مسئول انتشار اطلاعات ناشر است و پس از آن بازرس قانونی است و اگر اطلاعات به هر دلیلی روی سایت نیاید به علت تعلل بازرس و ناشر است و مربوط به سازمان نیست .

شهاب الدین شمس کارشناس بورس دیگر مهمان برنامه تیتر امشب شبکه خبر نیز با بیان اینکه بورس در کشور ما جوان است و نیازمند فرهنگ سازی است گفت: بازار سرمایه ما در حال رشد است چه از تظر قوانین و مقررات، نهادها و نیز ابزارها، ما در این دوران چالش با نهادها و تعاملات بین نهاد ناظر و بازار بورس را شاهدیم.

شمس افزود: یکی از چالش های اصلی ما توسعه در مدیریت ریسک است و کشور ما از نظر ابزارهای مدیریت ریسک بسیار فقیر است و هیچ کدام از مشتقات در بازار وجود ندارد.

شمس با بیان اینکه کشور ما هم صادرات برق دارد و هم کشوری نفتی است گفت: در حال حاضر معاملات بورس انرژی در دنیا به صورتی است که نهادها در آن فعال هستند اما این حیطه در کشور فعال نیست.

شمس افزود: سازمان بورس از سهم خود چشم پوشی می کند تا به توسعه بازار کمک کند، اگر بخواهیم حجم بالایی از معاملات را داشته باشیم باید پیش زمینه کاهش کارمزدها و سیستم معملاتی نیز قادر به حمایت از آن باشد.

وی با بیان اینکه شفافیت قیمتها انگیزه های بالاتری برای خرید در بین خریداران ایجاد می کند، افزود: بازارهایی کامل هستند که هزینه های آن به حداقل برسد و این موجب تسریع در معاملات و شفافیت بازار می شود.

شمس با تاکید بر ضرورت اصلاح قوانین مرجع بورس گفت: نهادها نیازمند تبیین روشن تری هستند و مجوزها و فعالیت این نهادها نیز باید خلاصه تر شود تا فرآیند تشکیل آنها تسهیل شود. ابزارهای کنونی نسبت به چند سال گذشته قابل مقایسه نیست، ما به دنبال اصلاح ابزارهای فعلی هستیم.

شمس درباره جوسازی های نادرست گفت: مسئله افشا و مقابله با کسانی که این کار را انجام نمی دهند پیچیدگی خاص خودش را دارد، رسانه ها می توانند در اطلاع رسانی و جهت دهی افکار عمومی قدم بردارند تا جلوی جوسازی های نادرست گرفته شود.

شمس گفت: اگر چشم انداز اقتصادی کشور گذار از رکود به رونق باشد می تواند به تعدیل مثبت سودها و حرکت بازار سرمایه به سمت رونق حرکت کند.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

بررسی کارشناسانه  بازار سرمایه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار