مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت:واکسیناسیون یکصد هزار راس گوسفند وبز علیه بیماری تب برفکی در ارتفاعات ومناطق عشایری ریگان به صورت رایگان انجام شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، محسن دهقانیان  مدیر شبکه دامپزشکی ریگان افزود:تب برفکی يا «بيماری دهان و پا» يک بيماری عفونی و گاهی کشنده ويروسی است که موجب بيمار شدن حيوانات زوج سم از جمله گاو می‌شود.
وی بیان داشت :اين ويروس عامل بيماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شديد ايجاد نموده و متعاقبا تاول‌هايی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حيوان شود.
مدیر شبکه دامپزشکی ریگان تصریح کرد:اين بيماری بسيار واگيردار است و قطرات آيروسل دفع شده از حيوان آلوده، تماس با تجهيزات دامداری، غذا، وسايل نقليه، البسه آلوده و حيوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بيماری می‌شوند.
دهقانیان بیان داشت :گاو ٬ گاو ميش ٬ گوسفند ٬ بز٬ خوک٬ گوزن و آهو به بيماری تب برفکی حسا س می باشند اين ويروس قادر است در محيط خارج از بدن دام تا مدت 40 روز در بستر فضولات و ترشحات بدن زنده و عفونت زا باقی بمانند. و هفته ها در خوراك دام و فراورده هاي دامي از جمله پشم و پوست دام زنده مانده و از مكانی به مكان ديگر انتقال يابد. اولين علامت کم اشتهايی – افسردگی و تب (تب بالا 41- درجه 40) و بی حالی و لرزش است .
وی افزود :توليد شير تا يک سوم مقدار اوليه کم می شود ،ترشح بزاق زياد می شود. ضايعات دهان بعد از چند روز بهبود می يابند اما ضايعات بين انگشتان و پستان ممکن است به عفونت های ثانويه دچار شوند .
مدیر شبکه دامپزشکی ریگان اظهارکرد:شدت علائم در گوسفند و بز (خصوصاً بز) نسبت به گاو كمتر بوده و اولين نشانه بيماری تب برفكی لنگش می باشد تاول های ريزی در ناحيه سم و به ندرت در دهان بروز می دهد.
دهقانیان ازجمله اقدامات لازم درکنترل و پيشگيری ازاين بيماری را انجام واکسيناسيون دامهای منطقه ،کنترل حمل ونقل دام زنده براساس موازين سازمان دامپزشکی ، ضدعفونی وانجام اصول مديريت بهداشتی جايگاه دام عنوان کرد .
وی افزود:در راستای اقدامات کنترلی و پيشگيری از تير ماه امسال تا کنون بيش از 60000 راس گوسفند و بز در مناطق پر خطر و ارتفاعات شهرستان بر عليه اين بيماری بصورت رايگان واکسينه شده اند و پيش بينی می شود تا پايان مرداد ماه يکصد هزار راس گوسفند و بز بر عليه اين بيماری واکسينه شوند ، لذا از دامداران محترم تقاضا می شود با توجه به ماهيت تغيير پذيری بيماری و احتمال ورود سويه های جديد از حمل و نقل بی مورد دام اجتناب ورزند و همچنين ازابتدای سالجاری تاکنون چهار موردکلاس آموزشي وترويجی دراين خصوص برگزار و ضدعفونی 50 مورد جايگاه دامداری روستايی بصورت رايگان انجام شده است .

انتهای پیام/ی

واکسيناسيون رايگان دام علیه تب برفکی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار