اداره کل دامپزشکی استان کرمان، به شهروندان در خصوص خرید و مصرف شیر و سالم بودن آن هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، و بنا به اعلام روابط عمومی دامپزشکی همانگونه که بسیاری از شهروندان می دانند تولیدات دامی در تغذیه انسان نقش مهمی دارد و شیر یکی از آنها است که به دلیل داشتن مواد و ترکیبات مغذی مختلف ماده ای سریع الفساد است و می تواند محیط مناسبی جهت رشد میکروب باشد که با شناخت عوامل موثر می توان تا حدود زیادی از فاسد شدن شیر جلوگیری بعمل آورد.
نکته بسیار مهم تر در بحث شیر در صورتیکه بصورت بسته بندی و یا از فروشگاههای مجاز تهیه نشود می تواند باعث انتقال بیماری از جمله بیماری تب مالت به انسان شود و اینکه بیماری خطرناکی می باشد.
از مهمترین نکاتی که دامداران بایستی به آن توجه کنند می توان به بهداشت دام در جایگاه ها، نحوه دوشش ، صاف کردن ، سرد کردن سریع شیر ، بهداشت وسایل شیر دوشی ، تانکر های حمل شیر و آب مورد استفاده در دامداریها جهت شستشوی وسایل شیر دوشی اشاره کرد.
از آنجایی که خرید شیر خام از سوپرمارکت ها و واحدهای لبنیات سنتی به صورت فله و حجمی به دلیل نداشتن تجهیزات مناسب مانند یخچال‌های نگهداری و سردخانه، و مشخص نبودن محل تامین شیر احتمال ابتلاء به بیماری مشترک را افزایش می دهد بدین جهت توصیه می شود از شیرهای پاستوریزه استفاده شود.
با توجه به اینکه نظارت بهداشتی بر فراورده های خام دامی از جمله شیر خام به عهده دامپزشکی است این اداره کل تانکرداران را موظف به دریافت کد دامپزشکی نموده است همچنین مراکز عرضه شیر خام موظفند شیر خام خود را از دامداریهای مجاز و مورد تایید دامپزشکی تهیه نمایند.
با توجه به ضرورت ردیابی سریع بیماری های مشترک بین انسان و حیوان، نظیر؛ سل و بروسلوز(تب مالت) در دامداری های استان و با هدف انتشار نیافتن این بیماری ها در جمعیت انسانی و کاستن از ضایعات آن ، طرح شناسایی و ردیابی بیماری تب مالت با انجام تست (MRT) که یکی از تستهای غربالگری بر روی شیر است در آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان کرمان در حال اجرا می باشد و از تانکرهای حمل شیر نمونه برداری و در صورت یافتن موارد مثبت، ردیابی و دام آلوده شناسایی و حذف می شود .
در پایان ضمن اعلام شماره تماس 1512 جهت رسیدگی به شکایات دامپزشکی ،از هم استانیهای عزیز خواست می شود از مصرف شیر ،سرشیر،خامه ،پنیر، بستنی و سایر فراورده های غیر پاستوریزه بصورت محلی و سنتی جدا خودداری نموده و با همکاری دامپزشکی استان درتامین سلامت خود و خانواده کوشا باشید.

انتهای پیام/ی

هشدار دامپزشکی درخصوص خرید شیر فله ای

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار