قطار تنیس خاکی کرمان برای حرکت در روی ریل قهرمانی تلاش می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، تنیس یا به عبارت بهتر تنیس خاکی، ورزشی راکتی است که بین 2 نفر یا 2 تیم 2 نفره صورت می‌پذیرد.
 این رشته انفرادی از جمله رشته‌های المپیکی است که طی سال‌های اخیر در کشور روند رو به رشدی را در پیش گرفته است؛ هرچند ایران هنوز از قدرت‌های برتر آسیا در این رشته، فاصله ای معنادار دارد.

مهم ترین اتفاق در تنیس استان کرمان، موفقیت های تنیسورهای کرمانی در مسابقات مختلف است که همچنان سیر قطار تنیس بر روی ریل قهرمانی را نشان می دهد.

آخرین مسابقات تیمی رشته ی تنیس خاکی، مربوط به تیم 4 نفره ی تنیس پسران استان کرمان به سرپرستی و مربیگری شکیبا پورتقی برای حضور در مسابقات قهرمانی کشور است.

این تیم 4 نفره متشکل از ونداد غیبی، ارشیا ملکی، ارشیا دیلمی و پاشا امیری به سرپرستی و مربیگری شکیبا پورتقی در مسابقات قهرمانی کشور پسران رده های سنی ۱۴ و ۱۲سال که به میزبانی یزد برگزار شد، حضور یافت.

اگر چه این تیم نتوانست نتیجه ی دلخواه خود را بگیرد و در کمال ناباوری از دور رقابت ها کنار رفت اما تلاش این تنیسورهای نوجوان در خور تقدیر است.

ونداد غیبی در بخش انفرادی و در رده ی زیر 14 سال این رقابت ها توانست دوم شود و نایب قهرمانی را از آن خود کند، این تنها موفقیت حاصله در رقابت های قهرمانی کشور به میزبانی یزد بود.

شگفتی سازی این دوره از رقابت ها را تیم کرمان داشت

شکیبا پورتقی، 24 ساله با 15 سال سابقه بازی، از سال 94 وارد عرصه ی مربیگری شده، هم اکنون عضو کمیته مسابقات و عضو کمیته مربیان هیئت تنیس استان کرمان است.

وی اولین دوره است که به عنوان مربی با تیم نوجوانان استان کرمان به مسابقات قهرمانی کشور رفته، البته سال قبل به عنوان مربی و بازیکن در جام حذفی کشور شرکت کرده است.

این مربی تیم اعزامی استان کرمان به رقابت های قهرمانی کشور گفت: در مسابقات قهرمانی کشور، بخش انفرادی، که به میزبانی یزد برگزار شد، ونداد غیبی در رده ی زیر 14 سال دوم شد و نایب قهرمانی این دوره از رقابت ها را به خود اختصاص داد و ارشیا دیلمی نیز در رده ی زیر 12 سال در 8 نفر برتر حذف شد.

وی به رقابت های تیمی اشاره کرد و افزود: تیم کرمان ابتدا در بازی های تیمی در گروه 4 تایی با حضور تیم های تهران، شهرکرد، هرمزگان به رقابت پرداخت که شهر کرد و هرمزگان را به راحتی شکست دادیم و تهران هم که قهرمان سال پیش بود 2 بر یک شکست دادیم.

پور تقی با اعلام اینکه شگفتی سازی این دوره از رقابت ها را تیم کرمان داشت، خاطرنشان کرد: ما تیم تهران را که از آن به عنوان قهرمان این دوره یاد می کردند شکست دادیم.

وی با بیان اینکه اصولاً در مسابقات قهرمانی کشور بازیکنان قوی شرکت می کنند، سطح این مسابقات را خوب ارزیابی و تصریح کرد: تیم های اصفهان و تهران، قوین ترین تیم ها ی حاضر بودند که در نهایت اصفهان قهرمان شد.

پورتقی تنیس یزد را یک تنیس نوپا دانست و یادآور شد: متأسفانه امکانات و کیفیت زمین هایی که بازی ها آنجا برگزار می شد، نسبت به خیلی از شهرهای دیگر به شدت پایین بود، طوریکه نارضایتی و گله مندی بازیکنان و مربیان سایر تیم ها را به دنبال داشت.

نبود دستگاه زه کشی در زمین

وی نبود دستگاه زه کشی در زمین را یکی دیگر از مشکلات اساسی یزد در این دوره از رقابت ها ذکر کرد و گفت: متأسفانه اگر بچه ها زه راکتشون پاره می شد، می بایست بروند دم خانه ی کسانی که تنیس بازی می کردند تا راکتشان را زه بکشد.

پورتقی با ابراز خرسندی از مهمان نوازی یزد در این دوره از رقابت ها، افزود: الحق والانصاف مسئولان برگزاری سنگ تمام گذاشتند و تمام تلاششان را کردند تا خواسته های ما را برآورده کنند، هرچند کیفیت زمین دست آنها نبود.

وی خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر سابقه نداشت تیم ما از مرحله گروهی بازی های تیمی بالا بیاید ولی این بار با لطف خداوند توانستیم اینکار را انجام دهیم که  اگر آن بدشانسی را نمی آوردیم قطعاً می توانستیم مقام هم بیاوریم.

کم تجربه بودن بعضی بازیکنان، دلیل اصلی باخت

پورتقی کم تجربه بودن بعضی از بازیکنان در مسابقه دادن را دلیل اصلی باخت عنوان و تصریح کرد: به مروز زمان این مشکل حل می شود.

ونداد غیبی

ونداد غیبی یکی از تنیس بازان موفق کرمانیست که تاکنون موفقیت های بی شماری در رشته ی تنیس خاکی از خود برجای گذاشته است، وی از سه سال پیش ( یازده سالگی ) تنیس را بصورت جدی زیر نظر پدرش، فردین غیبی( مربی درجه یک ایران و سطح دو بین المللی )شروع کرده و ظرف دو سال اخیر با تمرینات بیشتر و اراده ی بالاتر، عناوین قهرمانی و نایب قهرمانی زیر 14 سال تورنومنت های مختلف را از ابتدای سال جاری بدست آورده است.

قهرمان بخش انفرادي پسران مسابقات تور تنيس زير ١٤ سال آسيا، قهرمانی مسابقات ١٤ سال کشوری در سمنان، مقام سوم مسابقات ١٤ سال جام رمضان ١ تهران، نایب قهرمانی ١٤ سال جام رمضان ٢ تهران ، نایب قهرمانی رقابت های زیر 14 سال قهرمانی کشور در یزد برخی از موفقیت های کسب شده توسط این تنیسور موفق کرمانیست.

وی به رقابت های تنیس قهرمانی کشور در یزد اشاره کرد و گفت: سطح این مسابقات بسیار بالا بود، طوری که تمامی بازیکنان درجه اول کشور در رده های سنی 12 و 14 سال حضور داشتند.

این تنیس باز نوجوان کرمانی افزود: امکانات رفاهی تأمین شده توسط میزبان ( هیئت تنیس یزد ) در حد قابل قبول و خوب بود.

هدفم ارتقاء سطح بازی و شرکت در مسابقات بین المللی و حرفه ایست

غیبی خاطرنشان کرد: طی مسابقات در یزد، با حریفانی از خراسان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، قم، تهران و اصفهان مسابقه دادم، که همه ی حریفان را شکست دادم، فقط به حریف اصفهانی با اختلاف بسیار نزدیک بازی را واگذار کردم.

وی تصریح کرد: قطعاً تمام تلاشم را به منظور ارتقاء سطح بازی و شرکت در مسابقات بین المللی و حرفه ای خواهم کرد کما اینکه در مسابقات تور تنیس زیر 14 سال آسیایی که چند هفته پیش در ساری برگزار شد، شرکت و مقام قهرمانی را کسب کردم.

ارشیا دیلمی

ارشیا دیلمی، دیگر بازیکن تیم اعزامی استان کرمان به مسابقات قهرمانی کشور در یزد است که در رده ی زیر 12 سال این رقابت ها شرکت کرده بود.

وی نیز تاکنون موفقیت های بی شماری در رشته ی تنیس خاکی در کارنامه خود ثبت کرده است.

تنیس خاکی را به صورت حرفه ای ادامه می دهم

دیلمی سطح برگزاری مسابقات را در یزد را خوب ارزیابی کرد و گفت: در این دوره از رقابت ها با حریفانی از مازندران و شهر کرد برخورد کردم که متأسفانه دوباره به امیرعلی قوام باختم و بدین ترتیب پنجم شدم.

وی ادامه دادن رشته ی تنیس خاکی به صورت حرفه ای را یکی از اهداف آینده ی خود ذکر کرد.

محمدپاشا امیری

محمدپاشا امیری تنیسور 9ساله ی کرمانی از دیگر تنیسورهاییست که از همان کودکی زیر نظر پدرش محسن امیری(مربی تنیس) با رشته ی ورزشی تنیس آشنا شده است، درحال حاضر3سال است که به شکل حرفه ای با کمک پدرش این ورزش را دنبال می کند، هم اکنون رنکینگ یک کشور را نیز دارد.

قهرمانی مسابقات کشوری سمنان، مقام سوم مسابقات کشوری جام رمضان 1 تهران، نایب قهرمانی مسابقات کشوری جام رمضان 2 تهران، قهرمانی مسابقات قهرمانی کشور شهرکرد، برخی از موفقیت های وی از ابتدای سال96 تاکنون بوده است.

وی درمسابقات انتخابی تیم استان زیر12سال توانست به عضویت تیم در بیاید تا برای مسابقات قهرمانی کشور در یزد شرکت کند.

تنها مشکل ما هزینه های سرسام آور مسابقات است

 محمدپاشا امیری به برگزاری رقابت های قهرمانی کشور در یزد اشاره کرد و گفت: در این رقابت ها تیم قدرتمند تهران را شکست دادیم ولی متاسفانه از تیم مشهد با نتیجه 2 بر یک باختیم و برگشتیم.

وی افزود: درتمامی مسابقات بهترین بازیکنان کشور شرکت می کنند، چون هر مسابقه رنکینگ دارد و همه برای بدست آوردن رنکینگ بیشتر می جنگند.

امیری داوری ها را خوب ارزیابی و تصریح کرد: در حال حاضر تنها مشکل ما هزینه های سرسام آور مسابقات است و با توجه به اینکه در اکثر مسابقات با هزینه شخصی خود شرکت می کنیم، لذا این برای والدینمان سخت است.

شرکت در مسابقات مختلف آرزوی ماست، اما...

وی ابراز امیدواری کرد: در آینده ای نزدیک، هیئت تنیس کرمان یک حمایت کننده خوب جذب کند تا اینقدر فشار روی خانواده ها نباشد.

امیری با اعلام اینکه یک ماه دیگر در کشور فرانسه مسابقات رده های سنی مختلف برگزار می شود، خاطرنشان کرد: شرکت در این مسابقات آرزوی ماست، این در حالیست که هزینه اش خیلی بالاست و نمی توانیم شرکت کنیم.

وی تأکید کرد: اگر بخواهیم دررقابت های ملی و بین المللی پیشرفت کنیم باید در این مسابقات زیاد شرکت کنیم.

امیری یادآور شد: آرزو دارم، یک روز من هم بتوانم به تیم ملی ورود کنم و آینده ها مانند رافائل نادال معروف شوم و برای اینکار هر روز، بجز زمان مدرسه تمرین می کنم.

ارشیا ملکی

ارشیا ملکی آخرین عضو این تیم 4 نفره است که طی سال های اخیر در این رشته ی ورزشی خوش درخشیده است، متأسفانه موفق نشدیم در این گزارشی با وی مصاحبه ای داشته باشیم.

در واقع باید گفت: برای رسیدن به جایگاه بهتر و پیشرفت در رشته ی تنیس نیاز به پشتوانه سازیست، از اکنون باید تمرکز مسئولان فدراسیون بر تیم های پایه باشد و در این راستا تاجاییکه امکان دارد، آنها را از نظر مالی حمایت کند تا با اینکار بتواند در آینده از این سرمایه گذاری خود، نهایت استفاده را ببرد.

به امید موفقیت بیش از پیش همه ی این عزیزان.

انتهای پیام/ب

درخشش تنیسورهای کرمانی در رقابت ها

گزارش از: مریم سادات  بهادر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار