هم اکنون مبارزه با بیماری قارچی ذغالی بلوط در منطقه جنگلی شهرستان مانه و سملقان درحال انجام است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛،اصغر سمیعی رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری  گفت: اکنون مبارزه با این بیماری قارچی درجنگل های بلوط توسط یک پیمانکار در حال انجام است .

وی با بیان اینکه هنوز میزان سطح آلوده جنگل های بلوط استان به طور کامل مشخص نشده است،افزود:جنگل های بلوط استان از2 سال پیش با بیماری قارچی ذغالی بلوط درگیر و در این راستا عرصه های جنگلی بلوط در حوالی کانون های آلوده شناسایی شده پارسال دوباره دچار این بیماری شده است.

سمیعی اظهار کرد:این مناطق جنگلی در شهرستان مانه و سملقان،ذخایر ارزشمند به شمار می رود و به لحاظ اکولوژیکی ژنتیکی گردشگری از حساسیت زیادی برخوردار است.

وی تنها راه کنترل بیماری را معدوم سازی پایه ای آلوده برشمرد و گفت: بااین روش تلاش می شود تا بیماری به سایر نقاط جنگلی سرایت پیدا نکند.

سمیعی گفت: درختان بلوط در جنگل های استان درسال های گذشته در اثر خشک سالی و تنش های بی آبی دچار ضعف شده و در برابر بیماری ضعیف شده اند.

رئیس اداره حفاظت وحمایت اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان افزود: پارسال 400 هکتار از جنگل های بلوط استان به بیماری قارچی ذغالی بلوط آلوده شد که مبارزه در سطح 50 هکتار به روش معدوم سازی پایه های آلوده انجام شد .

وی گفت:گونه های اصلی جنگل های هیرکانی استان شامل گونه هایی همچون بلوط، زبان گنجشک،افرا شیردار، کچف،داغ داغان،سیاه تلو،زرشک و چنار است.

گفتنی است:جنگل های هیرکانی خراسان شمالی با بیش از ۲۵ هزار هکتار وسعت،در مناطق جوزک، درکش و هاور قرار دارند که منطقه حدفاصل دو ناحیه رویشی خزری و ایران تورانی محسوب می شود.

انتهای پیام/ط

تهدید بیماری قارچی ذغالی بلوط درجنگل های مانه وسملقان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.