عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: اکنون از منابع آب ۸۶ درصد استفاده می‌کنیم و این وضعیت فوق بحرانی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حمیدرضا صفوی  امروز در آئین بهره‌برداری از پروژه‌های زیست‌محیطی شهر اصفهان اظهار کرد: با توجه به تنش‌های محیطی که شهرهای بزرگ برای محیط‌زیست ایجاد کردند، موضوع توسعه پایدار شهری از ۳ دهه پیش در دنیا مطرح شد.

وی با اشاره به تعریف توسعه پایدار افزود: توسعه پایدار احتیاجات نسل کنونی را بدون اینکه برای نسل آینده مشکلی ایجاد شود، برآورده می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: استفاده کارآمد از منابع، توسعه اجتماعی و عادلانه و محیط‌زیستی، ۳ جز توسعه پایدار محسوب می‌شوند اما باید توجه داشت که فقط دولت مسؤولیت تحقق توسعه پایدار را بر عهده ندارد و بخش خصوصی و نهادهای مدنی نیز باید پیگیر این موضوع باشند.

وی با بیان اینکه سه ضلع توسعه پایدار محیط‌زیست، توسعه اجتماعی و توسعه اقتصادی هستند، تأکید کرد: شاخص‌هایی که در گذشته به کار برده می‌شد سنتی بود، اما امروز شاخص‌های ترکیبی برای محیط‌زیست و مباحث اجتماعی به کار برده می‌شود.

صفوی با اشاره به شعارهای آب از چند دهه قبل تا کنون خاطرنشان کرد: تا چند دهه قبل شعار «آب محور توسعه است» در جهان مطرح بود، از دهه قبل شعار «آب کلید توسعه است» اعلام و از ده سال گذشته موضوع به عنوان «آب محدودیت توسعه است» در جهان مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون شاهد ۲۴۰ درصد کاهش روان آب‌ها هستیم، گفت: اگر از منابع آب ۲۰ درصد استفاده کنیم، پایدار هستیم اگر ۲۰ تا ۴۰ درصد استفاده کنیم، وضعیت قابل تحمل خواهد بود و استفاده بیش از ۶۰ درصد نشان از وجود وضعیت بحرانی آب است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه اکنون از منابع آب ۸۶ درصد استفاده می‌کنیم و این وضعیت فوق بحرانی است، عنوان کرد: کسری مخازن آب زیرزمینی از ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب به ۱۳۰ میلیارد مترمکعب کسری در کشور رسیده است و نشست‌های زمین در خیابان‌ها، معابر و ساختمان‌ها ناشی از این کسری آب‌های زیرزمینی است.

وی با بیان اینکه طبق آمار هواشناسی جهانی میزان تبخیر سالی ۵.۴ میلی‌متر افزایش داشته و میزان بارندگی با  ۱.۱ میلی‌متر کاهش مواجه بوده است، ادامه داد: دما نیز ۴ دهم افزایش یافته است به قدری که بالاترین دماها را در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم.

صفوی با بیان اینکه با این وضعیت بحرانی نحوه زندگی مردم باید عوض شود در واقع مردم باید متوجه شوند دیگر آبی در اختیار نیست، تأکید کرد: در سطح مدیران و سطح ملی و بین‌المللی نیز باید برای حل این معضل برنامه‌ریزی شود.

وی با تأکید بر اینکه ما به عنوان نهاد آموزشی در دانشگاه صنعتی قبول کردیم که باید نحوه مصرف آب مدیریت شود، اظهار کرد: حذف چمن به واسطه آبیاری زیادی که نیاز دارد بسیار ضروری است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: آب کالایی یک‌بار مصرف نیست و می‌توان به صورت مجدد از آن استفاده کرد و با این وضعیت راهی به جز تصفیه پساب نداریم.

وی در پایان ابراز کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب سپاهان‌شهر با دبی ۱۴۰ لیتر بر ثانیه به همت شهرداری اصفهان به بهره‌برداری رسید، البته این شروع کار است و سیستم تکمیلی آن نیز برای تبدیل پساب به آب شرب در کشورهای دیگر در دست اجرا است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.