معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از کاهش 30 درصدی ریزگردها در سال 90 نسبت به سال 89 و همچنین همکاری با کشور عراق به منظور کنترل کانون های بحرانی ریزگردها در این کشور خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛ محمد جواد محمدی زاده در حاشیه افتتاح طرحهای زیست محیطی منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پدیده ریزگردها مختص کشور ایران نیست و 17 کشور منطقه با این معضل روبرو هستند.

وی افزود:  به منظور مقابله با ریزگردها طرحها و برنامه های متعددی در داخل و خارج کشور انجام شده است.

محمدی زاده با بیان اینکه این برنامه ها ادامه دار خواهد بود، گفت: با توجه به فعالیتهای انجام شده و برآورد صورت گرفته در سال 90 میزان ریزگردهای کشور 30 درصد نسبت به سال 89 کاهش نشان می دهد.

وی طرح 200 هزار هکتاری تثبیت شنهای روان را از جمله فعالیتهای مهم در راستای مقابله با ریزگردها عنوان کرد و افزود: تامین حق آب تالابها نیز از دیگر اقدامات تاثیر گذار در این راستا بوده است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تاثیرگذاری تالاب ها در بروز پدیده گرد و غبار ، توضیح داد: پیش از این تالاب شادگان به دلیل عدم تامین حق آب از مهمترین کانون های تولید ریزگرد به شمار می رفت.

وی افزود: این تالاب حدود سه سال است که با تامین حق آب علاوه بر اینکه در تولید ریزگردها نقش خود را از دست داده، به مرکز جذب گردشگری تبدیل شده است.

محمدی زاده همچنین به وضعیت تالاب هورالعظیم و هویزه اشاره کرد و گفت: تامین حق آب این دو تالاب به دلیل برخی از اقدامات وزارت نفت با مشکل مواجه می شد که در حال حاضر با تعهدات وزارت نفت پیش بینی می شود مشکل این دوتالاب نیز رفع و نقش کمتری در تولید ریزگردها ایفا کنند.پ

وی با بیان اینکه 90 درصد ریزگردها مربوده به کشور عراق و کشورهای همسایه از جمله سوریه، اردن، عربستان سعودی و شمال آفریقا است، اظهار کرد: در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات مهمی انجام داده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به انعقاد قراردادی در این بخش اشاره کرد و گفت: براین اساس خدمات کشورمان به عراق در دو بخش تامین آب تالاب بین النهرین و همکاری در عملیات مالچ پاشی در کربلا، نجف، بصره و حاشیه بغداد صورت می گیرد.

محمدی زاده با اشاره به یک میلیون و 800 هزار هکتار کانون بحرانی در کشور عراق گفت: منابع مالچ پاشی در این کشور تامین و از ابتدای سال میلادی این عملیات در کشور عراق شروع شده است.

وی اظهار امیدواری کرد با فعالیتهای انجام شده پدیده ریزگردها در کشورمان بیش از گذشته کاهش یابد./س

برچسب ها: کاهش ، ریزگرد ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.