رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) مطالعات این سازمان بر روی دریاچه مهارلو را تشریح کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ طهمورث یوسفی به تشریح نتایج بررسی زمین شناسی بر روی دریاچه مهارلو پرداخت و گفت: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (شیراز) در راستای بررسی و مطالعه دریاچه های استان فارس بررسی زمین شناسی دریاچه مهارلو فاز یک ( هیدروژئوشیمی و هیدروشیمی) و همچین مطالعه زمین شناسی دریاچه مهارلو فاز دو ( رسوب شناسی، ژئو شیمی رسوبی و پالئو کلیما تولوژی) را انجام داده است.


وی افزود: این مطالعات نشان می دهد که با افزایش تبخیر و کاهش آب های وارده به حوضه، غلظت املاح در شورابه ها افزایش یافته و علاوه بر کربنات ها و سولفات ها، کلرها و بویژه هالیت ته نشین می شود.


یوسفی ادامه داد: با شروع ته نشست هالیت، یون های سدیم و کلر از سیستم خارج می شود و غلظت املاح منیزیم و سولفات بالا می رود از این رو تیپ شورا به تغییر می کند.


وی اظهار داشت: در تعیین زیر محیط های رسوبی پلایای مهارلو وسعت دریاچه موقت بیش از سایر زیر محیط هاست.


یوسفی با اشاره به اینکه رسوبات تشکیل دهنده دریاچه مهارلو از سه نوع تخریبی، کربنالته و تبخیری است، بیان کرد: خشکسالی و بیرون آمدن رسوبات دریاچه مهارلو از آب حدودا از ۵۲۵۰ تا ۴۳۰۰ سال پیش ادامه داشته که حدود ۹۵۰ سال طول کشیده پس از آن شرایط اقلیمی مرطوب بر منطقه حاکم شده است تا ۱۸۰۰ سال پیش که مجددا یک فاز خشکسالی آغاز شده اما اهمیت آن به مراتب کمتر بوده است.


وی تصریح کرد: نرخ رسوب گذاری در سال بین ۱۳ صدم میلی متر در بخش کم عمق جنوبی تا ۳ دهم میلی متر در عمیق ترین بخش دریاچه متغییر است.


یوسفی با اشاره به بررسی ایجاد فروچاله های شرق دریاچه مهارلو بیان کرد: آنچه در محدوده مهارلو روی داده به نظر میرسد در درجه اول به برداشت بی رویه آب های زیرزمینی و در نتیجه افت سطح ایستابی مربوط است و دلایل دیگری از جمله ساز و کارهای زمین ساختی و تخلیه منابع هیدروکربوری این موضوع را تشدید کند که لازم است مطالعات دقیق زمین شناسی همراه با دستگاه های سنجنده دقیق مدرن انجام شده و میزان تاثیر هر کدام از عوامل موثر بر فرونشست و وضعیت زیر سطحی آن مشخص شود.


رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) با اشاره به بررسی میدانی خودسوزی جنوب دریاچه مهارلو افزود: به علت خشکسالی های چندین ساله اخیر و افت سطح ایستابی و خشک شدن چشمه آب شیرین در جنوب دریاچه از عوامل خودسوزی در جنوب دریاچه است.
انتهای پیام/ر

برداشت بی رویه آب های زیرزمینی موجب ایجاد فروچاله در شرق دریاچه مهارلو شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار