گرمای هوا دریاچه مهارلو را قرمز کرد.

جولایی کارشناس حیات وحش در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ با اشاره به خشکسالی و گرمای هوا گفت: تکثیر جلبک تک سلولی دونالیلا، ورود فاضلاب و پسماند آلوده عامل قرمزی دریاچه مهارلو است.

 

وی بیان کرد: جلبک دونالیلا یا تک تاخته جلبکی است که در آب‌های شور ساحلی، آبگیر‌های صخره‌ای و دریاچه‌هایی که آب شور دارند زندگی می‌کنند و در زمان عادی که شوری دریاچه کمتر است، از خود رنگدانه سبز و با تبخیر شدن آب برای سازگاری با شوری آب از خود رنگ دانه قرمز ترشح می‌کند.

جولایی ادامه داد: این دریاچه یکی از مناطق گردشگری و تفریحی محسوب می‌شود که در چند سال گذشته به دلیل خشکسالی شدید سطح آب در دریاچه مهارلو در استان پائین آمده است.

 

همچنین عزت الله رئیسی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز تصریح کرد: تحقیقات نشان دهنده وجود مواد آلی، تیره و فلزات سنگین از سمت رودخانه کنار راهدار وارد دریاچه شده که آلودگی آن در حد مجاز است.

وی ادامه داد: بخشی زیادی از ارتفاع دریاچه مهارلو به ۳۰ سانتی متر رسیده و میزان آب کمتر از ۳۰ تا ۴۰ روز تبخیر می‌شود که غلظت عناصر آلاینده نیز بالا می‌رود.

رئیسی اظهار کرد: با تحقیقات انجام شده، مشخص شد که میزان آرسنیک با تبخیر آب ۳۵ برابر حد مجاز افزایش می‌یابد.

نبی الله مرادی مدیر کل اداره محیط زیست استان فارس نیز اضافه کرد: قرمزی دریاچه به دلیل وجود جلبکی است که در زمان کم آبی ایجاد می‌شود که به دلیل ورود فاضلاب و پسماند آلوده به دریاچه است.

وی با بیان اینکه از طریق رودخانه سلطان آباد و خشک، فاضلاب وارد دریاچه مهارلو می‌شود، اضافه کرد: آلودگی این دریاچه به دلیل ورود پسماند‌های صنعتی، کشاورزی بوده، که تیمی برای رصد و شناسایی واحد‌ها و مواد آلوده‌ای که وارد دریاچه می‌شود تشکیل شده که در صورت رفع نشدن مشکل این واحد‌ها به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

گفتنی است، دریاچه مهارلو در ۱۵ کیلومتری شیراز واقع شده و با وسعتی حدود ۲۴ هزار کیلومتر مربع پناهگاهی برای حیات وحش و پرندگان محسوب می‌شود و مهمترین زیست گاه این تالاب برای پرنده‌هایی نظیر فلامینگو، مرغابی و آنقوت است.

انتهای پیام/ن

فاضلاب موجب سرخ شدن دریاچه مهارلو شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار