باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

نَفَسِ بخش کشاورزی با کمبود آب به شماره افتاد

علی رغم اجرای طرح هایی مانند توسعه سیستم های نوین آبیاری مشکل و معضل اصلی که همان کمبود آب در بخش کشاورزی بوده ، همچنان به قوت خود باقی است.

عملکرد بخش کشاورزی قابل قبول استبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اگرچه این روزها انتقادات زیادی به حوزه کشاورزی وارد است اما عملکرد دولت در توسعه سیستم های نوین آبیاری، افزایش بهره‌وری و برنامه‌های اساسی جهت خودکفایی محصولات استراتژیک را نباید نادیده گرفت.

علی رغم اجرای طرح هایی مانند توسعه سیستم های نوین آبیاری مشکل و معضل اصلی که همان کمبود آب  و مصرف بالای آن در بخش کشاورزی است، همچنان به قوت خود باقی است.

 به سراغ مسئولان مربوطه می رویم تا از آخرین وضعیت عملکرد بخش کشاورزی به عنوان یکی از پایه های اصلی اقتصاد و تأمین کننده امنیت غذایی با خبر می شویم:

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی درباه نقاط ضعف و قوت عملکرد بخش کشاورزی اظهار داشت: بخش کشاورزی به علت گستردگی تولید در زمینه های مختلف و عوامل تولیدکننده نظیر مدیریت ها و حوادث غیرمتقربه با تهدیدات مختلفی روبرو است.

وی افزود: گرچه در دولت یازدهم موفقیت هایی در بخش های مختلف کشاورزی به ویژه زراعت حاصل شد اما در بخش بازرگانی ناکامی های وجود دارد.

به گفته بیابانی عدم مدیریت صحیح، بی تجربگی و ناکامی در بخش بازرگانی از جمله دلایل اصلی اجرای قانون انتزاع به شمار می رود.

قائم مقام خانه کشاورز با اشاره به کارنامه قابل قبول وزارت جهادکشاورزی بیان کرد: اگرچه در بخش های مکانیزاسیون، تحقیقات، بازرگانی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی ناکامی هایی وجود دارد اما با نگاهی به آمار و جمع بندی نکات مثبت و منفی بخش می توان نمره قبولی به بخش داد.

وضعیت کنونی بخش کشاورزی ایده آل نیست

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  گفت: اگرچه وضعیت کنونی بخش کشاورزی ایده آل نیست اما در مقایسه با سال های گذشته تفاوت قابل توجهی دارد.

به گفته وی اگر برنامه دولت یازدهم در سال های آتی استمرار یابد می توان به نتیجه قابل قبولی رسید.

ملک زاده ادامه داد: سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری محصولات، نوسازی ناوگان و ماشین آلات فرسوده از جمله عواملی است که باید مورد حمایت و توجه قرار گیرد.

به گفته این مقام مسئول خودکفایی در محصولات استراتژیک نظیر گندم و افزایش تولید روغن و شکر و کاهش واردات از جمله اقدامات مثبت این بخش به شمار می رود.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تصریح کرد: در گذشته همزمان با فصل برداشت ذرت، ذرت خارجی وارد می شد که به دلیل کاهش هزینه تولید به نفع  تولیدکنندگان بود که از محصولات وارداتی استفاده نمایند و این درحالی است واردات محصول همزمان با برداشت محصول جلوگیری می شود.

قانون انتزاع امری مهم در جهت کنترل واردات

راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  بیان کرد: طی چهار سال اخیر اقدامات مناسبی در جهت مکانیزاسیون، افزایش بهره وری منابع پایه و آبیاری نوین و تحت فشار صورت گرفته است.

وی افزود: با اجرای قانون انتزاع واردات تا حدی کنترل شد اما کاهش تعرفه ها در سال گذشته از جمله نقاظ ضعف این قانون به شمار می رود.

به گفته نوری افزایش صادرات و کاهش واردات طی سال های اخیر موجب شد که تراز تجاری بخش کشاورزی از منفی 8 میلیارد دلار به منفی 3 میلیارد دلار برسد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خودکفایی گندم امری مثبت در دولت یازدهم به شمار می رود که تأخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران تا حدی شیرینی تولید را به کام کشاورزان تلخ کرده است .

وی با انتقاد از عدم کارایی صندوق  بیمه محصولات کشاورزی بیان کرد: با توجه به ریسک پذیری بالای بخش باید تمهیدات جدی در زمینه رفع مشکلات صندوق برداشته شود تا تولیدات کشاورزی دستخوشِ این گونه مشکلات قرار نگیرد.

 انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار