اجرای طرح اصلاح الگوی کشت در اردبیل برای افزایش بهره‌وری تولیدات و تقویت اقتصاد کشاورز و صرفه‌جویی در آب افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، عدیل سروی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: به منظور ایجاد زمینه لازم برای افزایش تولید و بهره وری در حال حاضر طرح استانی  الگوی کشت محصولات زراعی و باغی در سراسر استان در فاز اجرایی قرار دارد و خوشبختانه در اکثریت مناطق استان کشاورزان و بهره‌برداران به لحاظ ارزش و اهمیت اقتصاد تعدادی از محصولات زراعی و باغی از این طرح استقبال خوبی دارند و امیدوارم روز به روز با فرهنگسازی مناسب و افزایش باور و آگاهی‌های کشاورزان شاهد رونق واقعی در بخش کشاورزی باشیم.

وی با اشاره به اینکه طرح استانی الگوی کشت از سال 93در حال اجراست، گفت: با توجه به رعایت الگوی کشت در اراضی زراعی و باغی استان، میزان بهره‌وری تولید محصولات کشاورزی استان افزایش یافته است.

سروی بیان کرد: رشد فزاینده جمعیت و مهمتر از آن محدودیت منابع و بستر تولید به لحاظ شرایط اقلیمی تبعیت از طرح اصلاح الگوی کشت اجتناب‌ناپذیر بوده که در راستای مقابله با شرایط جغرافیایی  و نیز برای  حفاظت از منابع آب  و خاک و جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی اقتصاد کشاورز بیش از پیش ضرورت یافته و به همین خاطر کشاورزان از این طرح استقبال خوبی دارند، البته تا سطح مطلوبیت هنوز فاصله داریم که باید همه و همه برای اجرای آن سعی و اهتمام داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اصلی دولت یازدهم در تدوین برنامه ششم توسعه کشور توجه به مساله کمبود آب است، افزود: بر اساس کارکردهای اصلی برنامه تغییر الگوی کشت کارشناسان این سازمان مصمم به تداوم اجرا و عملیاتی کردن برنامه الگوی کشت استان و جایگزینی محصولات پرهزینه و آب‌بر با محصولات کم هزینه و کم‌مصرف هستند.

وی بیان کرد: از جمله این محصولات زراعی می‌توان به افزایش عملکرد سیب زمینی در واحد سطح ، افزایش گندم آبی و دیم و  افزایش سطح کشت کلزا و حبوبات، ذرت شیرین در اردبیل، کشت دوم خلر و ماشک و پسته و زعفران اشاره کرد.

سروی بیان کرد: در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و نقش محوری بخش کشاورزی در این موضوع مهم برای اجرای طرح الگوی کشت اراضی زارعی و باغی استان که طی ساعت‌ها کار کارشناسی تدوین شده و از نظرات صاحبنظران و محققان زبده مرکز و ایستگاه‌های تحقیقاتی استان و تجارب کارشناسان خبره سازمان جهاد کشاورزی استان و همکاری و مشارکت عاملان تولید و بهره‌برداران بخش‌های مختلف کشاورزی استفاده شده است، منجر به شکوفایی ظرفیت‌های نهفته استان و پایداری تولیدات کشاورزی و تحول اساسی در روند توسعه بخش کشاورزی استان اردبیل خواهد شد.

 

انتهای پیام/ع

اجرای طرح اصلاح الگوی کشت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.