به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،شهرام شاهینف مدیرعامل قطار شهری اهواز اظهار کرد: پروژه قطار شهری اهواز از ابتدای سال ۸۵ توسط شرکت کیسون نوریکو شروع به کار کرد؛ مقرر شده بود تا قرارداد PCF (تأمین منابع مالی و..) 4 ساله تمام شود.
وی افزود: طرف قرارداد مکلف می شود که منابع مالی پروژه را خودش تأمین کند؛ ردیف های مالی که قرار است برای پروژه ها تعیین شود دیگر اعتبار دولتی را دریافت نمی کند یعنی همه تأمین منابع مالی آن از طریق فاینانس تأمین می شود. با وجود اعلام آمادگی شرکت چینی برای افتتاح مسیر طولی و خواستار معرفی بانک عامل از سوی ما بود. متأسفانه به دلیل تحریم ها امکان باز کردن حساب LC را نداشتیم و فشار مضاعفی به دولت وارد شد.
شاهین زاده بیان کرد: متأسفانه وقتی قرارداد دچار مشکل مالی می شود؛ تأمین منابع مالی به عهده شهرداری و دولت قرار می گیرد. با این وضعیت شهرداری به جای آوردن تضامین باید از حساب جاری خود هزینه کند. تا این لحظه بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان به پیمانکار در مدت ۱۱ سال اخیر پرداخت شده است. سالانه به صورت متوسط ۳۶ میلیارد تومان به پیمانکار پرداخت می شد که یکی از دلایل تأخیر پروژه نیز اعتبارات کم سالانه آن است.
مدیرعامل قطار شهری اهواز اظهار داشت: حدود چهار ماه است که در این سمت منصوب شدم و استاندار هم با وجود اینکه یک سال هست که آمده ولی نزدیک به هفت بار از پروژه بازدید داشته و در عین حال معاون عمرانی وزیر کشور، معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه ریزی کشور نیز بازدیدهایی را داشتند. تخصیص سال ۹۵ برای پروژه قطار شهری به صورت ۱۰۰ درصد صورت گرفت؛ نوبخت اعلام کرده بود حدود ۶۰ میلیارد تومان پرداخت می شود که ۵۷ میلیارد تومان تخصیص داده شد. برای سال جاری نیز اعتباری ۶۸ میلیارد تومانی در ردیف بودجه درنظر گرفته شده است.
شاهین زاده عنوان کرد: با مجوز از بانک مرکزی برای ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت تاکنون ۵۰ میلیون تومان را چاپ کردیم. نرخ تمام شرکت های سرمایه گذاری برای خرید اوراق مشارکت یکسان است.
وی با اشاره به اینکه حدود ۳۶۰ میلیارد تومان نقدینگی فقط برای سال جاری پیش بینی شده گفت: این سرعت پروژه مورد رضایت ما نیست و حتی خود پیمانکار نیز قطعا از این روند راضی نیست. از اردیبهشت ۹۴ پروژه کاملا تعطیل بوده و هیچ کاری انجام نمی شد؛ راه اندازی پروژه ای که حدود دو سال تعطیل بوده نمی توان خیلی انتظار داشت که خیلی زود سرعت بگیرد.
مدیرعامل قطار شهری اهواز بیان داشت: قطعا کارهای انجام شده تنها در چهار ماه مدیریت من انجام نشده و کارهای مدیریتی شبیه به مسابقه دو با چوب امداد است و از ابتدا کسی کار را شروع و تا انتها بین افراد مختلف دست به دست می شود. برنامه ای که اکنون در حال پیگیری خیلی جدی آن هستیم راه اندازی فاز اول پروژه است؛ خط یک را به چهار فاز تقسیم و بر اساس اولویت های سفر بود.
شاهین زاده عنوان کرد: فاز اول از خط یک حد فاصل فرودگاه تا مصلا (۶.۸) کیلومتر با ۶ ایستگاه است؛ طبق برنامه ریزی های انجام شده باید تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد و همزمان در حال خرید واگن هستیم.
وی گفت: سعی و تلاش بر این است تا از امکانات و اعتبارات وزارت کشور بهره مند شویم. مقرر شده بود تا طبق سهمیه بندی ۱۳۵ واگن به ما اختصاص دهند ولی تلاش برای دریافت سهمیه بیشتر است. اعتقاد بنده این است که مبانی قرارداد مشکل دارد ولی قطعا ایراد کار تنها از یک طرف نبوده است.
شاهین زاده افزود: قرارگاه خاتم الانبیاء نیز در خط دو مترو شهری مشهد با مشکلات مشابه قطار شهری اهواز مواجه شد ولی مبانی قرارداد را در مجاری اداری خود از جمله شورای عالی فنی اصلاح کردند. یک سری طرح های آموزش فرهنگ شهروندی داریم که به صورت برگزاری دوره انجام می شود.
مدیرعامل قطار شهری اهواز گفت: همزمان در حال پیگیری آغاز فاینانس پروژه (شرکت های خارجی بسیاری برای فاینانس به استانداری مراجعه کردند که متقاضی سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی هستند) و دیگری نیز جاری کردن دوباره فاینانس قرارداد موجود هستیم. اگر قرار بر این بود که فاینانس نداشته باشیم روش های بهتری هم برای انعقاد قرارداد بود؛ به دنبال اصلاح بندهای قرارداد هستیم تا مشکلات سر راه فاینانس حل و از سایر ظرفیت ها هم استفاده شود.
شاهین زاده عنوان کرد: برنامه زمانبندی در حال بررسی نهایی است و بعد از تصویب هیئت مدیره آن را به شرکت کیسون ابلاغ می کنیم. همچنین مهلت اعلامی به شرکت کیسون برای جاری کردن فاینانس قرارداد محدود است. یک هزار و ۴۴۸ متر از زیر رودخانه کارون عبور کردیم و کاری بسیار غرورآفرین است. عمده کارهای انجام شده برای عبور از زیر رودخانه توسط نیروهای ایرانی انجام شد.
انتهای پیام/م