سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اضافه کاری اجباری پرستاران بخش دولتی گفت: این وزارتخانه به نیروی انسانی جدید در رده هاى مختلف پزشکى و پرستارى نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ایرج حریرچى قائم مقام و سخنگوى وزارت بهداشت در نشست خبرى درباره کمبود پرستاران اظهار کرد: کمبود پرستار در کشور کاملا جدى است و کمبود حداقل ١٠٠ هزار نفرى مطرح است که در حال حاضر اکثر پرستاران در بخش دولتى با خواهش وزارت بهداشت اضافه کار اجبارى انجام مى دهند.

وی با بیان اینکه اضافه کارى ٨٠ ساعته پرستاران، مشهود است، عنوان کرد: در برخى شهر‌ها از جمله تهران، این کمبود جدى‌تر است و طى ١٠ سال گذشته تمام آگهى هایى که اعلام شده، میزان متقاضیان حدود ٥٠ درصد یا کمتر بوده که شاید این کمبود ناشى از اشتباهات در پذیرش در گذشته باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در سال ٩٢ ظرفیت پذیرش پزشکى تقریبا ٢ برابر پرستارى بود، تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت رشته پرستارى و آموزش دانشگاهى مبتنى بر بیمارستان را بالا بردیم، همچنین به کارگیرى نیروهاى پرستارى از طریق استخدام هاى جدید را افزایش دادیم، اما به ازاى پرستاران بازنشسته تقریبا طى سال هاى گذشته یک نیروى جایگزین نیز در عرصه سلامت نداشتیم.

وی درباره تربیت پرستاران بیمارستانى و اعتراضات پیرامون آن گفت: از سال گذشته در اصفهان با مشارکت گروه هاى مختلف، برنامه اى براى این منظور تدوین کردیم که مى خواهیم از امکانات و پرسنل بیمارستانى براى این منظور استفاده کنیم که باید ماهیت این کار به درستى تبیین شود.

حریرچی افزود: در فضاى مجازى گروه هایى که قبلا قدرت داشتند، فکر مى کنند مى توانند با ایجاد محدودیت در ورود، قیمت خود و دریافتى شان را بالا ببرند که در رده هاى مختلف پزشکى و پرستارى با توجه به معیارهاى روز دنیا و نیاز مردم باید نیرو جذب کنیم.

وی درباره آخرين وضعيت تب كريمه كنگو گفت: از ابتداى امسال در كل كشور ٧٩ مورد ابتلا و ٥ فوتى به واسطه تب كريمه كنگو اتفاق افتاده است و در تهران هيچ مورد ابتلايى نداشتيم.

سخنگوى وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برخى اقدامات خودسرانه دانشگاه هاى علوم پزشکى و مخالفت وزارت بهداشت با این اقدامات گفت: ما با ٤٣٠ هزار نفر کار مى کنیم و بخش پر مراجعه اى هستیم که حجم عظیمى از مدیران و روساى بیمارستان و شبکه‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز بهداشتى و درمانى با وزارت بهداشت کار مى کنند و اصل مدیریتى ما مبنى بر تفویض اختیار است.

وی با بیان اینکه کسى ادعا ندارد که همه کارهایى که انجام مى شود درست است و در نتیجه گاهى اشتباه رخ می دهد،  تصریح کرد: برخى موارد مدیریتى است که ممکن است مدیرى به نظرش برسد براى مقابله با چاقى برخوردى کند که گاهى فضاى مجازى واکنش غیرعادى نشان مى دهد.

حریرچی تاکید کرد: برخى موارد وجود دارد که جزو خطوط قرمز است و اهداف متعالى محسوب مى شود و از آن کوتاه نمى آییم که شرایط مدیران محیطى قابل درک است و ممکن است کسى طلب کار باشد و با شرکت هاى تامین کننده مواجه باشد و واکنش هاى احساسى هم رخ بدهد اما بسته هاى طرح تحول سلامت خط قرمز ماست و باید با ارائه خدمت به مردم، وسایل و داروهاى مورد نیازشان را در بیمارستان‌ها تامین کنیم که البته این مواردى که در مورد تامین دارو و وسایل پزشکى نامه نگارى شد هم اقدام نشد و فورى لغو شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۸ ۲۰ تير ۱۳۹۶
اگر هدف از تربیت پرستار بیمارستانی تامین کمبود نیروی انسانی است پس چرا پرستاران بیکار استخدام نمیکنن، اگر هدف از این کار حقوق کمتر به پرستاران تربیت شده بیمارستانی است و کمبود بودجه است پس چرا حقوق و تعرقه ی نجومی پزشکان کم نمیشود.پرستار نقش مهمی در کادر درمان دارد، چه بسیار خطاهای پزشکی که پرستاران انهارا اصلاح کردن،چه بسیار اقداماتی که پرستاران با توجه به علمی که دارند باعث نجات جان بیمار شده، ایا پرستاری از بیمار توسط کسانی که سطح علمی ندارند و طول تحصیل ۴ ساله را یک ساله طی میکنند درست است؟ ایا این پرستاران بیمارستانی میتوانند اقداماتی که یک پرستار تحصیل کرده در بخش های ویژه را انجام میدهد انجام دهد،کشور های صنعتی بدنبال پرستار متخصص هستند اما ما چطور؟ بیایید نگذاریم جان بیماران به خطر بیافتد.مردم را اگاه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۹ تير ۱۳۹۶
من بخش حسابداری بیمارستان کار میکنم حداقل حقوق پرستارهای محترم 3 میلیون تومان برای یک شیفت و بدون اضافه کار است استخدام نیروی جدید یعنی ایجاد هزینه این هزینه از کجا باید تامین بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار