امیرهوشنگ معین گفت: حضور در جشنواره‌هایی همچون فجر و فیلم کودک باعث رشد کیفیت و افزایش تعداد تولیدات انیمیشن می‌شود.

نگاه روان‌شناسانه و جامعه شناسانه در تولید انیمیشن لازم است/ کمبود فیلم مشکل اصلی این حوزه از سینماامیرهوشنگ معین کارگردان انیمیشن «درخت پرتغالی» برگزیده تندیس بهترین انیمیشن، بهترین طراحی هنری و دیپلم افتخار سی‌امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: خوشحالم که با اولین حضورم در جشنواره توانستم نگاه داوران را به خود جلب کنم، همیشه جشنواره کودک برایم ارزشمند بوده است و نگاه ویژه‌ای به آن داشتم.

وی افزود: جشنواره کودک و نوجوان یکی از جشنواره‌های حساسی است که باید خوراک مناسبی در آن برای کودک و نوجوان تهیه شود، این سن یکی از مهم‌ترین سن‌هایی است که شاکله انسان شکل می‌گیرد و اگر آثار مناسبی با توجه به سن بچه‌ها ساخته نشود آسیب مخربی به جامعه و خانواده‌ها وارد می‌شود.

هوشنگ معین در مورد تولید و ماهیت انیمیشن «درخت پرتغالی» اظهار داشت: «درخت پرتغالی» به تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شد که اگر این نهاد من را در این راه حمایت نمی‌کرد، بی‌شک نمی‌توانستم موفق به ساخت این اثر شوم زیرا انیمیشن از پرهزینه‌ترین کارها در حوزه هنر است.

وی در خصوص داستان این انیمیشن گفت: در این انیمیشن کودکی  با برخواستن از خواب متوجه می‌شود، شهر از بین رفته است و از همان لحظه سفری را در راستای آبادی شهرش آغاز می‌کند. این سفر نگاه ساده و شیرینی دارد که برای کودکان بسیار آموزنده است.

این کارگردان در مورد مدت زمان تولید این انیمیشن عنوان کرد: با وجودی که این اثر یک اثر کوتاه هفت دقیقه‌ای است اما یک سال و چند ماه تولید این اثر طول کشید. تمام فریم‌های این انیمیشن نقاشی شده و تمامی پلان‌های آن باید یکسان طراحی می‌شد که کار را بسیار سخت و حساس کرده بود.

وی در مورد سختی این گونه فیلمسازی تصریح کرد: انیمیشن یک روند کند و سخت دارد. اتفاق خوبی که در زمینه انیمیشن می‌تواند رخ بدهد تولید آثار در بخش انیمیشن بلند است. نمایش این آثار در جشنواره‌هایی چون فجر و کودک،  به دیدن کار کمک می‌کند و روح تازه‌ای به این حوزه می‌د‌مد.

وی در مورد مشکلات این بخش افزود: تنها مشکلی که در این حوزه وجود دارد، کمبود فیلم برای کودکان است. جشنواره‌هایی همچون جشنواره فجر و کودک می‌توانند کیفیت آثار را افزایش دهند که این مسئله تنها از سوی فیلمسازان حل نمی‌شود و باید روانشناسان، جامعه شناسان و نهادهای دولتی نیاز جامعه و کودک را بشناسند و با انتقال آن به فیلمسازان، این چرخه معیوب را ترمیم کنند.

وی در ادامه افزود: کارهای کودک باید در قالب سریال تولید شود و با تکرار آن در ذهنش نهادینه شود. اما فیلم‌های کوتاه چون برای کودک فرار است در ذهنش نمی‌ماند.

معین در ادامه به هزینه‌های بالای این کار اشاره و خاطرنشان کرد: هزینه این آثار به شدت زیاد است و اگر نهادهای دولتی فیلمسازان را حمایت نکنند نباید انتظار تولید آثار با کیفیت در این بخش را داشته باشیم، سال‌ها طول می‌کشد تا یک انیمیشن ساخته شود که اگر هزینه‌ها تأمین شود می‌توان شاهد افزایش سرعت در تولید بود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار