صادقیه گفت: رویکرد آمریکا نسبت به عدم امضای توافق پاریس برای اعضای گروه 20 نگران کننده است.

کارشناس اروپا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کردمحمد صادقیه کارشناس اروپا در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برگزاری نشست گروه 20 در هامبورگ آلمان اظهار داشت: نشست فعلی گروه 20 هم در سطح سران و دولتها و هم در سطح مردم و ساکنان کشورهایی که عضو این گروه هستند، با اختلافات جدی مواجه شده است.

کارشناس اروپا افزود: اختلافات در حدی گسترده است که پلیس آلمان شدیدترین برخوردها را در نشست فعلی با مردمش داشته و حتی مجبور به شلیک تیر هوایی شده که تاکنون سابقه نداشته است.

وی با بیان اینکه اختلافات در سطح سران هم کاملا مشهود است و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان رسما اعلام کرده ما سعی نداریم اختلافاتمان را سرپوش بگذاریم، عنوان کرد: ترامپ هم به جای شرکت در جلسات نشست گروه 20، دیدار با پوتین و... را ترجیح داد.

صادقیه با اشاره به اینکه گروه 20 عمدتا با اهداف اقتصادی شکل گرفت تا هماهنگی سیاست‌های مالی_اقتصادی بین اعضا به‌وجود آید، تصریح کرد: مباحث نظامی و تامین انرژی از جمله اختلافاتی که به ویژه بین اعضای اتحادیه اروپا وجود دارد و تا حدی هم بر جوّ حاکم سیطره داشته و رقابتهایی هم بوجود آورده است.

کارشناس اروپا با بیان اینکه این اولین بار است که سران گروه تا این حد اختلاف دارند، عنوان کرد: رویکرد آمریکا نسبت به عدم امضای توافق پاریس برای اعضای گروه 20 نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه توقع 31 درصد مردم آلمان از نشست گروه 20، موضوع آب و هوا است  و 29 درصد هم بر موضوع پناهندگان تاکید دارند، افزود: بحث مبارزه با تروریسم هم برای 27 درصد از جمعیت این کشور در اواویت است.

صادقیه با تاکید بر این مطلب که اهمیت توافق آب و هوا و محیط زیست برای مردم آلمان حتی بیشتر از موضوع تروریسم و پناهندگان است و صرفا 7 درصد مردم توقع تجارت آزاد از این نشست را دارند، گفت: به هرحال اینها عواملی است که موجب می‌شود هم بین سران کشورها اختلافات جدی بوجود بیاید و هم اعتراضات مردمی در پی داشته باشد.

کارشناس اروپا عنوان کرد: کنار رفتن آمریکا از توافق پاریس این شائبه را بوجود می‌آورد که کشورهای دیگر هم می‌توانند از نشست پاریس شانه خالی کنند و عواقب بدی برای ساکنین زمین رقم خورد.

وی ادامه داد: آلمان به عنوان یک عضو تعیین کننده در اتحادیه اروپا با توجه به خروج انگلستان از این اتحادیه درصدد است، همراه با فرانسه، فرماندهی نیروی نظامی ناتو را به عهده بگیرد، اما کشورهای اروپای شرقی خیلی به توانایی آلمان در حفاظت از منافعشان مقابل روسیه اطمینان ندارند.

صادقیه اضافه کرد: انرژی اتحادیه اروپا عمدتا از طریق روسیه تامین می‌شود و تکمیل خط لوله انتقال گاز ترکیه به اروپا هم وابستگی گاز این اتحادیه به مسکو را افزایش می‌دهد، بنابراین اروپایی‌ها نگرانند که نتوانند به صورت کافی از این انرژی استفاده کنند.

کارشناس اروپا با بیان اینکه تامین انرژی اروپا اهرم فشاری در اختیار روسیه است، عنوان کرد: تضاد منافع بین اعضای گروه 20 باعث اختلاف شده و با توجه به گسترش رسانه‌های برخط هم مردم شاهد اتفاقات روزمره همچون خروج آمریکا از توافق پاریس و تبعات آن هستند لذا معتقدند در حوزه منطقه‌ای اعضای گروه 20 هیچ کمکی به برقراری عدالت و کاهش فقر نشده و صرفا اهداف مالی و اقتصادی کلان در سایه تفکر لیبرالیسیم پوشش داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از گلایه‌های اصلی مردم در آلمان و سایر کشورها از این نشست این است که برگزاری نشستهای پی در پی گره 20 تاثیری در زندگی عامه مردم نداشته و موفقیت ملموسی برای کاهش فقر و برقراری عدالت صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

  اهداف مالی و اقتصادی کلان در سایه تفکر لیبرالیسیم 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار