استاندار خوزستان استعدادهای درخشان را یک نعمت خدا دادی دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دکتر غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان با بیان اینکه مدارس استعدادهای درخشان در پرورش انسان‌های توسعه‌گرا نقش دارند، گفت: وظیفه مدیران این مدارس این است که دانش‌آموزان را پرسشگر بار بیاورند و این روحیه را در آن‌ها تقویت کنند، در حالی که در بسیاری از موارد با پرسش‌گری زیاد دانش‌آموزان مخالفت می‌شود.

دکتر غلامرضا شریعتی اظهار کرد: باید از داشته‌هایی که خداوند به کشور ما ارزانی داشته بهره برده و آن‌ها را به شرایطی برسانیم که منشأ خدمات وافرتری برای کشور باشند.

وی با تأکید بر اینکه باید کارهای تخصصی در حوزه‌های مختلف بیشتر شود، گفت: ممکن است فردی به مباحث درسی علاقه‌مند نباشد اما در مسائل فنی و حرفه‌ای استعداد زیادی داشته باشد که بتواند منشأ کارهای بزرگ شود. این نشانه عدالت خداوند است که هر کس در یک حوزه استعداد دارد؛ ما باید این استعدادها را شناسایی و شرایط بارور شدن آن‌ها را فراهم کنیم.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه گاهی نمی‌توان استعدادهای افراد را شناسایی کرد، تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته به صورت ماهانه دوره‌هایی برگزار می‌شود که افراد استعدادها، ظرفیت‌ها و ذهنیات خود را ارائه می‌کنند و در پایان به بهترین ایده جایزه و هر فرد را به سمت استعداد خود سوق می‌دهند؛ چنین چیزی در کشور ما کمتر دیده شده که باعث هدررفت سرمایه‌های انسانی می‌شود.

شریعتی ادامه داد: ما زمانی باید در زمینه ظهور استعدادهای بکر گام برداریم که ابتدا همه افراد را از حداقل‌ها برخوردار کرده باشیم. ما نمی‌توانیم برای فردی همه چیز را فراهم کنیم و برای فردی دیگر چیزی فراهم نکنیم؛ به همین دلیل بنا شد که تا سال 97 تمام مدارس کانکسی جمع شود؛ همچنین پیش‌دبستانی برای همه اجباری، کلاس‌های کنکور برای دانش‌آموزان مستعد که امکان شرکت در کلاس را ندارند فراهم و اعتبار جداگانه‌ای برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت و مستعدی که مشکل جدی دارند تعریف شود تا به هم‌ترازهای خود برسند؛ این‌ها حداقل‌هایی است که ما در استان ایجاد کرده‌ایم.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش از موضوعاتی است که باید چند سال مداوم بر روی آن کار شود اما ما مردمی عجول هستیم. در کشور ما نیز میزان سنجش آدم‌ها بر اساس کارهای کوتاه‌مدت با نتایج گذرا است در حالی‌که باید تلاش کنیم کارهای درازمدت انجام دهیم و باید سنگ بنایی برای توسعه استان بگذاریم که به حرکت خود ادامه دهد. به همین دلیل باید در حوزه عمران، آبادانی، سلامت و آموزش، کارهای زیرساختی انجام دهیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه مدیران در عین شنیدن صحبت‌ها و انتظارات نباید خود را متوجه حواشی کنند و باید هدف را سرلوحه کار خود قرار دهند، عنوان داشت: مدارس استعدادهای درخشان در پرورش انسان‌های توسعه‌گرا نقش دارند و وظیفه این مدارس این است که انسانی تربیت کنند که چارچوب رشد و کرامت خدادادی را حفظ کند و آن را سرلوحه کار خود قرار دهد.

شریعتی تاکید کرد: مدیران این مدارس باید دانش‌آموزان را پرسشگر بار بیاورند و این روحیه را در آن‌ها تقویت کنند تا به طور منطقی در تمام مسائل توجیه شوند؛ در حالی‌که در بسیاری از موارد با پرسش‌گری زیاد دانش‌آموزان مخالفت می‌شود. اگر روحیه پرسشگری در جامعه رشد پیدا کند، افراد به سمت تحقیق و پژوهش حرکت می‌کنند.

وی افزود: ما برای تأمین امکانات مدارس استعدادهای درخشان در حد بضاعت آمادگی داریم. من با طرح بازدید از وضعیت مدارس مستعد در کشورهای پیشرفته موافقم؛ باید با این کشورها امکان ارتباط برقرار شود، به طوری که در یک برنامه چند روزه از این مدارس بازدید شود یا اینکه آن‌ها به اینجا دعوت شوند تا بتوانیم مسیر آن‌ها را در زمان کمتری طی کنیم.


انتهای پیام/م

شناسایی استعداد های درخشان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.