استفاده از فناوری "سیمان الاستیک" در سیمان کاری لوله های جداری 5.8 -9 لایه پرفشار میدان های نفتی برای نخستین بار در کشور با موفقیت در پژوهشگاه صنعت نفت انجام شد و هم اکنون در مرحله آزمایش میدانی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ،به نقل از شانا ،رئیس پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: در سیمان کاری لوله های جداری 5.8 -9 لایه پرفشار که اغلب با مشکل مچالگی لوله جداری همراه بود، "سیمان الاستیک" با قابلیت انعطاف پذیری، طراحی شده پژوهشگاه در مرحله آزمایش میدانی و همه مراحل تحقیقاتی و آزمایشگاهی آن به پایان رسیده است.

عزت اله کاظم زاده با تاکید بر فناوری محور بودن طرح های تحقیقاتی برای افزایش اثر بخشی پروژه ها گفت: در تحقیق های حفاری در پنج سال گذشته دستاوردهای فناوری محور با ارزشی در پژوهشکده مهندسی نفت حاصل شده اند؛ به طوری که در سیمان کاری لوله های آستری 7 اینچ چاه های منطقه عملیاتی، امروزه دوغاب سیمان طراحی شده فوق سبک پژوهشگاه، جایگزین سیمان سنتی شده است.

وی با بیان این که پروژه های پژوهشکده مهندسی نفت با رویکرد میدان محور با هدف افزایش اثر بخشی روش های ازدیاد برداشت و تولید بهینه از مخازن هیدروکربوری انجام می شود، افزود: پروژه های این واحد در بخش های حفاری، تولید و ازدیاد برداشت انجام می شود.

رئیس پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه صنعت نفت در باره پروژه های در دست اجرای این پژوهشکده گفت: استفاده از سیال های جدید پایه آبی با هدف وارد شده آسیب کمتر به سازند، کاهش هجوم مواد جامد آن در سازند و بهبود خواص رئولوژی با هدف پایداری دیواره چاه، یکی از موضوع های پژوهشی در حال انجام است.

کاظم زاده ادامه داد: بررسی اثر سیال حفاری بر سنگ سازند، بررسی آزمایشگاهی و شبیه سازی، مناسب ترین روش اسیدکاری در چاه ها برای اجتناب از روش های ناموفق در اسیدکاری، جلوگیری از آسیب رسانی به سنگ مخزن و صرف هزینه های اضافی، ارائه مناسب ترین روش اسیدکاری با توجه به شرایط چاه و بالابردن ضریب بهره دهی نیز، برخی دیگر از پروژه های تعریف شده در حوزه تکمیل چاه هستند.

وی در تشریح پروژه های در دست اجرا در زمینه ازیاد برداشت و تولید گفت: اثر تشکیل رسوب های آلی بر فرآیند تزریق گاز هنگام سیلاب زنی امتزاجی و غیرامتزاجی با هدف تعیین راندمان فرایندهای تزریق امتزاجی و غیرامتزاجی گاز، بررسی اثر شرایط عملیاتی بر میزان تولید و برداشت نفت و بررسی اثر تزریق گاز بر میزان تولید رسوب آسفالتین، مدل سازی ترمودینامیکی، پیشگیری از تشکیل رسوب آسفالت، افزایش بهره وری چاه های تولیدی و کنترل تزریق پذیری چاه های تزریقی، از طرح های در حال انجام با هدف بهبود برداشت از میدان است.

کاظم زاده ادامه داد: همچنین نسل جدید گل های پایه آبی طراحی شده در واحد حفاری جایگزین سیالات پایه روغنی که مشکل زیست محیطی دارند شده، افزون بر این، پژوهش های بنیادی در زمینه تغییر دانه بندی سیمان کلاس G مصرفی در چاه های ایران انجام شده است.

رئیس پژوهشکده مهندسی نفت در باره بومی سازی فناوری های نوین و کسب دانش فنی گفت: فراهم کردن امکان آزمایش های سیلاب زنی در شرایط پایدار برای شبیه سازی آزمایشگاهی راهکارهای مختلف ازدیاد برداشت با استفاده از پرتو X، مطالعه شرایط و میزان تشکیل رسوب واکس و آسفالتین در مخازن هیدروکربوری، مطالعه مخازن هیدروکربوری با GLR بالای 100 هزار فوت مکعب بر بشکه و تعیین ضرایب اشباع شدگی در شرایط مخزن برای تخمین دقیق تر میزان هیدروکربورهای درجای مخازن، از جمله فعالیت های انجام شده در این پژوهشکده است.

وی افزود: انواع دستگاه های پیشرفته آزمایشگاهی مهندسی نفت مانند دستگاه بررسی تهاجم سیالات و آسیب سازند که برای اولین بار در داخل طراحی و ساخته شده، در این پرژهشکده طراحی و ساخته شده است.

کاظم زاده گفت: همچنین به کارگیری فناوری نانو در ازدیاد برداشت با تغییر رویکرد ترشوندگی، ادوات و سیال های حفاری با نگرش حفظ ویژگی های مخزن، از موضوع های پژوهشی در حال انجام هستند. /ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار