به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قطعه سازی خودرو یکی از صنایعی است که علاوه بر ارزآوری و کمک به رشد اقتصادی تأثیر بسزایی در ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری دارد، اما با وجود اینکه واحدهای قطعه سازی خودرو در ایران کم نیستند و کیفیت قطعات ایرانی نیز به گفته فعالان این صنف قابل رقابت به نمونههای خارجی است، واردات چشمگیری داشته که مشکلاتی را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است.
در این بین، اما مسئولان بر این باورند که قطعههای داخلی کیفیت مناسبی ندارند، تا جائیکه وزیر صنعت بیان کرد که کیفیت پائین برخی خودروها بدلیل استفاده از قطعات بیکیفیت داخلی است و همین نوع نگاه به تولید داخل موجب توسل دست اندرکاران به قطعات بی کیفیت چینی و خارجی شده و با ادامه این روند نباید به بالارفتن کیفیت تولید داخل و کاهش واردات امیدوار بود.
حسن بشارت نیا عضو اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی در این باره گفت: بسیاری از تولیدات داخلی از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و با نمونههای خارجی خود قابل رقابت هستند، این در حالی است که شبکه توزیع باید حامی تولید داخل باشد تا از این طریق اشتغالزایی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: بزرگترین آرزوی توزیعکنندگان لوازم یدکی این است که تنها قطعات داخلی را به فروش برسانند، اما اکنون واردات بی رویه موجب شده تا در بازار قطعات بی کیفیت چینی و دیگر کشورها را شاهد باشیم.
بشارت نیا افزود: برخی از قطعات خودرو را نمیتوان در داخل از کشور تولید کرد که البته این بخش کمتر از ۱۰ درصد از قطعات است و اکنون بیش از ۷۰ درصد توان بالفعل و ۲۰ درصد نیز توان بالقوه برای تولید در داخل وجود دارد.
عضو اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با اشاره به لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی قطعات خودرو اظهار داشت: تجهیزات، زیرساخت ها، مواد اولیه، دانش و توان فنی برای تولید قطعات مختلف خودرو وجود دارد و اگر حمایتها به خوبی انجام شود شاهد رشد و شکوفایی بیشتر این صنعت در کشور خواهیم بود.
وی با بیان اینکه جلوگیری از واردات یکی از اقدامات الزامی برای حمایت از تولید داخل است، گفت: سامانهای برای کنترل واردات قاچاق قطعات خود راه اندازی شده که بر روی اقلام برچسبی با کد رهگیری چسبانده میشود و شرکت سازنده در قبال معیوب بودن آن پاسخگو خواهد بود.
بشارت نیا در پایان تأکید کرد: در حال حاضر مشکل اصلی، واردات کالاهای کم کیفیت و ارزان با ظاهری شکیل است که موجب شده تولیدات داخلی به حاشیه رانده شود.
در همین راستا محمد حاجیان یکی از تولیدکنندگان قطعات خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار داشت: ماهیانه ۶۲ هزار قطعه کوئل ماشین را تولید میکنیم که توان اصلی تولید به مراتب بیشتر از این مقدار است، اما مشکلات متعددی مانع افزایش تولید میشود.
وی افزود: واردات قطعه از چین و کشورهای دیگر که کیفیت و قیمت بسیار پائین دارند، موجب شده تا بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو عملاً در دست اجناس خارجی باشد، چراکه قطعه با کیفیت ایرانی ۵۰ درصد گرانتر از نمونه بی کیفیت خارجی است.
حاجیان تصریح کرد: تولیدکنندگان درصورت حمایت میتوانند اشتغالزایی مناسبی را ایجاد کنند، ضمن اینکه نیازهای داخلی را تأمین کنند، اما استفاده از قطعات بی کیفیت موجب شده تا تولیدکنندگان داخل انگیزهای برای تولید نداشته باشند.
وی ضمن برشمردن مشکلات تولیدکنندگان قطعات خودرو گفت: یکی دیگر از مشکلات پرداختهای شرکتهای خودروسازی به تولیدکنندگان است که شرایط مناسبی ندارد و پرداخت هزینه قطعات ۵ یا ۶ ماه به طول میانجامد که تأمین مواد اولیه را با مشکل مواجه میکند.
این تولیدکننده قطعات خودرو در پایان تأکید کرد: اگر به دنبال رشد اقتصادی و صنعتی هستیم، باید به توان داخلی اعتماد کرد و حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان صورت گیرد.
محمدرضا نجفی منش یکی از تولیدکنندگان قطعات خودرو و عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی در خصوص وضعیت بازار لوازم یدکی گفت: حجم بازار قطعات خودرو بسیار بالا است، به طوریکه کالاهای متعدد زودمصرف و با دوامِ زیادی در آن وجود دارد که نشان از اهمیت بالای این صنعت بوده، این در حالی است که در سالهای اخیر استفاده از لوازم وارداتی، بیشتر صورت گرفته است.
وی با تاکید بر لزوم مبارزه با قاچاق قطعات خارجی خودرو عنوان کرد: از آنجایی که بیشتر قطعات وارداتی از کیفیت نازلی برخوردار است، باید توجه بیشتری به کالای داخلی کرده و در واقع میل خرید کالای باکیفیت در مردم را بالا ببریم.
نجفی منش تصریح کرد: با توجه به نامگذاری امسال با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و با عنایت به اینکه ایجاد اشتغال وابسته به افزایش تولید و حمایت از آن است، لذا کنترل واردات نقش مؤثری در اشتغال خواهد داشت.
وی با بیان اینکه اکنون تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از توان داخلی مورد استفاده قرار میگیرد، افزود: تغییر این روند و حرکت به سمت استفاده از ۷۰ درصد توان داخل الزامی بوده و باید تنها قطعاتی که در داخل تولید نمیشوند و یا تولید صرفه اقتصادی ندارد را وارد کنیم.
گزارش از زهرا ابهری
انتهای پیام/
هر فردی که به تولید ملی بها ندهد قبر خود و فرزندانش را با دست خودش میکند والسلام نامه تمام
باید از یه جا شروع کنیم ..تنها راهشه...
بیش از 30 ساله مردم ما فقط خودرو داخلی می خرن. اینقدر هم دولت ازش حمایت می کنه.
کاش اینقدر از پراید و پژو حمایت می کردین از تولید کننده ی بدبخت مداد و دفتر هم حمایت می کردیم که اول مهر اینقدر کالای چینی تو بازار نباشه.
اگه راست می گن و دلشون به حال تولید کننده داخلی می سوزه، گوشت رو قبل از رمضون وارد نمی کنن برا تنظیم بازار
اگه راست می گن این GLX بدبخت تو رقابت با سامسونگ و حتی سونی اریکسون از پا در نمی اومد
چرا فقط سنگ خودرو و قطعات خودرو به سینه می زنین
شما هم اگه می دونین حرفم حقه نشون بدین.
همون چیزی که تو کشورمون بی کیفیت تر از تولیدمون هست .
و کسی هم نمیتواند جلو اینها را گیرد