صادق نیت مطرح کرد؛

سهم ۷۰ تا ۸۰ درصدی مواد شیمیایی در تنباکوهای صنعتی

رئیس اداره بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت گفت: بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد تنباکو‌های معطر دارای مواد شیمیایی صنعتی هستند و در آن‌ها حلال‌های آروماتیک و بنزن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خسرو صادق نیت رئیس اداره بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت در مراسم هفته جهانى دخانیات که در سالن امام جواد وزارت بهداشت در حال برگزارى است، اظهار کرد: دخانیات بحثى است که کشورهاى مختلفى در کاهش مصرف آن موفق بوده و مى توانند الگوى کشورهاى بسیارى باشند.

وى با اشاره به آمار مصرف سیگار در سال ۹۰ و ۹۵  عنوان کرد: در سال ۹۰ بر اساس آمار‌ها ۱۱ درصد افراد جامعه مصرف روزانه سیگار داشتند که ۲۰ درصد آقایان و ۵ درصد خانم‌ها در زمره مصرف کنندگان سیگار بودند و اگر سایر مواد دخانى را در نظر بگیریم این آمار بیش از این رقم است. 

رئیس اداره بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت افزود: در سال ۹۰ حدود ۳.۵ درصد جامعه، ۵۰ درصد آقایان و ٢ درصد خانم‌ها مصرف قلیان داشتند و خوشبختانه بر اساس آمار‌ها در سال ٩٥ مصرف سیگار از ١١ درصد به ١٠ درصد کاهش پیدا کرده، اما متاسفانه مصرف قلیان رو به افزایش و این موضوع بین دختران جوان و نوجوانان بیشتر بوده است.

وى با اشاره به میزان مصرف سیگار در شهر و روستا گفت: مصرف مواد دخانى در روستا‌ها بیش از شهر‌ها بوده و به همین دلیل یکى از اقدامات مهم ما راه اندازى مراکز ترک سیگار در شبکه بهداشتى است.

صادق نیت با اشاره به مصرف تنباکو‌های درجه سوم و تنباکو‌های معطر گفت: بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد تنباکو‌های معطر دارای مواد شیمیایی صنعتی هستند و در آن‌ها حلال‌های آروماتیک و بنزن وجود دارد.

وی با اشاره به وجود قارچ در تنباکو‌های معطر افزود: بنزن موجود در این تنباکو‌ها در یک دوره ۳ تا ۱۰ سال باعث سرطان می‌شود و سرب موجود در این تنباکو‌ها ۵۰ برابر بیشتر از حد استاندارد است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بر لزوم ممانعت از تبلیغ سیگار در فیلم و سریال‌ها تاکید کرد و افزود: یکی از مشکلات ما در حوزه کنترل مصرف دخانیات مالیات بر دخانیات است که بر خرده فروشی دخانیات باید ۷۰ تا ۸۰ درصد مالیات بسته شود، اما میزان مالیات در کشور ما کمتر از این میزان است.

وی عنوان کرد: تنها کشوری که از نظر مالیات بر دخانیات عقب‌تر از ما است کشور افغانستان است و امیدواریم از میزان عقب ماندگی خود در این حوزه را کاهش دهیم و اگر همین روند را ادامه دهیم از افغانستان نیز عقب مى افتیم.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار