نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ایرانى‌ها سالانه ٦٠ میلیارد نخ سیگار مصرف می کنند که سرمایه گذاران خارجى هر سال ٨ هزار میلیارد درآمد از این ماده دخانی درآمد کسب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدحسین قربانى نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در همایش هفته جهانى مبارزه با دخانیات که از صبح امروز در وزارت بهداشت در حال برگزارى است، گفت: اگر بتوانیم در سطح مدارس که گسترش دخانیات در بین دانش آموزان و دانشجویان بیشتر شده برنامه هایى مثل همین سرود‌ها و دکلمه‌ها براى فرهنگ سازى در مورد کاهش مصرف سیگار افزایش پیدا کند.

وى ادامه داد: سازمان بهداشت جهانى استراتژى هایى براى راه هاى مبارزه با دخانیات ارائه کرده که مهمترین مولفه آن بحث مالیات است، سازمان بهداشت جهانى اعلام کرده اگر همه کشور‌ها ٧٠ درصد مالیات بر خرد فروشى لحاظ کنند ٣٧ درصد مصرف دخانیات را مى توان کاهش داد.

قربانى افزود: سازمان بهداشت جهانى استراتژى‌ها را به همه کشور‌ها ابلاغ کرده و ما نیز آن را پذیرفتیم و در سال ٨٥ توسط مجلس تصویب و دولت آن را ابلاغ کرد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد: ما باور داریم اگر ٦٠ درصد مالیات بر دخانیات اعمال شود، ١١ هزار میلیارد تومان براى حوزه سلامت منافع دارد، یکى از راه هاى سد پیشرفت طرح تحول عدم تحقق منابع مالى است که مجلس، دولت را به تامین آن مکلف کرده است.

وى افزود: براى تامین منابع طرح تحول یک درصد ارزش افزوده و ١٠ درصد از محل هدفمندى یارانه‌ها در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت در مجموع ١١ میلیارد براى وزارت بهداشت درآمد ندارد، اما اگر این ٦٠ درصد اعمال شود ١١ میلیارد در اختیار وزارت بهداشت قرار مى گیرد.

قربانى با بیان اینکه در دهه هاى گذشته سلامت مغفول بود، اظهار کرد: خوشبختانه با نگاه ویژه مقام معظم رهبرى و اراده دولت و مجلس، سلامت اولویت دوم کشور شد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: امروز متاسفانه مالیات بر خردفروشى سیگار در کشور ما پنج درصد است که خوشایند نیست و با همه فضاهایى که در بودجه ٩٦ ایجاد شد نتوانستیم مجلس را در مورد مالیات بر دخانیات قانع کنیم، اما امیدواریم با تلاش‌ها و برگزارى نشست‌ها و ایجاد حساسیت براى مدیران و مردم آن را تحقق بخشیده و مالیات بر دخانیات افزایش پیدا کند.

وى با بیان اینکه متاسفانه آمار ارقام دقیق مصرف تولید و واردات دخانیات در دست نداریم، گفت: از پنج مرکز آمار‌ها را می‌گرفتیم و متاسفانه آمار‌ها تفاوت فاحشى داشتنداما به نظر مى رسد حدود ٦٠ میلیارد نخ سیگار سالانه در کشور مصرف مى شود.

قربانى افزود: دخانیات یک صنعت ملى در کشور است و سال‌ها در این زمینه تولید داریم، اما سالانه فقط ١٢ میلیارد نخ سیگار در کشور تولید مى شود و ما بقى از طریق قاچاق یا سرمایه گذاران خارجى در کشور توزیع و مصرف مى شود و این‌ها سلامت کشور ما را تهدید مى کنند.

وى ادامه داد: متاسفانه سرمایه گذاران خارجى در کشور ما حدود ٨ هزار میلیارد تومان درآمد از دخانیات درآمد به جیب زده و از کشور خارج مى کنند، ما هنوز در ابتداى اول راه هستیم و مبارزه با دخانیات مولفه اى است که همه مردم درگیر هستند و ٢٠ میلیارد تومان هزینه درمان دخانیات شده و از جیب مردم خارج مى شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  با بیان اینکه تمام واردات سیگار از طریق قاچاق است که افراد مالیات بر ارزش افزوده نمى پردازند و با لابى گرى فضاى مناسب خود را فراهم کردند، تصریح کرد:٧٠ درصد تولید سیگار توتون است و ٢٠ درصد هزینه تولید است و این ٧٠ درصد قاچاق است که کاغذ سیگار نیز ١٠ درصد آن بوده که آن نیز قاچاق است. 

وی با اشاره به اینکه وقتى جلوگیرى از وارادت برنج را اعلام مى کردیم می‌گفتند مازاد قاچاق است، اما با همت کشاورزان و دولت جلوى آن گرفته شد، افزود: ما باور داریم فضاهاى فرهنگى و NGOها مى تواند در جلوگیرى از قاچاق و کاهش مصرف سیگار موفق باشند که امروز معضل بزرگ مصرف دخانیات ما را تهدید مى کند. 

قربانی با بیان اینکه واردات تنباکو به دلیل قاچاق آن به عنوان یک معضل در کشور شناخته می شود که هیچ دخل و تصرفى در آن نداریم، اظهار کرد: نمى دانیم چه ناهنجارى‌هایی در تولید این ماده دخانی وجود دارد و فقط توانستیم ٤٠ درصد مالیات بر توتون را در مجلس مصوب کنیم هر چند که کافى نیست.

وی ادامه داد: در هیچ جاى دنیا تولید دخانیات را بدون حد و حصر در اختیار شرکت هاى سرمایه گذار قرار نمى دهند که امروز به بهانه اشتغال و بهانه هاى مختلف درآمد ٨ هزار میلیارد تومانی کمتر از یک هزار و ٥٠٠ فرصت شغلی ایجاد کردند و در اصل ٤٤ با موضوع خصوصی سازی در تولید سیگار نیز همین اشتباه را مرکتب شدیم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه بهترین راه کنترل مبارزه با دخانیات اراده قوى حاکمیت براى مبارزه با قاچاق بوده و در کشورهاى موفق آن را در دستور کار قرار دادند، تصریح کرد: موضوع دوم مالیات است، اگر کسى بخواهد مالیات ندهد چرا مردم بدهند و موضوع سوم وضع قوانین بازدارنده است که از منظر ما وضع قوانین بازدارند مالیات و چگونگى وصول است و کار فرهنگى به عنوان مولفه چهارم مى تواند بسیار موثر باشد. 

وی یادآور شد: اگر در رانندگى سرعت بیش از حد مجاز باشد فرزندان به عنوان همیار پلیس گوشزد مى کنند، یا تبلیغاتى مانند لامپ اضافى خاموش بسیار تاثیرگذار بود و بحث سلامت متوجه همه آحاد جامعه است و همه باید این اراده ملى برای مبارزه با ترویج دخانیات را در دستور کار قرار دهند. 

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار