دومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی با معرفی آثار برگزیده فرهنگی هنری مقاومت به کار خود پایان داد.

آثار برگزیده جشنواره حقوق بشر آمریکایی معرفی شدبه گزارش  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی عصر امروز چهارشنبه ۱۴ تیر ماه، در سالن حوزه هنری، با حضور نماینده ستاد برگزاری جشنواره، اسفندیار قره‌باغی خواننده انقلابی، دکتر خدایی، امیر کربلایی زاده و ... برگزار شد.

ابتدای این مراسم با پخش‌ سخنرانی مقام معظم رهبری درباره شناخت استکبار جهانی پیرامون جنایت در پرواز ۶۵۵، ۱۲ تیر ماه آغاز شد و سپس بهرامیان نماینده ستاد برگزاری این جشنواره ضمن خیر مقدم به حضار داخل سالن و همچنین نماینده ولایت فقیه استان البرز گفت: در این جشنواره به دنبال این هستیم که با استفاده از ابزارهای علمی و فرهنگی جایگاه آمریکا را در حمایت از حقوق بشر، که خود از ناقضان بزرگ حقوق بشر است به جهان نشان بدهیم.

همزمان با پخش‌ سرود خاطره انگیز «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو....» اسفندیار قره‌باغی خواننده انقلابی و حماسی بر روی صحنه حاضر شد و اظهار داشت: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، روزی عمرمان به پایان می‌رسد. چه در بستر جان به جان آفرین تسلیم کنیم و یا اینکه در پی کسب افتخار ژورنالی، پای پرتاب موشک و بمباران برای کشته شدن ۲۹۰ نفر از سرنشینان پرواز ۶۵۵ باشیم.

وی تاکید کرد: اگر لیاقت آن است، چه بهتر که ما در خاک و خون خود بغلتیم و تن به این شیطان بزرگ ندهیم.

همچنین در ادامه مراسم از استاد قره باغی خواننده انقلابی با حضور مومنی شریف مدیر حوزه هنری و حجت الاسلام والمسلمین میرلوحی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در ادامه اختتامیه دومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی، با اشاره به اینکه به جای دست زدن باید مشت به دهان آمریکا زد، گفت: جلسه امروز از سر سوز و دغدغه عزیزان ما شکل گرفته است و وسعت ادعاهای دروغین و کذبی که به خورد مردم جهان داده می‌شود و این مسئله را که اینها مسیر جامعه جهانی را به سمت دروغ و فریب هایشان تغییر می دهند، نشان می دهد.

وی در ادامه با بیان شاخصه های ناقض حقوق بشر اظهار داشت: در جایی آمریکایی ها مدعی وضع خواسته غربی خود هستند. شاید ما در اینجا خیلی مخالفتی نداشته باشیم، اما در مواقع دفاع از موازین اصیل اسلامی مان در همان چارچوب ادعاهایی که آنها دارند حرکت نخواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: از سوابق ادعاهای آنها بگذریم مهمترین و روشن ترین ادعایی که حقوق بشر از آن دفاع می کند، اسناد ۱۹۴۸ و بعد از آن ۱۹۶۶ و اسناد موضوعی دیگری است که به ترتیب و در سال‌های بعد مطرح شده است.

کدخدایی عنوان کرد: اما تاریخ را که ورق بزنیم وضعیت سیاسی آمریکا را شاهد هستیم که خیلی مسائل حقوق بشری را منعکس نمی کند. آمریکایی ها مخصوصا بیشتر از آنکه حامی حقوق بشر باشند، از جنبش های ظالمانه و توسعه گری حمایت کرده اند.

وی با بیان یکی دیگر از شاخص های حقوق بشر آمریکایی، ابراز داشت: حمایت از حکومت های دیکتاتوری و سرکوب جوامع مختلف آزادی خواه به دلیل سیاست‌های روشن‌فکرانه آمریکا بود. و نقطه بارز تاریخی در این زمینه​ جنگ ویتنام است که آمریکایی ها تا حدی سرکوب و خشونت کردند که حتی در خود آمریکا هم دو دستگی ایجاد شد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه حقوق بشر از دیدگاه آمریکا فرامینی است که حافظ منافع آمریکا باشد، بیان کرد: اولین ویژگی حقوق بشر آمریکایی تبعیض است چون آنها با رفتارهای تبعیض آمیز خود بزرگترین ناقض حقوق بشر هستند برای نمونه آمریکایی ها در مقابل فجایایی که در بحرین رخ می‌دهد، سکوت پیشه کرده‌اند زیرا متحد آنها (آل سعود) دستش به خون مردم بی گناه بحرین آغشته است. همچنین آمریکا با حمایت خود از گروهک تروریستی منافقین که دستش به خون مردم ایران آغشته است، نشان داده به هیچ وجه نمی‌تواند حافظ حقوق بشر باشد.

وی اضافه کرد: دومین ویژگی حقوق بشر آمریکایی فقدان عنصر برابری است؛ رفتار آمریکا در کنوانسیون منع تبعیض، کنوانسیون پاریس .. از جمله این نابرابری‌ها است. سومین شاخصه‌ آمریکا در حقوق بشر مد نظر خود، توسل به زور است. این بخش را به خوبی طی دو دهه اخیر از سوی آمریکاییان مشاهده کرده‌ایم که با توضیحات غیرمعقول به افغانستان و عراق حمله کردند و جان کثیری از مردم را گرفتند.

کدخدایی درباره چهارمین شاخصه حقوق بشر آمریکایی گفت: بی توجهی آمریکا به قوانین مجامع جهانی یکی دیگر از مثال‌های روشن نقض حقوق بشر توسط آمریکا است. برخوردهای آمریکا با سازمان امنیت و یونسکو نمونه‌های روشن در این زمینه است. در واقع حقوق بشر آمریکایی با ترسیم توسعه طلبی شکل گرفته است و مراجع بین‌المللی هم تا زمانی که با منافع آمریکا همخوانی دارد؛ رسمیت دارد. آمریکا امروز با رفتارهای خود به روشنی تبعیض نژادی را فریاد می‌زند به نحوی که این رفتار تبعیض آمیز اعتراض مردم آمریکا را هم در پی داشته است. مؤلفه‌های حقوق بشر از دیدگاه آمریکا در مداخله گری، استفاده از روش‌های دوگانه، توسل به زور و عدم توجه به مراجع و سازمان‌های بین‌المللی نمود پیدا کرده است.

بعد از سخنان کدخدایی از دو اثر علمی توسط مقامات حاضر در جلسه تجلیل به عمل آمد؛ ابتدا از سالنامه «نشان افتخار» که توسط حسین کرمی تنظیم شده تجلیل شد؛ سپس از مجموعه مقالات مستند علی بهادری تقدیر و رونمایی به عمل آمد.

در بخش پایانی این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف به شرح زیر معرفی شدند:

 

بخش کاریکاتور

 

برگزیده اول: محمد خلجی، برگزیده دوم: حامد مرتضوی، برگزیده سوم: سعید صادقی و محسن اسدی

 

بخش پوستر

 

برگزیده اول: حامد مقرونی، برگزیده دوم: پویا سرابی، برگزیده سوم: محمدرضا چیت ساز و علی حیاتی

 

بخش اینفوگرافیک

 

تقدیر از: علی رضا خدامرادی، جواد قربانی پور، محمد یاقوتی، حسین رستمی و محمد حسن ثقفی

 

بخش موشن گرافیک

 

تقدیر از: علی اقتدار پرور، محمد مهدی رحیمی، علی رضا زکاله، سید مرتضی خلیل پور و امین کریمی

 

بخش نمایش رادیویی 

 

الهه بیات، مطهره محرابی، ملیحه مرادی

 

بخش مقالات و کتاب

 

محمد صادق کوشکی، مرتضی رفیعی، الهام اسحاقی، حامد اسحاقی، الهام نظام جو و دکتر علی الفت پور

در آئین اختتامیه دومین جشنواره و همایش بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی؛ محسن مومنی شریف؛ رئیس حوزه هنری، سردار نقدی، مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران، عباسعلی کدخدایی، صادق کوشکی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و ... از جمله مهمانان حاضر در مراسم بودند.

 

 

انتهای پیام/

             شاخصه های حقوق بشر آمریکایی چیست؟

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.