فرماندار شهرستان سردشت گفت: 2 روز پس از آبگیری سد سردشت آب این سد رهاسازی شد.

 به گزار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛  فرماندار شهرستان سردشت در جنوب آذربایجان غربی با اشاره به اینکه عراق نسبت به حق آبه رودخانه مرزی زاب توقعاتی دارد، گفت: 2 روز پس از آبگیری سد سردشت که بر روی این رودخانه مرزی احداث شده است، مشکلاتی در تامین آب شرب و کشاورزی شهر 'قلعه دیزه' در اقلیم کردستان عراق پیش آمد و آب این سد رهاسازی شد.

'نژاد جهانی'  افزود: مشکل تامین آب در این شهر کردستان عراق از طریق کنسولگری ایران در اربیل به مسئولان استانی و بنده اطلاع داده شد.


وی با تاکید بر اینکه مسئولان عراق نسبت به حقوق قانونی ایران در سدسازی بر اساس معاهده ها و کنوانسیون های بین المللی معترف هستند، ادامه داد: سد سردشت بر اساس قوانین بین المللی احداث و آبگیری شده است اما در کنار آن مسئولان کشورمان بر تامین آب شرب و کشاورزی اقلیم کردستان اهتمام جدی دارند.


وی در رابطه با وعده مسئولان نظام مبنی بر رفع اضطراری مشکل آب شرب شهر ' قلعه دیزه ' در کردستان عراق گفت: جمهوری اسلامی همواره به صورت اخلاق مدارانه با قضایای انسانی برخورد کرده و با رهاسازی آب این سد به وعده چند هفته گذشته خود جامه عمل پوشانده است.


وی خطاب به کسانی که در داخل و خارج از کشور از آبگیری این سد سوء تعبیر کردند، گفت: برخی ها این مسئله را سیاسی جلوه دادند اما آبگیری سد سردشت یک موضوع فنی بوده است.


وی با تاکید بر اینکه هیچ نیت سیاسی در پشت این موضوع وجود ندارد، افزود: مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی به اندازه مسئولان اقلیم کردستان عراق به موضوعات انسانی داخلی و آن سوی مرز اهمیت می دهند.


وی اظهار کرد: احداث و آبگیری این سد نه تنها برای ساکنان شهرهای مرزی اقلیم کردستان عراق تهدید به شمار نمی رود بلکه در تضمین حداقل آب مورد نیاز آنان یک فرصت بی بدیل است.


وی افزود: بر اساس الزامات فنی، آبگیری سد سردشت هم اکنون در شرایط آزمایش و تغییرات قرار دارد و در یک بازه 45 روزه به ثبات نسبی می رسد.

 

 

منبع: ایرنا

 

 

انتهای پیام/ی

برچسب ها: آبگیری ، تامین اب شرب ، سد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.