وزیر کشور خطاب به منتخبین شوراهای شهر و روستا گفت: شهردارانی شایسته هماهنگ با نگاه سیاسی خودتان را انتخاب کنید.

اقتصاد مقاومتی اولویت کشور است/اطلاع دقیقی از درآمد‌ و هزینه‌ها در بخش کلان کشور نداریمبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در همایش منتخبین پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستاهای کلان‌شهرها که امروز در محل وزارت کشور برگزار شد اظهار داشت: دولتی همچون عربستان سعودی که بویی از دموکراسی نبرده، دولتی صلح‌طلب می‌شود اما نظامی همچون جمهوری اسلامی که ظرف 38 سال انتخابات‌هایی پرشور برگزار کرده توسط بدخواهان حامی تروریسم معرفی می‌شود.

وی تاکید کرد: ملت‌ها به درستی تشخیص می‌دهند و واقعیت را می‌بینند ما باید قدردان و شکرگزار مردم خوبمان باشیم و قدردانی ما در این مرحله، کارکردن برای مردم است.

وارث مجموعه‌ غیرمتوازن از جغرافیای ایران هستیم

وی با بیان اینکه ما وارث مجموعه‌ای غیرمتوازن و نامتعادل از جغرافیای ایران هستیم، گفت: عدم توازن و تعادل ناشی از نظام بودجه‌ریزی و اداره غلطی بوده که ظرف 50، 60 سال گذشته بر کشور تحمیل شده است.

وزیر کشور تاکید کرد: بعد از انقلاب اصلاحات زیادی را در قانون‌گذاری و توزیع منابع انجام دادیم و در بخش خدمات و زیرساخت‌های توسعه به عدالت نسبتا خوبی دست پیدا کردیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در بخش‌هایی همچون آموزش و پرورش بهداشت و ... عدالت خوبی در کشور حاکم است، گفت: در حوزه اشتغال، منابع و امکانات، توزیع جمعیت و فعالیت‌ها همچنان نتوانسته‌ایم عقب‌ماندگی‌های سابق را جبران کنیم.

وی اضافه کرد: پیامد این مسئله عقب‌ماندگی در ساختار شهرها و روستاها است مثلا کلان‌شهرهایی با جمعیت بسیار بالا داریم.

نگاه‌مان به مشکلات باید حل ریشه‌‌ای باشد

وزیر کشور با تاکید بر اینکه باید نگاه‌مان به حل مشکلات به صورت ریشه‌ای و مبنایی باشد بیان کرد: در روستاها و شهرهای کوچک با کمبود منابع امکانات و شغل مواجه هستیم بنابراین روند مهاجرت ادامه خواهد داشت و ممکن است به روزی برسیم که 10 الی 15 شهر بسیار بزرگ خواهیم داشت و مناطقی خالی از سکنه خواهند شد.

رحمانی فضلی اظهار داشت: علی‌رغم اینکه در روستاها خدمات و امور زیربنایی داریم اما بعضی از این مناطق خالی از جمعیت هستند و مهاجرت به سمت شهرهای بزرگ انجام می‌شود.

وی اضافه کرد نگاه حاکم بر شوراها به عنوان نهادی مردمی و برخاسته از متن از قانون اساسی، باید عدالت محورانه و جامع باشد.

وزیر کشور گفت: علی‌رغم اصلاحاتی که انجام شده نظام برنامه‌ریزی ما کلان‌،‌ متمرکز و بخشی است این مسئله عدم تعادل ایجاد کرده است.

رحمانی فضلی تاکید کرد: در طول انقلاب با تبصره‌ها و تخصیص‌هایی برای مناطق محروم و کمک به نهادهایی همچون کمیته امداد سعی کردیم بخش زیادی از نظام بودجه ریزی را حل کنیم اما این اقدامات کامل نیست.

در بخش واگذاری اختیارات ملی به استان‌ها و مناطق با مقاومت‌هایی روبرو هستیم

رحمانی فضلی با بیان اینکه نظام اداری کشور متمرکز است، گفت: دولت یازدهم معتقد به تمرکز زدایی بود و با وجود تمامی تلاش‌هایی که در این زمینه کردیم اما باز با مقاومتی البته به معنای سیاسی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: در بخش تمرکز زدایی با همه تلاش‌هایی که انجام دادیم توانستیم فقط صد مورد از اختیارات ملی به اختیارات استانی و منطقه‌ای تبدیل کنیم و هنوز 900 مورد دیگر وجود دارد که نتوانستیم آن را واگذار کنیم.

وزیر کشور تاکید کرد: مقاومتی که بنده عرض کردم به معنای لجاجت نیست بلکه استدلال‌هایی وجود دارد که مبتنی بر عملکرد و رسوب‌گذاری در تفکر ما نسبت به قوانین است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا از لحاظ قوانین و تجربه کاری‌شان از آزادی عمل بیشتری برخوردارند و قانون جدیدی هم که ما به دولت بردیم بر همین اساس است.

در برنامه‌ریزی‌ها 10 سال آینده را ببینیم

وی شهر را موجودی زنده و متعامل عنوان کرد و ادامه داد: شهر پویا و جاندار است، بر اساس این تعامل و پویایی مسائل شهر به صورت روزانه در حال تغییر است؛ اگر ما این نگاه را در برنامه‌ریزی‌ها نداشته باشیم همیشه باید به دنبال تغییر بدویم و منفعل خواهیم بود و اگر پیشتازانه فکر کنیم می‌توانیم شهر را اداره کنیم.

وی با بیان اینکه از شما اعضای شوراهای شهر تقاضا دارم 10 سال آینده را ببینید تصریح کرد: نگاه به آینده باید مبتنی بر پیشرفتی باشد که اکنون تکنولوژی در اختیار بشر قرار داده است نه پیشرفت‌های مربوط به گذشته.

در کنار اقتصاد مقاومتی آسیب‌های اجتماعی اولویت اول کشور شد

رحمانی فضلی اظهار داشت: گزارشی در مورد کل مسائل آسیب‌های جامعه ایران خدمت رهبری ارائه کردیم، ایشان چهار جلسه سه ساعته روی موضوع وقت گذاشتند و جلسه پنجم نیز به دلیل برگزاری انتخابات عقب افتاد؛ رهبری دستورات زیادی در این زمینه دادند نگاه ایشان به آسیب‌های اجتماعی جامع است و در کنار اقتصاد مقاومتی آسیب‌های اجتماعی هم اولویت اول کشور شد.

وی بیان کرد: ما در وزارت کشور و مجموعه مسئولان مربوطه پی بردیم اگر آسیب‌های اجتماعی را کنترل نکنیم هر اندازه فعالیت اقتصادی انجام دهیم باز هم شهر ناامن و آلوده خواهد بود.

رحمانی فضلی گفت: طرح این مسئله و فهم دقیق و دید بسیار منطقی رهبری نسبت به آسیب‌های اجتماعی، این مقوله را به موضوعی اصلی تبدیل کرد و ایشان فرمودند ما بیست سال از این موضوع عقب هستیم.

وزیر کشور ادامه داد: نگاه ما باید به گذشته، حال و آینده‌ شهرها باشد، اعضای شورا باید جایگاه شهرداری و شوراهای اسلامی را به درستی بدانند.

وی تصریح کرد: مجموعه تجربیات چهار دوره گذشته شورای شهر در روند کلی حاکی از رشد و تعالی است اما آسیب‌های جدی هم وجود دارد با درک درست از مباحث موضوعات می‌توانیم گام‌های استواری برداریم.

شهردارانی شایسته هماهنگ با نگاه سیاسی خودتان را انتخاب کنید

وی با بیان اینکه شوراها و شهرداری‌ها نهادهایی خدماتی‌، عمرانی و آبادانی هستند گفت: این مسئله به این معنا نیست که شوراها نگاه سیاسی نداشته باشند ما می‌گوییم با حفظ دیدگاه‌ها شایسته‌سالاری در عزل و نصب‌ها با محوریت قانون انجام می‌شود.

رحمانی فضلی اظهار داشت: مثلا اگر پنج نفر برای شهرداری مطرح هستند و در میان آنان فردی که به لحاظ سیاسی با مجموعه هماهنگ‌تر و از نظر اجرایی بهتر است، او را انتخاب کنید اما اگر از میان افراد لایق برای شهرداری چهار نفر باشند که تجربه و تخصص بالا دارند اما یک نفر هست که فقط به لحاظ سیاسی با ما هماهنگی دارد، او را انتخاب کنیم آنگاه رویکرد شورا تغییر می‌کند.

وزیر کشور اضافه کرد: اکنون نگاه سیاسی واحد بر اکثر نهادهای مدنی شکل گرفته مثلا در مجلس شوراهای اسلامی و دولت رویکرد اصلاح طلبی و اعتدالی حاکم شده و مردم مطالبه‌ای به حق دارند و رأیی که دادند در عمل چه خواهد شد.

رحمانی‌فضلی بیان کرد:‌ در مناظره‌های تلویزیونی کسی نگفت که ما در سیاست داخلی، امنیت و آزادی مردم مشکل داریم بلکه همه کاندیداها دست روی مشکلات اقتصادی و بیکاری جامعه گذاشتند در تمامی نظرسنجی‌ها هم اولویت و توقع مردم در مورد حل مشکلات اقتصادی، بیکاری و آسیب‌های اجتماعی است.

وی بیان کرد: مردم با باورها و حمایت از یک جریان سیاسی رأی می‌دهند و انتخاب می‌کنند ما باید به مردم بگوییم که پیام شما را دریافت کردیم.

بگو مگوهای انتخاب شهرداران مسائل حاشیه‌ای است

رحمانی فضلی با بیان اینکه بگو مگوهای انتخاب شهرداران مسائل حاشیه‌ای است و نباید به آن توجه شود، بیان کرد:‌ کاملا مشخص است که چند نفر صلاحیت برای شهردار شدن دارند در این چهار سال 42 درصد شهردارانی که خود شوراها انتخاب کرده‌ بودند، تعویض شدند این تعویض‌ها اختلافات، پرونده‌سازی‌ها و آ‌بروسازی‌ها را در پی داشته است که به صلاح کشور نیست.

وزیر کشور با بیان اینکه ما امانت‌دار مردم هستیم در مورد جایگاه شوراها گفت: مهم‌ترین سیاست گذاری باید پیگیری و نظارت باشد با همین ابزارها می‌توانید شهرها را کنترل کنید.

رحمانی فضلی اضافه کرد: بیش از 800 شهرداری داریم که هزینه‌شان از درآمدشان بیشتر است و با همین کمک‌های مختصری که ما از طریق مالیات بر ارزش افزوده و ردیف بودجه به آنان می‌کنیم خود را اداره می‌کنند.

حیات و محیط زیست شهری را فدای مسائل مالی می‌کنیم

وی با بیان اینکه متأسفانه وحیات محیط زیست شهری را فدای مسائل مالی می‌کنیم، اظهار داشت: شهرداری‌ها باید منابع مالی جدید و مشاوران قدری در این زمینه داشته باشند؛ بزرگ‌ترین مشکل مالی کشور این است که اطلاع دقیقی از درآمدها و هزینه‌ها در کلان نداریم.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه در شهرداری‌ها بنا بر فشارها و تمایلاتی، نیروی انسانی متمرکز زیادی داریم، گفت: البته منظور ما این نیست که نیروها را اخراج کنیم چرا که همین مسئله آسیب اجتماعی ایجاد می‌کند بلکه می‌گوییم از این به بعد بیشتر احتیاط کنید.

وی اضافه کرد:‌ در شهرداری‌ها باید کل منابع مالی و غیرمالی در یک جا متمرکز باشد و بدانیم که هزینه‌ها در کجا صرف شد‌اند این حسن نیت نیست که به شهرداران اختیار تام بدهیم البته دست و پای شهردار را بستن حسن نیست.

وزیر کشور با بیان اینکه در زمینه آموزش در شهرداری‌‌ها ضعف‌هایی داریم، بیان کرد: در بحث آموزش باید فرهنگ‌سازی کنیم، ارتباط منسجم و هدفمند مستمر با مردم در شهرداری‌ها وجود ندارد که باید این مسئله اصلاح شود.

رحمانی‌فضلی به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و در این زمینه گفت: اقتصاد مقاومتی اولویت مهم کشور است چرا که امنیت، آسیب‌ زدایی، تولید و ایجاد اشتغال را در پی دارد یعنی همه چیز در آن خلاصه می‌شود.

وی تأکید کرد: می‌توانیم در تهران مقر و مرکز پژوهشی ایجاد کنیم و به شهرها خدمات پژوهشی بدهد باید ارتباطات با دانشگاه‌ها افزایش یابد اکنون در این زمینه ضعف‌هایی داریم.

اعتیاد اولویت اول آسیب‌های اجتماعی است

رحمانی فضلی ادامه داد: اولین اولویتی که رهبری در خصوص آسیب‌های اجتماعی برای ما تعیین کردند اعتیاد است، شهرداری‌ها در حوزه اعتیاد کمک قابل توجهی کرده‌اند.

وزیر کشور به حاشیه نشینی در کشور اشاره کرد و در این مورد گفت: شهرداری‌ها در بحث حاشیه‌نشینی کمک قابل توجهی کرده‌اند اما مطلوب نیست اگر حاشیه‌‌نشینی زیاد شود به تبع آن ناامنی نیز افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت:‌ اعتیاد، حاشیه‌نشینی و طلاق جزء مباحثی هستند که رهبری هم بر آن تأکید داشتند و شوراها می‌توانند در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند.

جامعه نیاز به امید و نشاط دارد

رحمانی فضلی با تأکید بر اینکه جامعه به امید و نشاط نیاز دارد، گفت: بزرگ‌ترین مشکل در فضای عمومی این است که نیازمند امید، نشاط، هماهنگی و همکاری میان مردم هستیم اگر امید در جامعه ضعیف شود انفعال و ناکارآمدی حاکم خواهد شد.

وزیر کشور بیان کرد: ‌باید مردم را امیدوار نگه داریم من و شما بخشی از حکومت هستیم و می‌خواهیم نظام و دین خدا را تقویت و از کشور صیانت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حفظ هویت اسلامی و ایرانی در فضای شهر بسیار اهمیت دارد در چهار سال آینده باید پرونده قابل قبولی در شوراها ارائه کنیم.

انتهای پیام/

بگو مگوهای انتخاب شهرداران مسائل حاشیه‌ای است

شهردارانی شایسته هماهنگ با نگاه سیاسی خودتان را انتخاب کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار