معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور گفت: مدیریت شهری کشور به وسیله قانون شهرداری‌ها که محصول دهه 30 و اصلاحاتی در دهه 40 است اداره می‌شود.

مدیریت شهری کشور به وسیله قانون دهه 30 شهرداری‌ها اداره می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هوشنگ خندان‌دل معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور در همایش منتخبین پنجمین دوره شوراهای اسلامی کلانشهر‌های کشور که صبح امروز سه‌شنبه( 13 تیرماه) در محل وزارت کشور برگزار شد، به بحث توزیع جمعیت در کلان‌ شهرها اشاره کرد و اظهار داشت: 36 درصد جمعیت کشور در 8 کلان شهر، 36 درصد جمعیت در 78 شهر بالای 100هزار نفر و 28 درصد هم در بیش از 1100 شهر متمرکز شده‌اند.

وی ادامه داد: 54 هزار میلیارد تومان در مدیریت شهری مصرف شده که در شهرهای بزرگ به ازای هر نفر 2 میلیون تومان و در شهرهای کوچک یک‌ چهارم این مبلغ هزینه شده است.

معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور بیان کرد: در حوزه مدیریت شهری با چالش های جدی روبه رو هستیم، در حال حاضر در شهرها، بیش از 53 هزار تن و در کلان شهرها بیش از 16.500 تن زباله در روز تولید می شود که متاسفانه فقط حدود یک‌چهارم را بازیافت می‌کنیم و مابقی دفن می‌شود که مشکلات زیست‌محیطی فراوانی را به دنبال دارد.

خندان دل با بیان اینکه در حوزه آلودگی هوا که متاثر از حمل و نقل جابه‌جایی است، اضافه کرد: در این حوزه با ناوگان اتوبوسرانی مواجه هستیم که بیش از نیمی از آن فرسوده است و در کلان‌شهرها با وضع بدتر روبه رو هستیم.

معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور تصریح کرد: در بحث ایمنی شهری و شرایطی که آتش‌سوزی و بحران‌های ناشی از مسائل طبیعی برای ما به وجود می‌آورد باید آمادگی‌هایی را برای خودمان ایجاد کنیم چرا که در این زمینه کاستی‌هایی داریم.

خندان‌دل بیان کرد: در سال گذشته بیش از 11هزار میلیارد تومان از طریق مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها کمک شده و این بیش از یک‌پنجم هزینه‌های شهرداری‌ را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های دیگر حوزه مدیریت شهری ساختارهای نیروی انسانی است، گفت: حدود 100هزار پست سازمانی مصوب در شهرداری‌ها داریم، اما اکنون قریب 300 هزار نفر در این مجموعه‌ها شاغل هستند و به ازای هر یک پست سه نفر نیرو داریم.

خندان‌دل تاکید کرد: حجم زیاد نیروی انسانی در شهرداری‌ها نه تنها موجب اختصاص منابع مالی زیادی برای پرداخت حقوق می‌شود بلکه ارائه خدمات را به شدت تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد:‌ در دولت با توجه به این چالش‌ها بلافاصله تصمیم گرفتیم تا کمیسیونی خاص برای رسیدگی به این موضوعات به وجود آید. با استفاده از ظرفیت کمیسیون خاص کلان‌شهرها و شهرداری‌ها چندین لایحه در وزارت کشور تهیه و تقدیم دولت شد که جزء مطالبات بسیار قدیمی در حوزه‌های مدیریت شهری بود که بنا به دلایلی در دولت‌های قبل مورد توجه قرار نگرفته بود.

معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور اظهار داشت: ما براساس اقدامات و تجارب گذشته، تمامی ظرفیت های موجود در دولت، کمک دست اندرکاران حوزه مدیریت شهری و بهره گیری از تجارب کارشناسان لوایح مختلفی را تهیه و هم اکنون بررسی‌های کارشناسی‌ آن در حوزه مختلف دولت به پایان رسیده و امیدواریم هرچه زودتر تقدیم مجلس شود.

خندان‌دل اضافه کرد: مدیریت شهری کشور به وسیله قانون شهرداری‌ها که محصول دهه 30 و اصلاحاتی در دهه 40 است اداره می‌شود.

وی درباره دخل ‌وخرج حاکم بر مدیریت شهری گفت: رویه‌ موجود به گونه‌ای است که بخش بزرگی از دخل و خرج شهرداری‌ها به نظام ساخت‌و ساز وصل شده، یعنی نزدیک به 60 درصد شهرداری‌ها از این راه تامین می‌شود و نتایج آن ساختمان‌های نامناسب بلند مرتبه و مجموعه مسائلی است که احساس آرامش شهروندان را کاهش می‌دهد.

معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور تاکید کرد: برای اصلاح این وضع لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها را تهیه و تقدیم دولت کردیم بر اساس این لایحه اقدامات لازم انجام می‌شود تا وابستگی‌ درآمدهای شهرداری‌ها به ساخت و ساز کاهش یابد و موجبات بیشتر حضور شهروندان برای اداره شهر فراهم شود.

خندان‌دل گفت: نحوه شکل‌گیری شوراها و وظایف آنان در قانونی به نام انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و شهرداری‌ها در سال 75 به تصویب رسیده، مجموعه این شرایط اقدامات و مشکلاتی را برای ارائه خدمت فراهم کرده بود. ما لایحه اصلاح این قانون را تدوین کردیم که بررسی‌ آن تقریبا در دولت به پایان رسیده است.

معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور با بیان اینکه برای ساماندهی نظام اداری، ساختارهای سازمانی و نیروی انسانی لایحه‌ای تنظیم و به مجلس تقدیم شده است، گفت: انتظار داریم بررسی‌ این لایحه در آینده نزدیک در مجلس آغاز شود؛ ما مجموعه مدیریت شهری را در چند موضوع تقسیم و برای هر بخش لایحه‌ای نوشتیم.

وی گفت: امیدواریم زمانی که مجموعه لوایح به تصویب برسد از تمرکز گرایی در دولت فاصله‌ بگیریم و بخش‌های بزرگی از امور کشور به نظام اداری متکی بر اداره توسط شوراها و نهادهای غیردولتی همچون شهرداری‌ها واگذار کنیم.

معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور تاکید کرد: مجموعه‌ اقداماتی که عرض کردم موجب بهبود بهره‌وری نیروی کار و نظام اداری می‌شود. حجم عظیم مالی در عرصه مدیریت شهری وجود دارد که تحت نظارت‌ شوراها به مصرف می‌رسد باید این اطمینان کافی برای مردم به وجود آید که این نظارت‌ها به صورت موثر انجام می‌شود.

خندان‌دل اضافه کرد: به عنوان مثال تهیه صورت‌های مالی توسط حساب‌رسان مورد تایید شوراها موضوعی است که این اطمینان را برای افکار عمومی به وجود می‌آورد که منابع به درستی هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: در بعضی‌ از کلان‌شهرها شاهدیم که صورت‌های مالی شهرداری‌ها چندین سال است که به تصویب نرسیده این مسئله بایدمورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.

خنداندل گفت: برای دوره جدید شوراهای اسلامی تجارب گذشته 4 دوره قبل وجود دارد که حتما موجب شکوفایی بیشتر در عرصه خدمت‌گزاری می‌شود.

معاون عمرانی و توسعه شهری وزیر کشور خاطر نشان کرد: در این دوره تعداد اعضای شوراها مقدار اندکی کاهش یافته اما شاهد حضور نیروهای جوان‌تر و با تجربه‌تر هستیم.

خندان دل در پایان با بیان اینکه در دوره قبلی شوراها 42 درصد شهرداران تغییر یافته اند که این آمار در شهرهای بزرگتر بالاتر است، خاطر نشان کرد: امیدواریم انتخاب شهرداران به گونه ای انجام شود که در چهار سال پیش رو کمتر شاهد تغییر شهرداران باشیم.

انتهای پیام/

با چالش‌های جدیدی در حوزه شهری مواجه هستیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار