محمد طاهری وضعیت آبی در ۱۵ شهر کرمان را قرمز دانست و گفت: بیشترین چالش مربوط به شهرهای کرمان، رفسنجان و زرند است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ محمد طاهری رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: وضعیت آبی در ۱۵ شهر کرمان قرمز است و بیشترین چالش مربوط به کرمان، رفسنجان و زرند است که در این میان کرمان وضعیت بدتری نسبت به بقیه شهرها دارد.

وی افزود: بیش از دو میلیون نفر جمعیت استان کرمان در ۶۸ شهر و ۱۲۹ روستا توسط شرکت آب و فاضلاب استان کرمان پوشش داده می شوند و به زودی سه شهر زهکلوت، هنزاء و دشتکار نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد.

طاهری گفت: عمده منابع آبی ما از ۳۴۲ حلقه چاه تامین می‌شود و شهرستان سیرجان با توجه به بارندگی‌ها خوبی که امسال داشته، عمده آب خود را از سد تامین می‌کند و ۷۰ درصد آب بافت نیز از سد این شهرستان تامین می‌شود.

وی افزود: آب مابقی استان کرمان از منابع زیرزمینی و چاه‌ها تامین می‌شود که این مسئله از نقاط ضعف ما به ویژه در شهر کرمان به شمار می‌رود.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان تصریح کرد: آب شهر کرمان به طور کامل از طریق ۹۶ حلقه چاه در دشت حسین‌آباد، قریه‌العرب و جوپار تامین می‌شود.

لزوم صرفه جویی در مصرف آب

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: برای تابستان امسال در صورتی که گرمای هوا طاقت‌فرسا نشود و مصرف را مدیریت کنیم، جیره‌بندی آب نخواهیم داشت و می‌توانیم با کنترل فشار، شهر را اداره کنیم.

وی یادآور شد: برای هر شهروند کرمانی در شبانه‌روز ۱۷۰ لیتر آب استفاده می‌شود و این میزان مصرف در حالی است که سرانه مصرف آب در شهری مانند پاریس با بارندگی بالا به ازای هر نفر در شبانه‌روز ۷۰ لیتر است.

طاهری بیان کرد: اگر مردم ما تنها ۲۰ درصد از مصرف روزانه خود را صرفه‌جویی کنند، کوچکترین افت فشار و کمبود آبی نخواهیم داشت.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان تصریح کرد: تعداد بالای انشعاب‌های غیرمجاز در استان کرمان وجود دارد و تنها پنج هزار و ۵۰۰ انشعاب آب غیرمجاز در شهر کرمان وجود دارد که متاسفانه هیچ‌گونه حقی را در این زمینه پرداخت نمی‌کنند و برداشت‌های بی‌رویه هم دارند.

کمبود بیش از  یک هزار  لیتر بر ثانیه آب در استان کرمان

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: در استان کرمان هشت هزار لیتر در ثانیه ظرفیت تامین آب داریم، اما سرانه مصرف ما بسیار بالاست و این مسئله در جنوب کرمان بیشتر دیده می‌شود. با وضعیت مصرفی کنونی با کمبود یک هزار و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه آب مواجه هستیم.

وی افزود: ۴۱ شهر استان کرمان دارای وضعیت سبز و ۱۲ شهر دارای وضعیت زرد به لحاظ تامین آب هستند.

طاهری بیان کرد: شهر کرمان در حال حاضر با یک هزار و ۹۲۵ لیتر در ثانیه تامین آب می‌شود، اما اگر قرار باشد ۲۴ ساعته بتوانیم با فشار آب را تامین کنیم، ۷۶۰ لیتر بر ثانیه‌ کمبود داریم.

منبع:مهر

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.